خشکه‌کاری برنج در ملاثانی برکت داد!

در غروب آخرین روز ماه مبارک رمضان بازدیدی از خشکه‌کاری مزارع برنج دو تن از کشاورزان فعال، مبتکر و ارزشمند ملاثانی به نام حاج عیسی سعیدی و حاج جلیل دخیل داشتم. یادداشتی با عنوان «خشکه‌کاری» نوشتم، عکس‌های بازدید را در کانال تلگرامی خود به اشتراک گذاشتم. دوستانی در ناکارآمدی این شیوه‌ی کشت که صرفه‌جویی معتنابه‌ی […]

در غروب آخرین روز ماه مبارک رمضان بازدیدی از خشکه‌کاری مزارع برنج دو تن از کشاورزان فعال، مبتکر و ارزشمند ملاثانی به نام حاج عیسی سعیدی و حاج جلیل دخیل داشتم. یادداشتی با عنوان «خشکه‌کاری» نوشتم، عکس‌های بازدید را در کانال تلگرامی خود به اشتراک گذاشتم. دوستانی در ناکارآمدی این شیوه‌ی کشت که صرفه‌جویی معتنابه‌ی در مصارف آب می‌کند، مطالبی نوشتند.

برخی هم پرسش‌هایی داشتند و عزیزانی هم اطلاعات افزون‌تری برای الگو گیری از شیوه‌ی تولید «کشاورز محور» و نه «دولت‌محور» درخواست کردند. پس‌ازآن با اتکا به تحقیقات انجام‌شده در استان خوزستان یادداشت دیگری نوشتم با عنوان «مبانی علمی خشکه‌کاری برنج» تا شاید دلی به درد آید؟ یا که مسئول محترمی از پشت میز خود به درآید و کمر همت ببندد و این الگو را حمایت کند یا که این شیوه را در فرآیند آموزش قرار دهد یا حتی خدا قوتی به حاج جلیل و حاج عیسی بگوید؟ هیچ اتفاقی نیفتاد؟

من مانده‌ام که این هم شعارهای مدرن و مد روز نظیر آلودگی محیط‌زیست و خالی شدن سفره‌های زیرزمینی و کمبود آب و سوراخ شدن لایه اوزون می‌دهیم که چی؟ از شما خواهش می‌کنم عکس و فیلمی که آقای کریم سعیدی فرزند حاج عیسی سعیدی از همان مزرعه که بازدید کردم برای من فرستاده را در کانال تلگرامی این‌جانب ملاحظه بفرمایید. کمباین در حال جمع‌آوری برکت و نعمت خدا از زمین خشک است. ای‌کاش کمی جدی‌تر باشیم و این حجاب‌های  سازمانی که چون پیله‌ای دور ما پیچیده شده است را بدریم. ای‌کاش فروتنی یادگیری از مردم داشته باشیم!

اهواز – لفته منصوری