توسعه ملاثانی ، الزامات و راهکارها

چکیده : زمینه وهدف: تحقیق مشارکتی جامع محور نوعی از پژوهش علمی است که به تازگی در افکار عمومی مردم مورد توجه قرار گرفته است این نوع تحقیق بر نیازهای جامعه استوار است و باید راه حلی برای مشکلات در جامعه ارائه کند در این تحقیق جهت توسعه و ارتقاء شهر ملاثانی به عنوان یک […]

چکیده : زمینه وهدف: تحقیق مشارکتی جامع محور نوعی از پژوهش علمی است که به تازگی در افکار عمومی مردم مورد توجه قرار گرفته است این نوع تحقیق بر نیازهای جامعه استوار است و باید راه حلی برای مشکلات در جامعه ارائه کند در این تحقیق جهت توسعه و ارتقاء شهر ملاثانی به عنوان یک راهکار جهت توانمندسازی و مشارکت مردم در شناسایی و حل مشکلات و اولویت بندی مشکلات و نیازهای مردم منطقه مورد ارزیابی قرار گرفته است.

روش بررسی : این مطالعه یک تحقیق مشارکتی بر مبنای رویکرد برنامه‌ریزی شده جهت توسعه و ارتقاء شهر می‌باشد شهر ملاثانی که حدود ۲۵۰۰۰ جمعیت دارد یک تحقیق کلی و مشارکت اعضا فعال تیم جهت توسعه ارتقاء از اشخاصی (صاحب نظران ، معتمدین محلی ، حوزوی، مسئولین شهر، اساتید دانشگاه ، فرهنگی ، دانشجو) و کلیه ذینفعان و با نظارت محققین و اساتید دانشگاه انجام گردید. تیم تشکیلی با مشارکت گروهی وزیر گروهی با همفکری در یک مسیر گام بر می دارند و خیلی از مشکلات شهری را جهت آگاه سازی به مسئولین و مردم در فضای مجازی و یا از کانالهای مختلف اطلاع رسانی می کنند. جهت رفع و توسعه شهری دربارهٔ مشکلات کلی شهر این گروه ها نشست مردمی ایجاد و تبادل نظر می کنند تا به راه حل رسیدگی شود.

یافته ها :

۱- تشکیل گروه وزیر گروه با رهبری گروه در مسیر ولایت جهت ارتقاء و توسعه شهر ۲۵۰۰۰ جمعیت
۲- نیازسنجی تعیین مشکلات موجود در شهر
۳- گفتمان مشترک جهت ارتقاء افکار و تبادل نظر
۴- اولویت بندی مشکلات و چگونگی رفع آنها با توجه به اهمیت و ضرورت آن ها

نتیجه گیری:نتایج این تحقیق نشان داد که در هر جامعه و نیازهای مردم با توجه به شرایط فرهنگی ، علمی ، اجتماعی و اقتصادی آن جامعه متفاوت می باشد لذا توصیه می گردد جهت ارتقاء شهر و توسعه ، تعیین نیاز های مردم اولویت بندی آنها با مشارکت خود مردم انجام گردد (آموزش شهروندان جهت انتخابات ، دوری از پیش قضاوت های انتخاباتی و تعصبات عشیره ای)

مقدمه :امروزه جلب مشارکت مردمی مهمترین راهکار توسعه بخش های مختلف اجتماعی تلقی می شود. مقوله توسعه و ارتقای شهر نیازمند همت جمعی بخش های مختلف توسعه شهری یا جامعه است. تغییر سیمای معضلات شهر نیاز به اصلاح رفتار و افکار اجتماعی و شیوه های زندگی را الزامی میسازد و بدون شک برای نیل به این منظور باید راهبردهای جدیدی را در عرصه توسعه جستجو کرد .تحقیقات گروه در سال های اخیر مشکلات به ناهماهنگ بودن کارها و ناهمسان بودن افکار جهت پس رفت و عدم تغییرات پیشرفتی مورد توجه قرار گرفته اند .

پژوهشها بررسی مشکلات و نقوصات شهری که به صورت فردی و دور از فکر جمع یا عموم مردم شکل می گیرد پرداختند توسعه لازم در این زمینه محور قرار گرفتن جمعیت به عنوان واحد مطالعه بوده و از همین رو روش شناسی پژوهش نیز متناسب با این نیاز توسعه یافته است از بین این روشها می توان به تکامل شیوه‌های جلسه گذاری تیم ، تبادل نظر ، تحقیق در مورد موضوع خاص ، تحلیل مطالعه‌ای اکولوژیک و بالاخره استفاده از روشهای متعدد کیفی اشاره داشت. موضوع های تحقیقی در بسیاری از موارد برمبنای نیازهای عینی مردم انتخاب نمیشوند مشارکت نکردن مردم و یا نماینده های خواص مردمی که در تشکیل جمعیت یا گروه نقش دارند می توانند بسیاری از نیازهای مردم را به محققان در راه توسعه و ارتقاء شهر کمک کنند .

یکی از پاسخ هایی که نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته انجام پژوهش در جمعیت های تعریف شده و به ویژه پژوهش مشارکتی است. ایده تاسیس مجموعه یا تیم در سال ۱۳۹۶ زمینه سازی شده و به کمک رهبر مجموعه با درخواست کمک از تمامی مردم جمعیت تیم رونق گرفته و در راستای دستیابی و کمک به نیازهای مردم اعتماد تعداد زیادی از مردم را جهت مشارکت مردم و سایر اشخاص (حوزه ، اساتید دانشگاه ، دانشجو ، مسئول و …)در راه ارتقا و توسعه شهر جلب کرد.در شهر ملاثانی واقع در شهرستان باوی استان خوزستان به منظور نیل به توسعه شهر ، مردم برای حل مشکلات ، تیم توسعه شهر شکل گرفته است. روند تشکیل این تیم ، شناسایی نیازهای واقعی مردم و اولویت بندی این نیازها مورد بررسی قرار گرفته است.روش بررسی :این بررسی یک تحقیق مشارکتی که در شهر ملاثانی با جمعیت ۲۵۰۰۰ نفر انجام گردید.

مرحله تشکیل گروه :در این راستا با رهبری استاد دانشگاه به همکاری جمعی از فعالین و معتمدین محلی هسته اولیه تیم توسعه شهر را تشکیل دادند. سپس با دعوت و همکاری طلبیدن از اساتید حوزه ، مسئولین شهر ، نمایندگان مجلس ، اساتید دانشگاه ، کارمندان ، دانشجو ، کسبه و… در جهت کمک به توسعه و ارتقاء شهر دعوت به عضویت تیم شدند. هدف این تیم توسعه که با استقبال گرم مردم مواجه شد برای برطرف کردن نیازهای مردم در حد امکان، رفع مشکلات شهری، اعتراض در قرار های نامطلوب صورت گرفته، اولویت بندی مشاکل و رفع آنها و طی کردن مسیر ولایت می باشد. این تیم در کل متشکل از کمیته بانوان ، سالمندان ، ورزش و تفریحات سالم ، امنیت اجتماعی ، عمران شهری ، فرهنگی ، هنری ، مذهبی ، آموزش و اطلاع رسانی می باشد.

نیاز سنجی :در این مطالعه مشکلات به صورت کلی و توسعه نگر مورد بررسی قرار گرفتند و روش جمع آوری اطلاعات (مصاحبه و جلسه با گروه‌های مختلف مردمی و مشاهده و ثبت) جمع آوری گردید و در نهایت مشکلات در گروه های مختلف طبقه بندی گردید.

مشکلات اشتغال :
عدم وجود فرصت های شغلی، عدم هدایت صحیح سرمایه گذاری، عدم امنیت شغلی، نبود متخصص مجرب برای انجام کارهای اشتغال زا، عدم فرهنگ صحیح در ارتباط ما نگریستن اشتغال زایی
مشکلات امنیت اجتماعی :
اعتیاد و دسترسی ساده به مواد مخدر، افزایش موتور سواران مزاحم، دزدیده شدن منازل در روز روشن
مشکلات جوانان :
مشکلات روحی و روانی، بیکاری، اعتیاد و بهداشت بلوغ
مشکلات بهداشت :
بهداشت محیط و دفع غیر بهداشتی
مشکلات زنان :
عدم وجود اماکن ورزشی و تفریحی و غیره
مشکلات ورزشی :
عدم دسترسی اکثر مردم به اماکن ورزشی
مشکلات عمرانی :
گرانی مسکن و عدم انبوه سازی، تردد ماشین سنگین در شهر، ضعف خدمات تاکسیرانی، عدم رسیدگی به فاضلاب
مشکلات امنیتی :
برچسب های امنیتی 

نتیجه گیری :نتایج این تحقیق نشان داد که در هر جامعه نیازهای مردم با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی آن جامعه متفاوت می باشد و لذا توصیه میگردد جهت ارتقاء، نیاز مردم و اولویت بندی آنها با مشارکت خود مردم تدوین گردد.

تشکر و قدردانی:این مطالعه با نمونه آماری اعضای جمعیت میثاق شهر ملاثانی انجام شد که بدینوسیله از زحمات تمامی عزیزان تشکر و قدردانی می گردد .(تیم توسعه جمعیت میثاق ملاثانی / مهندس ریاض فیاضی)