گزارش دهمین روز بررسی بودجه ۹۷ در مجلس شورای اسلامی

عیین نحوه هزینه‌کرد اوراق مالی در سال آینده، اعطای تسهیلات ارزی به سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی و تعاونی برای کارخانه چغندر قند، تعیین نحوه پرداخت بدهی‌های دولت از طریق اوراق، تخصیص ۲۰۰۰ میلیارد تومان اوراق برای ایجاد ایستگاه‌های تقویت فشار خطوط گاز و… مهمترین مصوبات امروز نمایندگان در جریان بررسی جزئیات بودجه ۹۷ است. دهمین روز […]

عیین نحوه هزینه‌کرد اوراق مالی در سال آینده، اعطای تسهیلات ارزی به سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی و تعاونی برای کارخانه چغندر قند، تعیین نحوه پرداخت بدهی‌های دولت از طریق اوراق، تخصیص ۲۰۰۰ میلیارد تومان اوراق برای ایجاد ایستگاه‌های تقویت فشار خطوط گاز و… مهمترین مصوبات امروز نمایندگان در جریان بررسی جزئیات بودجه ۹۷ است. دهمین روز رسیدگی به لایحه بودجه۹۷ در مجلس به ریاست علی لاریجانی و با حضور نمایندگان برگزار شد و ادامه رسیدگی به بخش هزینه‌ای لایحه بودجه در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس قرار گرفت.

اعطای تسهیلات ارزی به سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی و تعاونی برای کارخانه چغندر قند

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای اعطای تسهیلات ارزی به سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی و تعاونی برای کارخانه چغندر قند را به تصویب رساندند.

نحوه هزینه‌کرد اوراق مالی در سال آینده تعیین شد

همچنین مجلس در مصوبه‌ای نحوه هزینه‌کرد اوراق مالی در سال ۹۷ را تعیین کرد که به موجب آن اجازه داده می‌شود در سال ۱۳۹۷ با رعایت قوانین و مقررات شرکت‌های دولتی و وابسته وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و همچنین دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری با تصویب هیأت امنا تا سقف هفتاد هزار میلیارد (۷۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال اوراق مالی اسلامی ریالی برای اجرای طرح‌های دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست محیطی خود که به‌تصویب شورای اقتصاد می‌رسد، با تضمین و بازپرداخت اصل و سود توسط خود، منتشر کنند

نحوه پرداخت بدهی‌های دولت از طریق اوراق تعیین شد

در جریان بررسی بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای نحوه پراخت بدهی قطعی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی تعاونی و خصوصی از طریق اسناد را تعیین کردند.

تخصیص ۲۰۰۰ میلیارد تومان اوراق برای ایجاد ایستگاه‌های تقویت فشار خطوط گاز

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای دیگر مقرر کردند که حداقل مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال از اوراق مالی و اسلامی برای تامین مالی ایستگاه‌های تقویت فشار خطوط لوله گاز طبیعی اختصاص یابد.

کمیته‌ای برای نظارت بر انتشار اوراق مالی و اسلامی تشکیل می‌شود

در ادامه دهمین روز رسیدگی به لایحه بودجه ۹۷ نمایندگان مجلس مصوب کردند که کمیته‌ای برای نظارت بر انتشار اوراق مالی و اسلامی تشکیل شود. همچنین وزارت اقتصاد نیز مسئول انتشار اوراق مالی مربوط به دولت باشد.در همین ارتباط علی لاریجانی در جلسه علنی نوبت صبح امروز در پاسخ به اخطار محمد دهقان نماینده طرقبه درباره انتشار اوراق، با انتقاد از نحوه انتشار اوراق تاکید کرد که فلسفه انتشار اوراق برای پروژه‌های عمرانی سودآور است نه اینکه برای خرید تضمینی گندم نیز اوراق داده شود. رییس مجلس با بیان اینکه شیوه کنونی انتشار اوراق درست نیست افزود: ایراد آقای دهقان آن است که کشور را نباید در بودجه‌های جاری به اوراق بند کنیم که حرف درستی است لذا این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

۷۵ میلیارد تومان صرف آب شرب روستایی و عشایری می‌شود

در ادامه بررسی بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب بند ج تبصره ۶ این لایحه ۷۵ میلیارد تومان را به آب شرب روستایی و عشایری اختصاص دادند.

معافیت‌های مالیاتی و گمرکی به عنوان مالیات بر واردات منظور می‌شود

همچنین مجلس شورای اسلامی با ۱۴۵ رای موافق ، ۵ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه، معافیت‌ها و تخفیف‌های مالیاتی و گمرکی را به صورت جمعی – خرجی و به عنوان مالیات بر واردات تصویب کرد.

نحوه توزیع عوارض ارزش افزوده تهران و سایر شهرهای مشابه تعیین شد

جلسه علنی بعدازظهر امروز نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای دیگر نحوه توزیع عوارض ارزش افزوده در تهران و سایر شهرها با شرایط جمعیتی مشابه را تعیین کردند.نمایندگان مجلس همچنین جزء ۴ بند «و» تبصره ۶ این لایحه به تصویب رساندند که براساس آن محل اخذ مالیات و عوارض ارزش افزوده واحدهای تولیدی محل استقرار آنها است.

درآمدهای افزایش قیمت سیگار صرف ورزش، آموزش و پرورش و بهداشت می‌شود

در ادامه بررسی بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه نمایندگان مجلس مصوب کردند که درآمدهای حاصل از افزایش عوارض قیمت سیگار تولید داخل و وارداتی صرف ورزش، آموزش و پرورش و بهداشت درمان شود.

اختصاص سود سهام صندوق فولاد برای پرداخت حقوق بازنشستگان

همچنین صد درصد سود صندوق بازنشستگی فولاد در شرکت دخانیات ایران و حداکثر شش ماه پس از سال مالی و پس از واریز به صندوق بازنشستگی فولاد صرف پرداخت حقوق و درمان بازنشستگان می شود.

احداث تاسیسات تبدیل پسماند به مواد و انرژی با اولویت بخش خصوصی

نمایندگان اجازه دادند درآمد ناشی از فروش کالاهایی که مصرف آنها منجر به تولید پسماندهای مخرب محیط زیست می‌شوند، به ایجاد تاسیسات منطقه‌ای تبدیل پسماند به مواد و انرژی با اولویت مشارکت بخش خصوصی اختصاص یابد.

تامین اعتبار برای خرید تضمینی آب استحصالی و پساب تصفیه شده

در ادامه مصوب شد درآمد حاصل از فروش یا پیش فروش پساب خروجی تاسیسات موجود و یا طرح‌های توسعه‌ای آتی وزارت نیرو، صرف افزایش اعتبار به عنوان خرید تضمینی آب استحصالی و پساب تصفیه شده از بخش غیردولتی و کمک‌های فنی و اعتباری برای هزینه انتقال آب می‌شود.

تعیین ضوابط خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تبدیل پسماند

نمایندگان همچنین ضوابط خرید تضمینی برق تجدیدپذیر تولیدی از تاسیسات و نیروگاه‌های تبدیل پسماند آب دیده انرژی را تعیین کردند. برق تولیدی این نیروگاه‌ها مشمول خرید تضمینی برق تجدیدپذیر خواهد بود.

تخصیص ۶۰ درصد سود خالص واردات خودرو به یارانه سود تسهیلات تولید و حمایت از اشتغال

با تصویب بند الحاقی ۱۳ به تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۷ مصوب شد که صددرصد درآمد ناشی از سود خالص واردات خودرو در سال‌های ۹۵ و ۹۶ صرف یارانه سود تسهیلات تولید و حمایت از اشتغال می‌شود.

روستاییان با پرداخت ۱۰ سال حق بیمه بازنشسته می‌شوند

نمایندگان مجلس بند الحاقی ۲ به تبصره هفت را با ۱۴۳ رای موافق، ۳۰ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند که بر اساس آن کلیه روستاییان با سن ۶۰ سال و با پرداخت حق بیمه به اندازه ۱۰ سال بازنشسته شوند.

این گزارش در حال تکمیل است…