کی‌روش: چرا در ایران ماندم؟ سوال سختی است

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید مهدی طارمی در صحنه‌ای که کارت گرفت و در نهایت بازی با ژاپن را از دست داد، دچار عدم تعادل شده بوده و قصد خطا نداشته است. کارلوس کی‌روش بعد از پیروزی سه بر صفر تیم ملی فوتبال ایران برابر چین، درباره این دیدار گفت: این برد را به […]

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید مهدی طارمی در صحنه‌ای که کارت گرفت و در نهایت بازی با ژاپن را از دست داد، دچار عدم تعادل شده بوده و قصد خطا نداشته است. کارلوس کی‌روش بعد از پیروزی سه بر صفر تیم ملی فوتبال ایران برابر چین، درباره این دیدار گفت: این برد را به تیمم تبریک می گویم. هر دو تیم بازی بسیار سختی را پشت سر گذاشتند. یک بازی بسیار دشوار مقابل تیم بسیار خوب چین داشتیم که از سازماندهی مناسبی برخوردار بود. برای بنده افتخار بزرگی بود که بعد از چند سال در کنار آقای لیپی یک بازی را برگزار کنم. همان طور که مشاهده کردید چینی‌ها بازیکنان بسیار خوبی را آماده کرده و بازیکنان من تلاش بسیار زیادی را انجام دادند تا از لحاظ روحی و روانی کنترل بازی را در دست بگیریم. استحقاق این پیروزی را داشتیم و در ۴ روز آینده بازی دیگری داریم و تمرکزمان را روی آن می‌گذاریم.

کی‌روش درباره عملکرد تیم ملی چین و قدرت تیم ملی ایران در مصاف با بازیکنان لیپی اظهار کرد: فکر می‌کنم صحبت‌ها را درباره بازی انجام دادم به هیچ عنوان بازی راحتی نداشتیم هر لحظه‌ای که کوچک‌ترین اشتباهی می‌کردیم، چینی‌ها فشار می‌آوردند و بازیکنان ما را با مشکل روبه‌رو می‌کردند. بازیکنان من نشان دادند که از لحاظ تمرکز و انگیزه در شرایط بسیار بسیار خوبی قرار دارند. می‌دانستیم که چین بازیکنان بسیار خوبی دارد یکی از بهترین مربیان تاریخ فوتبال روی نیمکت این تیم نشسته است و ما باید با تمرکز بالایی عمل کنیم.سرمربی پرتغالی تیم ملی درباره بازی ایران و ژاپن و برنامه‌هایش برای آن بازی گفت: مقابل خودمان یک بازی دیگر داریم که از لحاظ انگیزه و مسائل دیگر بسیار فراتر و بزرگتر است. ولی زمانی که داور سوت بازی را به صدا دربیاورد، بازیکنان باید تلاش کنند تا پیروز میدان شویم. مخصوصا الان که می‌دانیم‌های تیم‌های بزرگ یا به تعبیری کوسه‌های بزرگ به سمت ما می‌آیند. در نتیجه باید منتظر مدعیان فوتبال آسیا از جمله ژاپن، قطر، کره جنوبی باشیم. همان طور که همیشه به بازیکنان گفته‌ام، کاری که می‌توانند به خوب انجام دهند، باید همان طور بسیار عالی عمل کنند. بازی مقابل چین کافی نیست چرا که باید بهتر از این عمل کنیم و از اشتباهات‌مان درس بگیریم و بهتر شویم.

او درباره محرومیت مهدی طارمی به خاطر دریافت کارت زرد و از دست دادن او در دیدار با ژاپن گفت: هنوز بازی را ندیده‌ام اما از آن فاصله این طور به نظر می‌رسید که طارمی تعادل خود را از دست داده و به بازیکن چین خورده است. البته در جایگاهی نیستم که بخواهم قضاوت کنم. وقتی بازیکنی را از دست می‌دهید فرقی نمی‌کند که چه نامی را از دست می‌دهید. ما در بازی قبل امیری و در این بازی هم طارمی را از دست دادیم. فقط می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و این موضوع را بسیار خاضعانه این نقطه نظر را به گوش AFC برسانم.کی‌روش ادامه داد: دو کارت زرد، یک بازیکن را تبدیل به مجرم نمی‌کند که بخواهیم از ورود او به استادیوم هم جلوگیری کنیم. این بازیکن محروم است و به زمین نمی‌رود. این موضوع منطقی است اما اینکه نتواند به رختکن برود و در حلقه شادی هم‌تیمی‌هایش شرکت کند، منصفانه نیست. من خاضعانه به AFC می‌گویم که بازیکنان برای مردم بازی می‌کنند و تا سر حد توان تلاش می‌کنند و فقط به خاطر دو خطا که در زمین انجام دادند نباید آن‌ها را مجرم دانست.

او درباره تکنولوژی کمک‌داور ویدئویی (VAR) نیز خاطرنشان کرد: در صحنه گل ما و همچنین در صحنه آفساید از VAR استفاده شد. من نه تنها امروز بلکه سالیان متمادی است که از طرفداران این سیستم هستم اما توقع من، بازیکنان و مربیان این است که وقتی از این سیستم استفاده می‌شود بازی به بازی باید پیشرفت کند تا به اعتبار قضاوت‌ها و داوری‌ها افزوده شود. فکر نمی‌کنم که منطقی و عقلانی باشد که با دو سیستم مختلف داوری مسابقه‌ها را ادامه دهیم. ما با یک سیستم مسابقه‌ها را شروع کردیم و با یک سیستم دیگر ادامه می‌دهیم. این نقطه نظر من است ولی باید به تصمیم مسئولان برگزاری مسابقه‌ها احترام بگذاریم.سرمربی تیم ملی ایران درباره رشد تیم ملی چین زیر نظر مارچلو لیپی با توجه به اینکه این مربی ایتالیایی آخرین حضورش روی نیمکت تیمش را تجربه کرد، گفت: چینی‌ها زیر نظر لیپی پیشرفت چشمگیری را داشتند. بنده به یاد دارم در یکی از بازی‌های مقدماتی که با چین بازی کردیم این تیم آمادگی بسیار بالایی را از خود ارائه داد. شاید این یک افسوس برای فوتبال چین باشد که لیپی از هدایت این تیم کنار می‌رود. البته این تصمیم خود اوست. مربیان بزرگی مانند لیپی، کاپلو و فرگوسن تاثیرگذار هستند و نباید از خدمات آن‌ها چشمگیری کرد.

کی‌روش در پاسخ به این سوال که با توجه به چالش‌هایش در فوتبال ایران از جمله تحریم‌ها، چه چیزی او را در تیم ملی ایران ماندگار کرده است، گفت: جواب دادن به این سوال به خانواده خود من هم دشوار است. البته من ۷۰-۸۰ درصد از طول دوران مربی‌گری‌ام را به طور بلندمدت با تیم‌ها کار کرده‌ام. ۱۲ سال در تیم ملی پرتغال بودم. بیش از ۶ سال در انگلیس حضور داشتم. چند سالی هم در ژاپن بودم و ۸ سال است که در تیم ملی ایران مشغول هستم. البته تمام دستاوردهای ما به خاطر کارها و نتایجی بود که اتفاق افتاده ولی خیلی دشوار است که این را در داخل ایران توضیح بدهم ولی تعهد و انگیزه‌ای که بازیکنان با توجه به تمام چالش‌ها و دشواری‌هایی که داشتند از خود نشان دادند، چالشی بود که آن را دوست داشتم و عاشق این بازیکنان شدم و عاشقانه با آن‌ها کار کردم. قبل از جام جهانی مقابل مراکش، پرتغال و اسپانیا، آماده سازی خوبی نداشتیم. شرکت نایکی به ما کفش نمی‌داد. همه این مسائل باعث شد که عاشق عملکرد و پایبندی این بازیکنان شوم و از این چالش لذت ببرم.

او درباره تحقق رویای مردم بعد از ۴۳ سال و قهرمانی در جام ملت‌های آسیا گفت: من مخالف یک سری صحبت‌های احساسی و غرورآمیز هستم که احترام حریفان در آن حفظ نمی‌شود. به نظر من در این مسابقه‌ها فقط سه تیم کره، استرالیا و ژاپن مدعی قهرمانی هستند. از بعد پیشرفت‌هایی که در فوتبالشان در چند سال گذشته داشتند، زمین‌ها، بازیکنان و امکانات‌شان در شرایط بسیار خوبی هستند. کت قهرمانی بر تن ما بزرگ است. با توجه به کارهایی که در ۸ سال گذشته انجام دادیم باید همان روند را ادامه دهیم و فروتنانه و با کمال خضوع مسیرمان را ادامه دهیم.وی افزود: همیشه به بازیکنانم گفته‌ام که وظیفه ما بعد از هر بازی در درجه اول این است که بهتر شویم و جایگاه تیم ملی را در رتبه رفیع‌تر و بهتری قرار دهیم. من نمی‌خواهم جلوی جامعه جهانی، دلایلی که سردار و ما با آن روبه‌رو بودیم را بازگو کنیم. این مساله‌ای بود که من مستقیما با فدراسیون در میان گذاشتم و توجه فدراسیون را به این موضوع جلب کردم. از فدراسیون خواستار این بودم و خواهش کردم یک سری صحبت‌ها بیرونی که زیر سوال می‌برند، غیر قابل قبول هستند. شما رسانه‌های ایرانی کاملا از این موضوع مطلع هستید. شما وظیفه دارید و موظف هستید از تیم ملی‌تان دفاع کنید و اجازه ندهید این اتفاق دوباره رخ دهد. هیچ کس در ایران نباید فراتر از جایگاه تیم ملی باشد.