نوبخت : یارانه افراد نیازمند قطع نمی شود / منابع و مصارف هدفمندی یارانه مشخص است

رییس سازمان برنامه و بودجه بر مشخص بودن منابع و مصارف هدفمندی یارانه ها تاکید کرد و گفت: نباید با ارائه گزارش ناقصی در این باره، القای شبهه کرد. محمدباقر نوبخت در جلسه علنی روز شنبه مجلس شورای اسلامی در هنگام بررسی پیشنهاد الحاقی به ماده 49 لایحه برنامه ششم توسعه درباره شفافیت منابع و […]

رییس سازمان برنامه و بودجه بر مشخص بودن منابع و مصارف هدفمندی یارانه ها تاکید کرد و گفت: نباید با ارائه گزارش ناقصی در این باره، القای شبهه کرد. محمدباقر نوبخت در جلسه علنی روز شنبه مجلس شورای اسلامی در هنگام بررسی پیشنهاد الحاقی به ماده 49 لایحه برنامه ششم توسعه درباره شفافیت منابع و مصارف هدفمندی یارانه ها، افزود: یکی از تصمیمات مهم مجلس در برنامه ششم تعیین تکلیف اجرای قانون هدفمندی است. وی ادامه داد: گزارش ناقصی درباره منابع و مصارف درآمدهای حاصل از هدفمندی از سوی برخی ها ارائه می شود که گاهی شبهه ایجاد می کند، البته قصد القای شبهه نیست بلکه اطلاعات در این موضوع ناقص است.

نوبخت اضافه کرد: مواد یک و دو قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و آب را تصویب کرده و درآمدهای حاصله را بر اساس مواد 7 و 8 بین مردم، تولید و خزانه کشور واریز می‌کند. وی در ادامه به درآمدهای ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش‌های رسمی دولت، بنزین معمولی به قیمت لیتری 1000 تومان و با مصرف روزانه 68 میلیون و 300 هزار لیتر، درآمد 24 هزار و 900 میلیارد تومان؛ بنزین سوپر به نرخ لیتری 1200 تومان و مصرف روزانه 4.1 میلیون لیتر در روز، 1800 میلیارد تومان، نفت‌گاز و سوخت هوایی در مجموع 36 هزار و 800 میلیارد تومان درآمد تولید می‌کند. از صادرات نیز 13 هزار و 800 میلیارد تومان حاصل می‌شود و جمع درآمدها از ناحیه فرآورده‌های نفتی 50 هزار و 800 میلیارد تومان است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: آنطور که برخی نمایندگان سخن گفته‌اند انگار دولت از مردم 77 تا 80 هزار میلیارد تومان از ناحیه افزایش قیمت حامل‌های انرژی پول می‌گیرد، ولی 35 هزار میلیارد تومان بازتوزیع و 7000 میلیارد تومان بابت مالیات بر ارزش افزوده اختصاص می‌دهد و بقیه آن که رقمی بالغ بر 42 هزار میلیارد تومان است، نیز در اختیار دولت باقی می‌ماند. نوبخت خاطر نشان کرد: این در حالی است که مجلس مصوب کرده است 5 درصد از درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین را صرف ترمیم لوله‌گذاری‌های شرکت گاز، 1000 میلیارد تومان صرف پرداخت قیر رایگان به وزارت راه و شهرسازی، 20 درصد سهم پرداخت صندوق توسعه ملی که مبلغی بالغ بر 2800 میلیارد تومان است، 14.5 درصد که بالغ بر 3600 میلیارد تومان است به شرکت ملی نفت، 5800 میلیارد تومان بابت هزینه‌های توزیع و انتقال و هفت هزار میلیارد تومان برای ذخیره انرژی و نوآوری دستگاه‌ها و نهادها و کاهش هزینه‌های آنها اختصاص می‌یابد که همگی جزو مصوبات مجلس است. وی تاکید کرد: به دلیل اینکه مجلس شورای اسلامی تکالیفی را برای مصارف منابع حاصل از هدفمندی مشخص کرده نباید القای شبهه در جامعه بشود و باید توجه داشت مصارف بقیه هزینه ها طبق اسناد مشخص است.

**نوبخت: یارانه افراد نیازمند قطع نمی شود

در ادامه نمایندگان به بررسی پیشنهاد دیگر محمد دهقان مبنی بر ایجاد بانک جامع اطلاعاتی و اختصاص یارانه به افراد تحت پوشش نهادهایی همچون بهزیستی و کمیته امداد پرداختند که این پیشنهاد با مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شد. محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت نیز در مخالفت با این پیشنهاد گفت: در بخش نخست این پیشنهاد بر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تکلیف می‌شود که تا پایان سال 96 پایگاه اطلاعاتی ایجاد کند تا هویت و توان اقتصادی افراد مشخص شود و با این اقدام شناسنامه‌ای از تمامی افراد تشکیل می‌شود.

وی افزود: در بخش دوم این پیشنهاد با توجه به ایجاد پایگاه تعیین توان اقتصادی به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی که نیازمند دریافت یارانه هستند، یارانه نقدی پرداخت می‌شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: اختصاص یارانه نقدی به افراد کم بضاعت در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، اختصاص یارانه نقدی به افراد نیازمند، اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را تسریع کرده و به ایجاد اشتغال، تولید و فعالیت‌های تولیدی کمک می‌کند و قطعا یارانه افرادی که نیازمند هستند قطع نمی‌شود. نوبخت از رییس مجلس شورای اسلامی خواست تا از نهاد نظارتی مجلس دیوان محاسبات،کمیسیون تخصصی انرژی، بخواهد اعداد و ارقامی را که می‌توان مبنای شکل‌گیری اذهان عمومی شود، بررسی کرده و گزارش آن را به مجلس ارائه دهد. علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات محمد باقر نوبخت گفت: امروز دو لیست داده شده که به دیوان محاسبات ارائه می‌شود تا این اعداد و ارقام را بررسی کرده تا به مجلس گزارش دهند.