مردانی که به زندگی طعم معنویت می بخشند !

سوم دسامبر مصادف با ۱۲ آذر از سوی سازمان ملل متحد بعنوان روز جهانی معلولان نامگذاری شده است. اعلام این روز با هدف جلب توجه دولتها و جامعه ی جهانی به مشکلات انسانهای معلول و لزوم احترام و نه ترحم صرف به آنان صورت گرفته است. بر اساس منشور سال ۱۹۸۲ سازمان ملل، تعیین این […]

سوم دسامبر مصادف با ۱۲ آذر از سوی سازمان ملل متحد بعنوان روز جهانی معلولان نامگذاری شده است. اعلام این روز با هدف جلب توجه دولتها و جامعه ی جهانی به مشکلات انسانهای معلول و لزوم احترام و نه ترحم صرف به آنان صورت گرفته است. بر اساس منشور سال ۱۹۸۲ سازمان ملل، تعیین این روز، برخاسته از نیازهای به حق افرادی است که برغم داشتن محدودیتهای حسی و جسمی، اما به دلیل بهره مندی از جوهره ی انسانی، باید همچون دیگران از امکانات رفاهی و اجتماعی برخوردار شوند. حق برخورداری از خدمات بهداشتی، آموزشی، اشتغال، ازدواج، مسکن، امکانات تفریحی، تنها جزیی از حقوق طبیعی جامعه معلولان است.

در روز دوشنبه ۱۲ آذر جاری بمنظور شرکت در مراسم ازدواج یکصد زوج معلول به تالار امام رضا ( ع ) شهرک نفت اهواز رفتم تا از نزدیک شاهد این عمل بزرگ خیرخواهانه باشم.قطعا بسیاری از خوانندگان با نویسنده این سطور هم عقیده هستند که شرایط سخت اقتصادی از یک سو و سطح انتظارات نسبتاً نامتوازن مرتبط به زندگی از دیگر سو، مشکلاتی فراوانی برای جوانان ایجاد کرده است. بر همین مبنا این شرایط برای جوانان معلول بویژه اگر فاقد شغل و منبع درآمد مناسب باشند، بسیار دشوارتر خواهد بود. واقعیت آن است که معلولان ما برغم همه توانائیهای بلقوه ی آنها اما با بسیاری از محرومیتها مواجه هستند. از جهتی سازمان بهزیستی با توجه به محدودیت منابع و امکانات قادر به تامین مناسب این بخش از جامعه نیست و نقیصه ای بزرگ در این میان دیده می شود که تنها با نقش آفرینی دستان مهربان نیکوکاران پاک ضمیر می توان آن را برطرف کرد.

مراسم ازدواج یکصد زوج معلول در ۱۲ آذر ( دیروز ) با محوریت قانونی بهزیستی استان خوزستان و مشارکت مالی – تدارکاتی خیرین خوزستانی برگزار شد، اما آنچه صاحب این قلم را وادار به نگارش این نوشتار نمود، نقش آفرینی یک جوان نیکوکار اهوازی است که شاید وجه تشابهش با دامادهای آن مراسم همین صفت جوانی باشد.مردی به دور از ریاکاری و بی رغبت به هیچگونه تبلیغ از میان جمع بر می خیزد و طبق برنامه ریزی صورت گرفته، هدایای ارزشمند و قابل توجه مالی و نقدی خود را به تک تک زوجهای جوان حاضر در مراسم تقدیم می کند. هنوز زیبایی نهفته در عمل بزرگ نیکوکارانه این جوان خوش سیرت اهوازی به اتمام نرسیده بود که مجری مراسم حاضران را با این جمله ی امیدوار کننده و فرح بخش غافلگیر کرد:” حاج مهدی محسنی اضافه بر هدایای مالی و نقدی خود به زوجهای مراسم امشب، هزینه ی مراسم ازدواج یکصد زوج در آینده را نیز متقبل خواهند شد “.

شاید عده ای این نقش آفرینی معنوی و منحصر به فرد و نادر بویژه اینکه اقدام کننده ی چنین عملی جوان است، را امری طبیعی و عادی بپندارند اما به هیچ عنوان اینگونه نیست و اتفاقا برجستگی این موضوع در همین نکته است که بینش و درک انسانی یک جوان ( و نه یک پیر یا میانسال ) به درجه ای از عمق و شکوفایی رسیده که برکت فعالیتهایش را به چنین اقدامی پیوند داده و بخش قابل توجهی از سازمان اقتصادیش را بر محور احسان و نیکوکاری کلان به جوانان نیازمند متمرکز نموده است که این اتفاق در نوع خود کم نظیر به نظر می رسد. در روزگاری که شدت مشکلات همه را به خود مشغول کرده و ورود به چنین اموری کم رنگتر از هر زمان خود را نشان می دهد، اما هستند انسانهایی که هنوز قلبشان برای سعادت دیگران می تپد. همه ی اینها را نوشتم تا به قدر بضاعت قلمیم، تقدیر و تشکری از این الگوی اخلاق و انسانیت کرده باشم.

علی عبدالخانی روزنامه نگار
سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷