سیدحسن خمینی:از بزرگانمان با ادب و تکریم و عظمت یاد کنیم / شخصیت مرحوم “جمی” یادآور ایستادگی، ایمان و مبارزه است

آیت الله سیدحسن خمینی با بیان اینکه دفاع مقدس ما جهاد بود، گفت: دوران هشت ساله دفاع مقدس یک نقطه نورانی در افق انسانیت و فراتر از آب و خاک و تاریخ و جغرافیا است.سیدحسن خمینی در مراسم ششمین سالگرد ارتحال آیت الله جمی که امروز( ۴ دی ماه) در حسینه ثارالله آبادان برگزار شد، […]

آیت الله سیدحسن خمینی با بیان اینکه دفاع مقدس ما جهاد بود، گفت: دوران هشت ساله دفاع مقدس یک نقطه نورانی در افق انسانیت و فراتر از آب و خاک و تاریخ و جغرافیا است.سیدحسن خمینی در مراسم ششمین سالگرد ارتحال آیت الله جمی که امروز( ۴ دی ماه) در حسینه ثارالله آبادان برگزار شد، اظهار کرد: در آبادان و در مراسم مربوط به مرحوم جمی و در روزی که سالروز عملیات کربلای چهار است، هرگونه سخنی غیر از سخن در رابطه با دفاع مقدس بیراهه است.وی ادامه داد: دفاع مقدس ما جنگ نبود بلکه جهاد بود. دفاع مقدس، تلاش گروهی محدود و یا غیرمحدود برای سرزمین و یا قطعه​ای از کشور و یا جغرافیا و یا برای ثبت نام در تاریخ نبود؛ بلکه دفاع مقدس ما، جهاد مقدسی بود که فراتر از قطعه​ای از آب یا خاک و فراتر از یک محدوده جغرافیایی و تاریخی بود. اگر درست تحلیل کنیم، دوران هشت ساله دفاع مقدس که این شهر یکی از نقاط درخشان آن را در بر دارد، یک نقطه نورانی در افق انسانیت و فراتر از آب و خاک و تاریخ و جغرافیا است.

0

نوه امام راحل ادامه داد: در آبادان، ما داستان بزرگ شکست حصر آبادان را داریم که یک انقلاب توسط امام(ره) در طول دوره جنگ است. دستوری که به محض شنیده شدن هم دل​های مقاومان را مستحکم کرد و هم قلوب مهاجمان را در هم شکست و به طرفه العینی حصر آبادان شکسته شد. آبادان داستان حماسه ذوالفقاری را هم در خود پنهان دارد که در مهر 59 یک حماسه بزرگ در دفاع از کیان نظام اسلامی بود.وی افزود: نقش بی بدیل صنعت نفت چه در دوره پیروزی انقلاب و چه در دوره دفاع مقدس؛ چه در دوره اعتصابهایی که کمر رژیم سمتشاهی را شکست و چه در دوره توانمندسازی نظام در طول دوره دفاع مقدس، افتخاری همیشگی برای مردم آبادان است.سید حسن خمینی با بیان این که سخن گفتن پیرامون نقاطی که در آبادان است، بسیار است، اظهار کرد: امروز ما در کدام نقطه حضور داریم و کسانی که به آرزوی تصرف این سرزمین، تانک​های خود را به راه انداختند و جنگی نامقدس را برای خود و دفاعی مقدس را برای ما فراهم کردند، در کجا قرار دارند؟ از حیث نتیجه نگاه کنیم. شاید اگر کسی امروز به نتیجه دفاع مقدس نگاه کند، خیلی روشن باشد؛ اما روزهای سال 59 که دشمن وارد ایران شد، هیچگاه تصور نمی​شد بعد از 35 سال و انشاالله سالهای آینده، عظمت خون​های پاک شهدای خود را خواهیم دید.وی ادامه داد: دشمنان آمدند، کشتند، به شهادت رساندند، اما امروز که نگاه می​کنیم؛ مهاجمین کجا هستند و امام کجاست؟ اگر به حادثه کربلا نگاه کنیم نام مبارک حضرت سیدالشهداء کجاست و نام آنها که مظفرانه بر نعش مبارک امام اسب می​تاختند کجاست؟ نمونه کوچک آن عظمتی است که هر ساله در اربعین آفریده می​شود.

یادگار امام راحل خاطرنشان کرد: آنها می​خواستند خوزستان را از ایران جدا کنند؛ اگر به نتیجه نگاه کنیم، نه تنها اینگونه نشد بلکه خودشان به اضمحلال رفتند.وی گفت: تحلیل دیگری بکنیم، از راه نیت​ها بیاییم. ارزش انسان​ها به نیت​های آنهاست. آنها آمدند. برای چه آمدند؟ برادران شما جنگیدند و خواهران شما به شهادت رسیدند. برای چه جنگیدند و برای چه شهید شدند؟ آنها که در طول تاریخ جنگیدند به نیت کشورگشایی یا برای اینکه نامی از خود برجای بگذارند، به این کار اقدام می​کردند. سرزمین ما پر است از این حوادث تلخ. از زمانی که شاهان عنان اختیار را در دست داشتند، همواره برای اینکه حوزه نفوذ خود را گسترش دهند یا نامی برای خود بر جای گذارند و یا اینکه حوزه نفوذ قوم خود را بیشتر کنند، کشورگشایی کردند.آیت الله خمینی اظهار کرد: اما آنچه دفاع را مقدس می​کند کشورگشایی نیست، به دنبال نام و ننگ بودن نیست، بلکه دل پاک است، برای خدا بودن است، ضمیر استوار دفاع است؛ دفاع از ناموس، دفاع از خاک به عنوان قطعه​ای از سرزمین اسلامی که خداوند به انسان ودیعه داده است، دفاع از شرافت و دفاع از حمیت. آنها آمدند که به حساب خود قطره​ای نفت ببرند. اما نه قطره​ای نفت بردند، و نه نام نیک و طینت پاک از خود بر جای گذاشتند.نوه امام راحل ادامه داد: فرزندان خوزستان و ایران دست در دست هم دادند و به اشاره امام بزرگوار ما آمدند نه گذاشتند کسی نفت ببرد، نه گذاشتند کسی آب ببرد و نه گذاشتند قطعه ای از خاک این سرزمین جدا شود؛ و با نیت پاک بودند. این بود که به شهادت رسیدند و کشته نشدند. برای اعتلای کلمه توحید جنگیدند. مادران و پدران و خواهران و برادران شهدا در این سرزمین؛ مادران، پدران و خواهران کشته شدگان ما نیستند؛ بلکه مادران، پدران و خواهران خود ما هستند. آرمان ما هستند، شرافت و انسانیت ما هستند.

سیدحسن خمینی گفت: از راه دیگر مقایسه کنیم. مباشران این جنگ که بودند؟ افرادی بودند که ایمان در وجودشان نبود. افرادی که مقابل آنها ایستادند و این دفاع مقدس را برفراز کردند، مستظهر به ایمان و اندیشه توحیدی بودند. حسین فهمیده که اطراف خرمشهر و آبادان شهید شد و امام بزرگوار ما فرمود « او رهبر این جامعه است، او مباشر این دفاع بود.» در جناح مقابل نیروی شیطانی غیر الهی بود. نیرویی که در این جبهه می​جنگید، نیرویی بود آغشته به اندیشه و خرد. این بود که مدافعین از خوزستان و از مرزهای ایران اسلامی در آن روز به دنبال نام نبودند. مباشرین این دفاع مقدس به دنبال خودشان نبودند. دفاع مقدس را به عنوان یک لباس برای خود ندوختند؛ بلکه دفاع مقدس را به عنوان یک ایمان الهی برای آینده و آخرت خود ودیعه کردند نه دنیای خودشان.وی افزود: آنها از جنگ پلکان ترقی نساختند؛ بلکه ارتقای روح و روان و جان خود را از دفاع مقدس وامدار شدند. در جریان مقابل که می​خواست برای خود اسم و رسم و افتخاری کسب کند، رزمندگان ما جنگیدند که برای خود آخرت دخیره کنند. به همین جهت بود که آنها تا دندان مسلح بودند، اما در طرف جبهه حق نه تنها تسهیلاتی نبود، بلکه جان و پوست و گوشت انسانها تبدیل به سلاح می​شد. در مقابل آن سلاح، این سلاح پیروز شد چون آمیخته با یک ایمان و نور و معرفت بود.

یادگار امام در ادامه گفت: ارزش وافر مرحوم آیت الله جمی به ایستادگی در چنین فضایی بود. اگر امروز یاد او را گرامی می​داریم و همواره می​گوییم یاد این بزرگان فراموش نشود جهت آن است که فراموشی آن آرمان​ها به فضای جامعه ما لطمه می​زند. چیزی را از دست می​دهیم که دست نیافتنی است.سیدحسن خمینی گفت: مرحوم جمی روزی پرچم امام را در این شهر برافراشت که مرحوم حاج آقا مصطفی به شهادت رسیده بود. در مسجد خود فاتحه گرفت. شاید اسم فرزند امام را در فضای ایران آوردن لطمات داشت، زندان داشت و آثارشان را آیت​الله جمی کشید. اما در مقابل نظام ستمشاهی ایستاد و مراسم فاتحه گرفت. گرچه عده قلیلی آمدند.وی گفت: آیت الله جمی در فضای دفاع مقدس یک لحظه نگذاشت نماز جمعه دشمن شکن آبادان مغفول واقع شود. شاید مأمومین کم بودند اما نماز جمعه بود. شهر را ترک نکرد. آن روزها ایستادن آن نیت پاک را می​خواست؛ نیتی که در جبهه حق سرمایه بود. به این جهت است که باید پاسدار آن ارزش​ها باشیم و پاسداشت آن ارزش​ها به این است که یاد بزرگان را گرامی بداریم.وی تصریح کرد: از بزرگانمان با ادب و تکریم و با عظمت یاد کنیم. شخصیت مرحوم جمی یادآور ایستادگی، ایمان و مبارزه است.

بر اساس این گزارش، پیش از آغاز سخنان آیت الله سید حسن خمینی، حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم پور امام جمعه آبادان، مقتدایی استاندار خوزستان و ملا عمران عبادی نماینده عشایر عرب منطقه خوزستان حضور یادگار امام را خوش آمد گفتند، پیام مقام معظم رهبری در بزرگذاشت مرحوم آیت الله جمی پخش شد و سید خمینی سخنان خود در جمع شیفتگان امام که با شعارهای صل علی محمد بوی خمینی آمد، دسته گل محمدی به شهر ما خوش آمدی به ابراز احساسات می پرداختند آغاز کرد.