رئیس جمهوری بر شتاب در بازسازی بافت فرسوده تاکید کرد

رئیس جمهوری گفت: باید برای شتاب در روند بازسازی و بازآفرینی بافت فرسوده در خراسان رضوی و مشهد اقدامات لازم توسط استاندار، فرمانداران و شهرداران صورت گیرد.حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی ظهر دوشنبه در دومین روز سفر به خراسان رضوی با حضوردر جمع خبرنگاران در مشهد افزود: در این زمینه دولت به همه استانداریها و […]

رئیس جمهوری گفت: باید برای شتاب در روند بازسازی و بازآفرینی بافت فرسوده در خراسان رضوی و مشهد اقدامات لازم توسط استاندار، فرمانداران و شهرداران صورت گیرد.حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی ظهر دوشنبه در دومین روز سفر به خراسان رضوی با حضوردر جمع خبرنگاران در مشهد افزود: در این زمینه دولت به همه استانداریها و شهرداریها اعلام کرده اگر زمین مناسب دولتی در اختیار دارند دولت آن زمین را برای بازآفرینی در شهرها اختصاص خواهد داد.وی ادامه داد: اعطای وام ارزان قیمت به خانه اولیها برای سکونت در این بافتها نیز از دیگر سیاستها است. این مسیر در مشهد نیز باید با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند و دولت نیز در این زمینه کمک می کند.رئیس جمهوری گفت: در سفر جاری به خراسان رضوی مشخص شد این استان تنها یک قطب گردشگری، علمی و کشاورزی نیست بلکه قطب مهم صنعتی در کشور نیز می باشد.

وی افزود: ایران امروز بعد از نفت، گاز و پتروشیمی در زمینه صنایع معدنی و زنجیره فولاد هم سرآمد است و هم اکنون ظرفیت تولید ۲۰۰ میلیون تن فولاد در کشور ایجاد شده که ۸۰ میلیون تن از این میزان مربوط به فعالیت دولتهای یازدهم و دوزادهم است. خراسان نقش مهمی در این زنجیره دارد.روحانی ادامه داد: خواسته برخی توسعه زنجیره فولاد در خراسان رضوی است. فولاد وابسته به شرایط آب است اگر بتوانیم در این استان آب تولید کنیم زنجیره فولاد را هم می شود توسعه داد.وی گفت: موضوع آب مشکل بزرگ برای کشور و خراسان رضوی است باید تلاش بیشتر برای مسئله تامین آب و مقابله با کم آبی داشته باشیم و طرحهای زیادی اجرا شوند که نخستین گام مدیریت مصرف و مهمترین بخش آن مربوط به حوزه کشاورزی است. صرفه جویی و بازچرخانی آب قدمهای اصلی است که باید برداشته شود.
رئیس جمهوری افزود: طرحهای متعددی در خراسان رضوی برای تامین مشکل کم آبی وجود دارد که انتقال آب از کوههای هزارمسجد از آن جمله است. همچنین موضوع شیرین کردن آب دریا مطرح است که باید این طرح از لحاظ صرفه اقتصادی محاسبه شود. آب، تامین آن و توسعه فعالیتهای صنعتی و گردشگری از طرحهای مهم دولت در خراسان رضوی است.وی ادامه داد: در این سفر موفق شدیم در کنار زیارت بارگاه مطهر امام رضا(ع) مردم عزیز سبزوار و نیشابور را زیارت کنیم. مردم مشهد نیز میهمان نوازان خوبی هستند و در انتخابات ۹۲ و ۹۶ حضور و سخنان مشهدیها در سرنوشت انتخابات مهم بود.روحانی گفت: از همه مردم خراسان رضوی و مشهد سپاسگزارم و عذرخواهی می کنم از شهرستانهایی که موفق نشدم به زیارت مردمانش بروم.

پرسشهای خبرنگاران

رئیس جمهوری در ادامه این نشست به پرسشهای خبرنگاران نیز پاسخ داد. از جمله در پاسخ به خبرنگار صدا و سیما پیرامون توسعه صادرات با کشورهای آسیای میانه گفت: خراسان رضوی که هم مرز با آسیای میانه و افغانستان است مسیرهای صادراتی مهم و مرتبط با کشورهای همجوار دارد.وی روابط ایران با کشورهای آسیای میانه را خوب توصیف و بیان کرد: در سفری که به خراسان رضوی داشته ایم توافقات بسیار خوبی در حوزه سوآپ گاز، ترانزیت برق، روابط تجاری و تسهیلات مربوطه صورت گرفته است. یکی از پروژه های افتتاحی این سفر مربوط به پل سرخس بود که مسیر رفت و آمد با کشورهای آسیای مرکزی را تسهیل می کند و اتصال راه آهن به هرات نیز قدم مهمی برای صادرات به افغانستان است.روحانی افزود: در سرخس مسیر هوایی، ریلی و جاده ای وجود دارد. تبدیل شدن منطقه ویژه اقتصادی سرخس به ‘منطقه آزاد’ یکی از خواسته های استاندار خراسان رضوی و نمایندگان این استان است. که برای تحقق این هدف باید تحول بیشتری در حوزه صادرات صورت گیرد.وی ادامه داد: دولت برای ارتباطات بیشتر با ترکمنستان در استانهای خراسان رضوی و شمالی آمادگی کامل دارد و سیاست ما هم تعامل نزدیکتر با کشورهای آسیای مرکزی، قفقاز و همچنین طرح تجارت آزاد با اوراسیا است که مراحل نهایی را طی می کند.

* هزینه هزار میلیارد ریالی ساماندهی حاشیه مشهد

رئیس جمهوری در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه خراسان پیرامون پدیده حاشیه نشینی نیز گفت: حاشیه نشینی یکی از مشکلاتی است که شهرهای بزرگ کشور به ویژه کلانشهرهایی مانند تهران و مشهد به آن مبتلا هستند. کلانشهر مشهد شرایط ویژه ای دارد.وی افزود: دولت یازدهم کمکهای بسیار خوبی در حل مسئله حاشیه نشینی شهرها داشت و گزارشهایی که دکتر نوبخت چندی بیش در دولت ارائه کردند نشان می دهد طرحهای خوبی برای تحولات در بافت فرسوده صورت گرفته است.روحانی گفت: بیش از هزار میلیارد تومان در دولت یازدهم برای پدیده حاشیه نشینی هزینه شده است. بافت فرسوده اطراف حرم امام رضا(ع) نیز یکی از دغدغه های است که رفع آن دنبال می شود.

* ایران کشور امام رضا(ع) است

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه شهرآرا مبنی بر طلب سه هزار میلیارد تومانی شهرداری مشهد از دولت گفت: صبح از شهردار مشهد سخن متفاوتی شنیدیم. ایشان گفت دولت ۵۰۰ میلیارد تومان برای قطارشهری گذاشته و در طرحهای دیگر، سازمان برنامه و بودجه همکاری لازم را دارد.رئیس جمهوری افزود: شهردار مشهد خوشحال بود که بر اساس توافقات صورت گرفته قرار است به مشهد تسهیلات دیگری برای مترو و بافت فرسوده پرداخت شود. نمی دانم منظور شما از اینکه گفته اید فضای مشهد باید تلطیف شود چیست. اینکه مشهد شهر امام رضا(ع) است جمله دقیقی نیست، ایران کشور امام رضا(ع) است و همه به امام رضا(ع) افتخار می کنیم. اگر چیزی حلال و یا حرام است برای همه حلال و حرام است .وی دامه داد: مشهد با دیگر شهرها متفاوت نیست. در کشور یک قانون داریم و باید برای همه عملیاتی شود و اگر مشکلی در این خصوص در استان وجود دارد باید بامشارکت همه حل و فصل شود.

* طرح ارزی به جلوگیری از قاچاق کالا می انجامد

روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا پیرامون دپو شدن تولیدات در برخی واحدهای صنعتی، اقدامات دولت برای حمایت از بخش خصوصی و فراهم کردن زمینه صادرات نیز گفت: در بازدیدی که دیروز از دو واحد صنعتی داشتیم شکایتی مبنی بر دپو شدن کالاهای تولیدی نداشتیم اما در برخی کارخانه های فعال این مشکل در حوزه تقاضا وجود دارد. برای بخش تقاضا باید دو کار انجام شود ابتدا باید مردم به خرید کالای داخلی تشویق شوند که امسال هم به این عنوان نامگذاری شده و دیگر اینکه نگذاریم کالای قاچاق وارد کشور شود.وی افزود: یکی از نتایج طرح ارزی که هم اکنون در حال اجرا است جلوگیری از قاچاق کالا می باشد که در قالب واردات مقدار زیادی کالا در کشور وجود دارد. ادامه این طرح حتما جلوی بسیاری از موارد قاچاق کالا را می گیرد و خود به خود کالای ایرانی می تواند بازار بهتری برای محصولاتش پیدا کند.رئیس جمهوری به صادرات نیز اشاره و بیان کرد: باید بتوانیم برای تولیدکنندگان خود بازار صادراتی پیدا کنیم البته ایجاد بازار ۸۰ و یا ۴۰۰ میلیونی برای تولیدات به دو شکل است و راهکارهای مختلفی دارد. پس راه حل برای این مشکلات تشویق صادرات، مبارزه با قاچاق کالا و بالا بردن کیفیت کالای داخلی است تا بتوان به رونق مورد نظر رسید. امسال نیز به همین دلیل بودجه ویژه ای برای تشویق صادرات در نظر گرفته شده است.

* انتقاد از دولت حق همه مردم است اما تخریب خوب نیست

خبرنگار ایسنا نیز در پرسش از رئیس جمهوری به آنچه ‘مواضع غیرشفاف مسئولان خراسان رضوی در برابر انتقادات مخالفان از برنامه های دولت’ دانست اشاره و بیان کرد: آیا شما به مسئولان استان اینگونه توصیه کرده اید یا این رویکرد خودشان است؟رئیس جمهوری نیز پاسخ داد: اینکه مسئولان دولتی دراستان در تبلیغات حضور ندارند اشکال است. باید واقعیتها را برای مردم بیان کنند. گاهی در نقدها واقعیت جامعه و واقعیتهای تاریخی برای مردم مخدوش و یا معکوس بیان می شود.وی افزود: اینگونه رفتار قبل از ظلم به مردم، ظلم به آیندگان و مردم است، این کشور و آینده آن بسیار خوب است و مردم فهیمی داریم .همانطور که حوادث گذشته را به خوبی پشت سر گذاشته اند از فراز و نشیبهای آینده نیز عبور خواهند کرد.روحانی ادامه داد: :از مسئولان دولتی در خراسان رضوی نیز می خواهیم بیشتر موقعیتها را برای مردم توضیح دهند و در برابر واقعیتها سکوت نکنند. انتقاد از دولت در سراسر کشو حق مردم و منتقدین است اما آنچه که خوب نیست مساله تخریب است که به نفع کشور و هیچ جناحی نیست.