نخستین امتیاز تیم ملی فوتبال ایران در جام بیستم/ تساوی بدون گل برابر نیجریه

تیم ملی فوتبال ایران در نخستین دیدار خود در بیستمین دوره رقابت های جام جهانی مقابل تیم ملی نیجریه به یک امتیاز ارزشمند دست یافت.در این دیدار که در حضور بیش از 39 هزار تماشاگر ورزشگاه بایکسادا شهر کوریتیبا برگزار شد، تیم ایران به نتیجه تساوی بدون گل مقابل حریف آفریقایی خود دست یافت تا […]

تیم ملی فوتبال ایران در نخستین دیدار خود در بیستمین دوره رقابت های جام جهانی مقابل تیم ملی نیجریه به یک امتیاز ارزشمند دست یافت.در این دیدار که در حضور بیش از 39 هزار تماشاگر ورزشگاه بایکسادا شهر کوریتیبا برگزار شد، تیم ایران به نتیجه تساوی بدون گل مقابل حریف آفریقایی خود دست یافت تا نخستین امتیاز خود را در جام بیستم به دست آورد.در نیمه نخست، بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران با سیستم 1-3-2-4 و تفکرات تدافعی وارد میدان شدند تا بتوانند مانع از خودنمایی هافبک های حریف شدند.

81204079-5765798

تیم ایران تا دقیقه 30، تحت تاثیر دوندگی و پرس تیم نیجریه قرار داشت به طوریکه بازیکنان تیم ایران نتوانستند به دروازه تیم حریف نزدیک شوند.تیم نیجریه با رهبری ˈجان اوبی میکلˈ هافبک تیم چلسی انگلیس، کنترل بازی را در دست داشت. آنان قصد داشتند از کناره ها دروازه تیم ایران را تهدید کنند اما دفاع پر تعداد تیم ایران ، تاکتیک حریف را نقش بر آب کرد.سبز پوشان در دقیقه هشت از جناح چپ صاحب یک موقعیت گلزنی شدند که شوت اونازی با اختلاف کمی به خارج زمین رفت.

در دقیقه 30 نیز تیم نیجریه صاحب یک ضربه ایستگاهی از جناح چپ تیم ایران شد که علیرضا حقیقی شوت موسی را به کرنر فرستاد.روند بازی در 15 دقیقه پایانی نیمه نخست تغییر کرد به گونه ای که سفید پوشان ایران فرصت رسیدن به دروازه تیم حریف را به دست آوردند.در تنها موقعیت تیم ایران در نیمه نخست، ضربه سر رضا قوچان نژاد بر روی کرنر از جناح راست را انیاما سنگربان نیجریه دفع کرد تا بازیکنان دو تیم با تساوی بدون گل به رختکن بروند.

در نیمه دوم، بازیکنان ایرانی از لاک کاملا تدافعی خارج شدند به طوریکه بازی پایاپایی را مقابل نیجریه در میانه میدان به نمایش گذاشتند.سفیدپوشان در دقیقه 49 بر روی یک حرکت از جناج چپ، صاحب موقعیت گلزنی شدند که شوت قوچان نژاد از پشت محوطه جریمه با فاصله اندکی به خارج رفت.کنترل میانه میدان همانند نیمه نخست در اختیار بازیکنان نیجریه بود. بازیکنان نیجریه با پاس های کوتاه، توپ را به کناره ها می آوردند تا فرصت سانتر بر روی دروازه حقیقی سنگربان تیم ایران را به دست آورند، اما در این کار ناموفق عمل کردند.

بازیکنانی ایرانی نیز با تجمع در یک سوم خط میانی، در اندیشه ضد حملات سرعتی از جناحین به خصوص حرکات خسرو حیدری از سمت راست بودند، اما مدافعان بلندقامت نیجریه، سانترهای این بازیکن را دفع کردند.

کارلوس کی روش سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران در دقیقه 78، علیرضا جهانبخش را جانشین اشکان دژاگه کرد تا تحرک خط میانی کشورمان در جناح چپ افزایش یابد.

سفیدپوشان ایران در 10 دقیقه پایانی با دوندگی بسیار، نبض بازی را در دست گرفتند و حملاتی را از جناح چپ طراحی کردند اما نتوانستند موقعیت خطرناکی را بر روی دروازه حریف ایجاد کنند.

در دقایق پایانی بازی، تیم ملی نیجریه با ارسال های بلند چند موقعیت را بر روی دروازه ایران طراحی کرد اما مدافعان کشورمان این حملات را دفع کردند تا تیم ایران به نخستین امتیاز خود در جام جهانی دست یابد.

ترکیب بازیکنان دو تیم به شرح زیر بود:

تیم ایران : علیرضا حقیقی، سیدجلال حسینی، امیرحسین صادقی، پژمان منتظری، خسرو حیدری (مسعود شجاعی از دقیقه 89)، مهرداد پولادی، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، احسان حاج صفی، اشکان دژاگه (علیرضا جهانبخش از دقیقه 78) و رضا قوچان نژاد

تیم نیجریه : انیاما، آمبروز، اوبابونا (یوبو از دقیقه 29) ، اومرو، اوشانیوا، اوبی میکل، اونازی، موزس (آمه اوبی از دقیقه 51)، اودموینگی، عزیز (اودمینگه از دقیقه 69) و آمنیکه

قضاوت این دیدار را ˈکارلوس وراˈ از اکوادور به همراه هموطنان خود برعهده داشتند. بازیکنان و کادر فنی تیم ملی فوتبال پس از دیدار مقابل نیجریه به طور مستقیم راهی فرودگاه شهر کوریتیبا می شوند تا به شهر سائوپائولو بازگردند.تیم ملی فوتبال ایران شنبه آینده در دومین دیدار خود در جام جهانی 2014 برزیل به مصاف تیم آرژانتین می رود.در دیگر دیدار گروه ششم، تیم ملی فوتبال آرژانتین بامداد روز دوشنبه با نتیجه دو بر یک از سد تیم بوسنی گذشت و در صدر جدول رده بندی این گروه ایستاد.