معاون اول رئیس جمهور : پیشبرد اقتصاد مقاومتی مشارکت همه را می طلبد

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که دولت به هیچ وجه بدنبال ایجاد نرخ جدید ارز در بازار نیست، گفت: برخی 3 هزار و 600 تومان را نرخ جدید دلار مطرح می کنند، در صورتی که این رقم درست نیست. اسحاق جهانگیری روز شنبه در جلسه بررسی و ارزیابی عملکرد بانک مرکزی در زمینه […]

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که دولت به هیچ وجه بدنبال ایجاد نرخ جدید ارز در بازار نیست، گفت: برخی 3 هزار و 600 تومان را نرخ جدید دلار مطرح می کنند، در صورتی که این رقم درست نیست. اسحاق جهانگیری روز شنبه در جلسه بررسی و ارزیابی عملکرد بانک مرکزی در زمینه پروژه های اقتصاد مقاومتی که با حضور رییس و معاونین بانک مرکزی برگزار شد، افزود: 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم و پیش بینی می شود این رقم به 50میلیارد دلار هم برسد، در 9 ماهه امسال 33 درصد رشد افزایش صادرات نفتی داشتیم که امیدواریم در ماه های پایانی سال این رقم افزایش یابد.

معاون اول رییس جمهوری همچنین اظهار داشت: دلار حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی باید به سیستم کشور بازگردد و قابل قبول نیست که اگر در دوره ای صادر کنندگان با پیمان سپاری پرداخت می کردند و گفته شد نرخ ارز خود را به نرخ آزاد بفروشند، درحال حاضر نیز تاکید داریم ارز خود را به بانک مرکزی بفروشند. جهانگیری با یادآوری این که این اقدامات در چارچوب اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است، اظهارامیدواری کرد: تعللی نسبت به عرضه ارز یا فروش آن توسط صادرکنندگان به بانک مرکزی صورت نگیرد و نیاز نباشد که آنان را مکلف کنیم و در حال حاضر می توانند ارز را به قیمت آزاد به بانک مرکزی بفروشند.

وی خاطرنشان کرد: همه قوا موظف هستند بخشنامه دولت را رعایت کنند و صرافی ها باید به کار اصلی خود بازگردند، کسی که می خواهد از صرافی ها ارز خریداری کند باید بر مبنایی باشد که رقم آن را بانک مرکزی در این هفته اعلام می کند. وی اضافه کرد: اگر کسی می خواهد از صرافی ارز خریداری کند معادل ریالی آن و دلار خریداری شده باید مشخص شود که در چه مسیری مورد استفاده قرار می گیرد. معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: اگر فردی میزان بالایی دلار خریداری کرد اما مشخص نباشد که برای چه کاری است، هیات سه نفره ای برای بررسی این موضوع و رصد آن مشخص شده است تا اخلالی در بازار صورت نگیرد. جهانگیری تصریح کرد: بار سنگینی بر دوش نظام بانکی کشور است و همه مسئولان آن را می دانند، دولت مصمم است مشکلات را حل کند.

وی همچنین گفت: در بین دستگاه های اقتصادی کشور بانک مرکزی نقش کلیدی دارد و هر موضوعی را در دستور کار قرار می دهد باید به نحو مطلوب پیش برود تا اقتصاد کشور در همه بخش ها به حرکت درآید. معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: محوریت بانک مرکزی در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی مهم است و از طرفی استقلال نهاد سیاستگذاری پولی و بانکی کشور جزو مهم ترین موضوعاتی است که در لایحه جدید دولت که به مجلس ارائه خواهد شد در نظر گرفته شده است. جهانگیری با بیان این که نیاز داریم بانک مرکزی در مواردی تمرکز ویژه ای داشته باشد، گفت: اصلاح شبکه نظام پولی و بانکی کشور یکی از آن موارد است که در این زمینه جلسات زیادی برگزار شد و بانک مرکزی باید به طور جدی آن را در دستور کار قرار دهد. وی افزود: انتظام بخشی به موسسات غیرمجاز از دیگر موضوعاتی است که سران قوا در آن اتفاق نظر دارند و باید با موسسات غیرمجاز برخورد شود و این موسسات باید در چارچوب نظام بانکی و پولی و کشور کار کنند.

وی به یکسان سازی نرخ ارز اشاره کرد واظهارداشت: این مسئله از طرح های مهمی است که باید اتفاق بیفتد چرا که فساد و رانت ایجاد می کند و از سویی شفاف نبودن نرخ ارز سبب می شود سرمایه گذار نتواند به درستی تصمیم گیری کند، بنابراین باید به سمت تک نرخی کردن ارز پیش برویم و زمان آن از لحظه ای آغاز می شود که بانک مرکزی اعلام کند به نقطه مطلوب رسیده و آن را عملیاتی خواهد کرد. معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: استفاده از منابع خارجی نیز از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد و این که امروز در گزارش گفته شد باید 10 میلیارد دلار منابع خارجی جذب شود، یکی از مهم ترین برنامه های کشور در ایجاد ارتباط با دنیا استفاده از منابع خارجی برای طرح های بزرگ کشور در زمینه نفت و گاز، حمل و نقل و صنعت است.

جهانگیری افزود: باید موانع هرچه سریع تر برطرف شود و همانطور که انتظار داشتیم در سال 95 حداقل چند میلیارد دلار از فاینانس خارجی استفاده کنیم ولی هنور منابع قابل توجهی حاصل نشده است. وی ادامه داد: البته قرارداد خرید هواپیمای ایرباس به صورت اجاره به شرط تملیک است که منابعی وارد کشور می شود و بعد تبدیل به سرمایه گذاری خواهد شد . معاون اول رییس جمهوری با بیان این که انتظار داریم تا پایان سال منابعی به صورت فاینانس اضافه شود، گفت: یکی از اقدامات خوب بانک مرکزی کمک در جهت هدف گذاری دولت برای فعال کردن هفت هزار و500 واحد صنعتی در سال جاری بود، هرچند برخی فکر می کردند این کار ممکن است منابع را هدر بدهد یا سیستم بانکی کشور همراهی نکند . امروز در گزارش بانک مرکزی اعلام شد که بیش از 19 هزار واحد صنعتی بیش از 13 هزار میلیارد تومان از منابع بانکی دریافت کرده اند . جهانگیری به گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی اشاره کرد و اظهارداشت: در این گزارش آمده است که برخی از بانک های خصوصی در این زمینه همکاری نداشته اند که این برای دولت قابل قبول نیست. وی تصریح کرد: برخی از مالکان بانک های خصوصی که مدعی هستند طرفدار اقتصاد مقاومتی هستند در این موضوع ملی مشارکت نداشته اند.

معاون اول رییس جمهوری از رییس بانک مرکزی خواست گزارشی در این خصوص تهیه کند چراکه به هیچ وجه قابل قبول نیست بانکی در این زمینه کمکی نکند. وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: اگر همت همه اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی باشد، در اقتصاد کشور این ظرفیت وجود دارد که گشایش هایی ایجاد شود و معیشت مردم بهبود یابد، ما می توانیم برای آینده کشور تصمیم سازی کنیم. معاون اول رییس جمهوری گفت: پیشبرد اقتصاد مقاومتی مسئله مهمی است که مشارکت همه دستگاه های حاکمیتی، رسمی، نهادهای مدنی و آحاد جامعه را مطالبه می کند. جهانگیری افزود: اگر دولت و جامعه توسعه گرا و همدل باشند هر چقدر موضوعات اقتصادی بزرگ باشد باز هم قابل حل خواهد بود و اگر به دنبال این هستیم اقتصاد مقاومتی و اجرای آن ما را به اهداف سند چشم انداز نزدیک کند، به رشد پایدار و مستمر هشت درصد برساند و برای مسئله بیکاری راهکاری بوجود آید نیازمند اجماع و تفاهم بر سر این گونه مسائل هستیم. وی تصریح کرد: نمی توان در شعار بگوییم دنبال حل مسئله بیکاری هستیم ولی زمانی که تریبون به دست می گیریم بر ضد این مسائل هم در عرصه داخلی و بین المللی موضع گیری کنیم. وی تاکید کرد باید در تمام برنامه ها هدایت و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، دانش وبرنامه ریزی از سوی دولت، هماهنگی قوای سه گانه و ارکان تصمیم گیری، استفاده حداکثری از دانش و تجربه مورد توجه قرار گیرد چرا که راه برون رفت از وضعیت اقتصادی پیش روی مردم است و بدون توجه به این شاخص ها نمی توان به راحتی از تنگناها عبور کرد.

معاون اول رییس جمهوری گفت: این که گاهی گفته می شود مهم ترین شاخص اقتصاد مقاومتی این است که قادر بوده همه ارکان کشور در یک موضوعی در یک جهت قرار گیرند، فکر می کنم نیازمند همکاری بیشتر هستیم و رویکرد دولت این بود که در برجام صورت گرفت. جهانگیری افزود: قبل از برجام با پیچیدگی های بزرگی در فضای بین المللی روبرو بودیم، حتی کسانی که به سیاست خارجی آشنایی داشتند، رسیدن به یک توافق با قدرت های بزرگ را غیرقابل دسترس می دانستند از این منظر باید بتوانیم از این دستاورد در بخش های مختلف کشور استفاده کنیم. وی با بیان این که در شرایط ویژه ای قرار داریم، یادآور شد: از یک طرف تحولات جهانی و منطقه ای مخاطرات مختلفی پیش روی ما قرار می دهد و از طرفی نمی توانیم نسبت به آن ها بی تفاوت باشیم. معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: کشور در شرایط فعلی از امنیت و ثبات بالایی برخودار است و در این شرایط حساس منطقه باید از نیروهای مسلح که چنین شرایط امنی را بوجود آورده اند، تشکر کرد.

جهانگیری تصریح کرد: ایران از شرایط دشوار تهدید و تحریم عبور کرده و امروز مردم انتظار دارند برای مسائل مختلف با عقلانیت، اعتدال و هوشیاری در عرصه های مختلف تصمیم گیری شود. وی ادامه داد: در شرایط فعلی هر چه جهان به سمت افراطی گری می رود در مسائل داخلی باید به سوی تدبیر و اعتدال برویم و محور اعتدال و تدبیر هم نظری و هماهنگی در درون دولت و سایر قوا است و در میان نظام و مردم باید این همدلی وجود داشته باشد. وی اضافه کرد: عزم دولت و رییس جمهوری بر این است به مسائل اساسی مردم بپردازیم و کشور را از تنش و حاشیه دور نگهداریم و در کنار آن با جدیت در مبارزه با فساد پافشاری کنیم تا فشارها و مشکلات اقتصادی را برطرف کنیم.