دخیلک یا سید عباس!

هفته گذشته رئیس دادگستری شهرستان حمیدیه ضمن اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد تاریخی روستای گمبوعه بزرگ تا پاسی از شب به درد دل اهالی و برخی از مسئولان محلی نشست. آنچه در این نشست نظر من را به خود جلب کرد اینکه اغلب مخاطبان روستایی آن مقام عالی را سید عباس خطاب می […]

هفته گذشته رئیس دادگستری شهرستان حمیدیه ضمن اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد تاریخی روستای گمبوعه بزرگ تا پاسی از شب به درد دل اهالی و برخی از مسئولان محلی نشست. آنچه در این نشست نظر من را به خود جلب کرد اینکه اغلب مخاطبان روستایی آن مقام عالی را سید عباس خطاب می کردند. در همین گردهمایی معلوم شد که آقای تقوی، که برخی مسئولان رسمی او را رئیس و برخی حجت الاسلام و عده ای دکتر خطابش می کردند، گفته بود که من تا بوده ام از مردم بودم و هستم و خواهم بود و حتی می توانید مرا سید عباس خطاب کنید.

عمده مسائل مطرح شده در این جلسه مردمی، حول محور اشتغال، بیکاری، فلاکت و به خصوص آب کشاورزی روستای های بخش گمبوعه است.طبق گفته نماینده شرکت مسئول بهره برداری کرخه و شاوور و همچنین اطلاعات تکمیلی دهیار روستا، حق آبه کشاورزی روستای گمبوعه بزرگ و روستاهای اطراف با زمین های کشاورزی به مساحت تقریبی ۳۰۰۰ هکتار و  جمعیتی بالغ بر ۷۰۰۰ نفر و ۱۵۰۰ خانواردر اختیار عده ای کمتر از ۲۰ خانوار قرار دارد که چند سالی است که با توصل به جاذبه قدرت و سوء استفاده از خلاءهای قانونی و حقوقی برخلاف مصوبه های قانونی و مخالفت جهادکشاورزی و ممانعت سازمان آب و برق و خط و نشان های فرمانداری به کشت شلتوک اختصاص می یابد.

در این جلسه اعلام شد چند نفر به اطلاح خوش نشین و بالادست با دور زدن همه دورزدنی ها، امسال نیز مثل چند سال گذشته بنام اشتغال و تولید و الگوی مصرف و بر خلاف واقع عینی حق آبه ۳۰۰۰ هکتار کشاورزان سبزی و صیفی را جهت کشت حدود ۵۰۰ هکتار شلتوک به تصرف خود در آوردند. فارغ از اینکه در طراحی شبکه آبیاری گمبوعه که در سال ۱۳۶۳ با هدف آبرسانی و آبیاری طبق تعریف الگوی کشت منطقه به سرانجام رسیده بود، جایی برای کشت شلتوک دیده نشده بود. چرا که برای آبیاری هر هکتار شلتوک معادل ۶ تا ۷ هکتار سبزی و صیفی و حبوبات آب مورد نیاز است و این در حالی است که برای اداره هر سه هکتار شلتوک به یک نفر نیروی انسانی و برای هر هکتار سبزی و صیفی امکان اشتغال ۳ نفر فراهم است. متوسط تولید هر هکتار شلتوک حدود ۴ تن است و تولید هر هکتار سبزی و صیفی بطور متوسط بیش از ۳۰ تن محصول تر و تازه است.

طبق آنچه گفته شد عدم رعایت الگوی کشت در منطقه گمبوعه، سوءمدیریت در تقسیم عادلانه منابع آب، تساهل وتسامح سازمانهای متولی و ناظر و همچنین عدم اهتمام همه جانبه مسئولان محلی و کشاورزان ضمن ایجاد محرومیت های زیست محیطی و مخرب موجبات عدم استحصال کشاورزان از درآمدهای تولیدی و همچنین عدم بهره مندی جامعه پیرامون از محصولاتی مانند خیار، لوبیا، کنجد، بادمجان، هویج و سبزی های تازه در شهرهای استان و بلخصوص شهر اهواز را به همراه دارد.

 بطوریکه ادامه این روند با کاهش عرضه حدود ۸۰ ملیون کیلو محصول تر و تازه  که سهم هر خوزستانی از آن در هر فصل زراعی به حدود ۲۰ کیلو گرم می رسد، می تواند بدلیل کاهش عرصه به بالا رفتن قیمت و ورود محصولات نامرغوب از مناطق دورتر بیانجامد. اتفاقی که با کاهش مصرف مواد اولیه سالم و مقوی مطابق اقلیم محل زندگی این قدرت را دارد به افزایش فقر روستایی  بدلیل کاهش درآمد  و افزایش بیماری و ضعف جسمی ناشی از سوء تغذیه خصوصاً در مناطق فقیر نشین شهری ختم شود.در آخر امیدواریم با هدف دادگستری همه جانبه و رعایت حقوق همگانی در راستای حقوق انسانی و اسلامی ریاست دادگستری حمیدیه با استفاده از ظرفیت های سازمانی شهرستان،  تحت لوای یک پرونده زندگانی به این موضوع رسیدگی نمایند و ضمن قدم گذاری در راستای یک پروژه آبادانی در کاهش فقر روستایی و شهری گام بردارد

مجید عبودی

کارشناس ارشد مدیریت کشاورزی