هاشمی: دستاورد برخی مدیران، ارث گذاشتن چالش های جدید است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، یکی از مهمترین مسائل عمومی کشور را «مدیریت چالش‌زا» خواند و گفت: اصولا یکی از دستاوردهای مدیریتی ما، ایجاد چالش و به ارث گذاشتن آن برای مدیران آینده بوده است. محسن هاشمی در همایش بررسی چالش‌ها و راهکارهای نوین مدیریت شهری که پیش از ظهر امروز – دوشنبه – برگزار […]

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، یکی از مهمترین مسائل عمومی کشور را «مدیریت چالش‌زا» خواند و گفت: اصولا یکی از دستاوردهای مدیریتی ما، ایجاد چالش و به ارث گذاشتن آن برای مدیران آینده بوده است. محسن هاشمی در همایش بررسی چالش‌ها و راهکارهای نوین مدیریت شهری که پیش از ظهر امروز – دوشنبه – برگزار شد، با اشاره به محورهای این همایش در ۶حوزه تخصصی حمل و نقل، فرهنگی اجتماعی، شهرسازی و معماری، مالی و اقتصاد شهری، فنی عمرانی و سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، افزود: شورای شهر آماده است از مقالات علمی این همایش برای برنامه‌ ریزی، سیاستگذاری و پایش مدیریت شهری استفاده کند.

وی با اشاره به یکی از مشکلات عمومی و ریشه‌دار در فرهنگ مدیریتی کشور، اظهار داشت: به ارث گذاشتن چالش ها برای مدیران آینده موجب می شود که مدیران بعدی نیز به اسم ارائه راهکار برای آنها، چالش‌های جدید ایجاد کنند و به همین ترتیب شاهد هستیم که هرچه زمان می‌گذرد بر فهرست این مشکلات و ابعاد آن افزوده می‌شود و این راهکارها نه تنها معضلات و مشکلات گذشته را حل نمی‌کند بلکه چالش‌های جدید خلق می کند.هاشمی، وضعیت ترافیک تهران را نمونه‌ای از این چالش‌ها خواند و افزود: در خاطرات مسئولان رژیم شاه مکررا آمده که به ‌دلیل ترافیک تهران برخی از جلسات با تأخیر برگزار می‌شده است، یعنی حدود ۵۰ سال است که ترافیک یکی از معضلات تهران است.وی ادامه داد: برای حل این مشکل، مدیریت شهری در دهه‌های اخیر توسعه شبکه بزرگراهی و ساخت تونل‌ها و پل‌های مورد نیاز برای تکمیل این شبکه را در دستور کار قرار داده و بیشترین سهم از منابع عمرانی شهری که عمدتا حاصل از فروش تراکم یا شهرفروشی در مناطق مرغوب شهر بوده، طی ۳۰سال گذشته صرف این راهکار شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: اکنون سؤال اینجاست که آیا با این راهکار، مسأله ترافیک تهران حل شده یا با تراکم ‌فروشی بی‌رویه در مناطق پرازدحام، تبدیل به یک معضل بزرگتر شده است و حالا باید راهکاری برای حل مسأله ترافیک و آلودگی هوای ناشی از آن اندیشید.وی گفت: قبل از اینکه بخواهیم راهکاری برای یک چالش ارائه دهیم، باید مراقبت کنیم که این راهکار خود منشأ چالشی دیگر نشود و پیامدهای اجرای آن را به صورت تخصصی پیش‌بینی و پایش کنیم.هاشمی، مسأله ترافیک را ناشی از اجرای نادرست و ناموفق حمل و نقل عمومی دانست و تصریح کرد: به دلیل اینکه حمل و نقل عمومی را درست طراحی و اجرا نکردیم، نه از شبکه مترو استفاده درست می‌کنیم و نه از اتوبوسرانی؛ بلکه ٢۵٠ هزار خودرو مردم را جابجا می‌کنند.

**ویژگی‌ راهکارهای خوب و اجرایی

هاشمی، نکته مهم در ارائه راهکار برای چالش‌ها را پیوست‌های جامع یک راهکار خواند و گفت: معمولا راهکارهای خوب و جذابی که اجرایی نمی‌شود، فاقد پیوست‌های مورد نیاز هستند؛ پیوست‌هایی مانند پیوست حقوقی که بسترهای قانونی اجرایی کردن راهکار را بررسی کرده و نقشه راه تدوین قانون یا مقررات لازم را ارائه کرده است؛ مثلا اگر می خواهیم راهکاری برای اخذ عوارض از بزرگراه‌های تهران ارائه کنیم حتما ملزومات قانونی تأمین و مصرف منابع آن را باید اندیشیده باشیم تا تصویب آن در مراجع ذی‌ربط مانند فرمانداری، با مشکل مواجه نشود.رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه پیوست‌های مالی که نحوه تأمین مالی ارائه راهکار را مشخص می‌کند، با توجه به شرایط مالی و بحران نقدینگی در مدیریت شهری در مقطع فعلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: طراح راهکار باید نحوه تأمین مالی و فراهم کردن منابع را برای راهکار خود روشن کند؛ طرح‌های هزینه‌محور و فاقد پیوست مالی معمولا مورد اسقبال مدیران قرار نمی‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: بطور مثال هم‌اکنون معضل زباله تهران که امسال حدود هزار میلیارد تومان از منابع مالی شهرداری را مصرف کرده و حدود ۳میلیون تن یعنی ۳میلیارد کیلوگرم زباله در جنوب تهران دفن می‌شود، یکی از معضلات جدی زیست‌ محیطی پایتخت است اما راهکاری برای آن موفق و اجرایی است که به جای توصیه به وارد کردن تجهیزات مدرن و گران‌قیمت، نوعی خودکفایی تأمین مالی را در حوزه پسماند ایجاد کند، یعنی از زباله تولید درآمد کند که دست‌کم هزینه‌های آن را برای شهر کاهش داده و آلایندگی‌اش را رفع کند.رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مثال دیگری در زمینه ساخت و ساز در تهران، گفت: متأسفانه به جای نوسازی بافت فرسوده و آسیب‌پذیر مقابل زلزله، زمین بافت فرسوده را ارزان و زمین باغ‌های شمال تهران را گران کردیم که سرمایه به سمت برج سازی در باغات سوق داده شود.

وی همچنین، واقع‌بینی در مورد ذینفعان و نیروهای مؤثر در سیستم را از دیگر موضوعات مهم در مدیریت چالش‌ها دانست و گفت: اگر راهکاری نتواند مجموعه سیستم و ذینفعان را برای مفید بودن خود اقناع کند، طبیعتا به مرحله اجرا نخواهد رسید، اگرچه واجد نکات مفیدی باشد؛ بطور نمونه مسأله تاکسیرانی و نرم‌افزارهای جدیدی که برای حمل مسافر فعالیت می‌کنند، یک نمونه از چالش ذینفعان است که در هر دو سو، موافق و مخالفان مؤثری دارد. اگر در راهکار ساماندهی بخش تاکسیرانی و شبکه‌ای کردن آن، این ذینفعان دیده نشده و منطق برد ـ برد حاکم نشود، طبیعتا مقاومت‌ها باقی خواهد ماند و مانع توسعه فراگیر آن خواهد شد.

*جوانگرایی با شعار دادن عملی نمی‌شود

هاشمی در ادامه با اشاره به روز جوان، گفت: باید به صورت جدی، مسئولیت‌ها را از کسانی که سی، چهل سال است پست دارند بگیریم و به جوانان بدهیم. جوانگرایی با شعار دادن عملی نمی‌شود. وی با بیان اینکه «در کشور انسداد مسئولیتی بوجود آمده است»، افزود: کسانی که در جوانی پست گرفتند الان پیر شدند اما حاضر نیستند کار را به جوانان واگذار کنند. جوانگرایی نافی شایسته‌سالاری نیست اما در شرایط مساوی یک جوان را باید به یک میانسال ترجیح داد.