معاون اول رییس جمهور :اقتصاد دانش بنیان شاه بیت اقتصاد مقاومتی است

معاون اول رئیس جمهوری بر تدوین رویكردهای دقیق اقتصاد دانش بنیان تاكید كرد و گفت: شاه بیت و اساس اقتصاد مقاومتی ، اقتصاد دانش بنیان است. اسحاق جهانگیری روز یكشنبه در آیین گشایش چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران در محل نمایشگاه های بین المللی تهران با بیان این كه در رویكرد های […]

معاون اول رئیس جمهوری بر تدوین رویكردهای دقیق اقتصاد دانش بنیان تاكید كرد و گفت: شاه بیت و اساس اقتصاد مقاومتی ، اقتصاد دانش بنیان است. اسحاق جهانگیری روز یكشنبه در آیین گشایش چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران در محل نمایشگاه های بین المللی تهران با بیان این كه در رویكرد های پنج گانه اقتصاد مقاومتی به اقتصاد دانش بنیان پرداخته شده است، افزود: همه رویكردها متناسب با شركت های دانش بنیان است.

82047000-70673307

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینكه جهت گیری اصلی اقتصاد این است كه دانش در آن حرف اصلی را بزند، ادامه داد: باید دولت رویكردهای دقیقی را تدوین كند تا بتوانیم به اقتصاد دانش بنیان برسیم. جهانگیری گفت: به خاطر تحریم‌ها موضوع اقتصاد مقاومتی به مساله اصلی و كلیدی در كشور تبدیل شده است. وی با اشاره به این كه اقتصاد مقاومتی در دستور كار دولت و مسوولان دستگاه‌های مختلف است، گفت: امروز تمام سطوح موظف هستند تا با اقتصاد مقاومتی، كشور را در مقابل فشارها مقاوم كنند. معاون اول رئیس جمهوری با تاكید بر اینكه در تمام رشته‌های صنعتی نیازمند فناوری جدید هستیم، گفت: اقتصاد دانش‌بنیان به این معناست كه صنعت، كشاورزی و نفت ما دانش‌بنیان باشد و اداره كشور نیز براساس دانش مدیریت شود.

جهانگیری زیرساخت اصلی این اتفاق را دانشگاه‌ها عنوان كرد و افزود: دانشگاه‌ها در تولید دانش در داخل كشور نقش كلیدی دارند. وی با بیان این كه در شرایط فعلی اقتصاد ما باید به فكر و اندیشه جوانان تحصیلكرده اتكا كند، ادامه داد: اولین رسالت ما تجهیز دانشگاه‌هاست و دولت باید كمك كند تا دانشگاه‌های كشور به تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاهی مجهز شوند. معاون اول رئیس جمهوری تصریح كرد كه این حجم از نیروی انسانی جوان می‌تواند خلاق اقتصاد دانش‌بنیان به معنای واقعی باشد و افزود: باید رویكردهای دقیقی برای دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان اتخاذ كرد. جهانگیری به همایش «نفت دانش‌بنیان» كه در هفته گذشته برگزارشد، اشاره كرد وافزود: وزارت نفت با دانشگاه‌های معتبر كشور قراردادهایی بست كه بیش از یك هزار میلیارد تومان قرار است در اختیار دانشگاه‌ها قرار گیرد تا دانش مورد نیاز نفت، متكی به دانش داخلی شود. وی تاكید كرد كه نفت از منابع غنی كشور است و برنامه ما این است كه در این صنعت بیش از 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام دهیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری تاكید كرد كه می بایست به تولیدات داخلی ایران افتخار كنیم و شرایطی ایجاد كنیم تا هر ایرانی برای استفاده از محصول داخلی احساس افتخار كند اما در عین حال یادآور شد: متاسفانه نتوانستیم این فرهنگ را در ایران به وجود آوریم. مصرف تولید ایرانی باید به یك فرهنگ تبدیل شود. جهانگیری با بیان این كه همه رسانه‌ها و شخصیت‌های بانفوذ جامعه در این راستا وظیفه دارند، اظهار داشت: باید نظام تعرفه‌ای مناسب حمایت از تولید داخل نیز داشته باشیم، با قاچاق مبارزه كنیم و در بخش دولت هم نظارت شود تا دستگاه‌های دولتی هیچ كالایی كه در داخل تولید می‌شود را از خارج خریداری نكنند. وی تصریح كرد: نیازمند رشد اقتصادی هستیم تا برای نیروی انسانی در كشور، كار ایجاد كنیم و رفاه مردم را افزایش دهیم.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رشد نمایشگاه تجهیزات مواد آزمایشگاهی ساخت ایران در طول چهار دوره‌ای كه برگزار شده است، گفت: این نمایشگاه از یك هزار محصول به 10 هزار محصول رسیده كه جزو افتخارات مهم كشورمان است. معاون اول رئیس جمهوری با تاكید بر این كه همه مكلف به توسعه ایران هستیم، توسعه علم را زیربنای همه توسعه‌ها در كشور دانست و گفت: توسعه‌ای می‌تواند پایدار باشد كه متكی به علم و فناوری باشد. توسعه كشورها از شرایط محیطی و بین‌المللی متاثر است و خوشبختانه این گفتمان در كشور ما شكل گرفته كه دنبال توسعه علم و فناوری باشیم . جهانگیری افزود: با توجه به سابقه تاریخی ایران در تولید علم و فناوری در دنیا، نیاز است كه به جایگاه قدیمی‌مان برگردیم. باید به نخبگان توجه كرد و دانشگاه‌ها را محترم شمرد. به گزارش ایرنا، چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی صبح یكشنبه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در محل نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به كار كرد و 15 مدل محصول جدید ساخت ایران نیز رونمایی شد. در این دوره از نمایشگاه 330 شركت دانش بنیان حضور داشته و بیش از 9 هزار مدل محصول عرضه شده است. 6 كشور اسلامی همسایه از جمله عراق، افغانستان، تركمنستان و قزاقستان نیز از نمایشگاه بازدید خواهند داشت. نمایشگاه تجهیزات مواد آزمایشگاه ساخت داخل با هدف توسعه فناوری و صادرات از پنجم تا هشتم اردیبهشت ماه در نمایشگاه بین المللی تهران فعالیت دارد.