زنان شهردار در خوزستان!

در هزار و ٢٠٠ شهر کشور، اکنون تنها ۵ زن شهردار هستند که یکی از این زنان در خوزستان است و از وی بعنوان نخستین شهردار زن در این استان نیز یاد می‌شود.اما صدیقه میری، شهردار کنونی گتوند اولین زنی نیست که در خوزستان موفق شده به بالاترین رده مدیریتی در حوزه مدیریت شهری دست […]

در هزار و ٢٠٠ شهر کشور، اکنون تنها ۵ زن شهردار هستند که یکی از این زنان در خوزستان است و از وی بعنوان نخستین شهردار زن در این استان نیز یاد می‌شود.اما صدیقه میری، شهردار کنونی گتوند اولین زنی نیست که در خوزستان موفق شده به بالاترین رده مدیریتی در حوزه مدیریت شهری دست یابد و پیش از وی زنان دیگری نیز تجربه شهردار شدن را داشته‌اند.

دکتر«الهه موالی‌زاده» جامعه‌شناس و عضو هیات علمی‌دانشگاه شهید چمران اهواز یکی از این زنهاست که در سال ۸۷ شهردار منطقه دو اهواز شد، منطقه‌ای که شامل محله‌های کیان آباد، امانیه، کیان‌پارس و سید خلف است.موالی‌زاده که متولد هویزه و بزرگ‌ شده‌ی خرمشهر است، پیشینه چهار سال فعالیت در شورای شهر اهواز را نیز دارد. او اولین شهردار زن در استان خوزستان است.سال ۹۱ نیز یک زن جوان در خوزستان شهردار شد. فاطمه شریفی با تنها ۲۵ سال سن، توانست سکان مدیریت شهری شاوور را به دست بگیرد.

شهر شاوور با جمعیت ۱۰ هزارنفر یکی از دو شهر واقع در بخش بزرگ شاوور از توابع شهرستان شوش است.«شریفی» دارای مدرک لیسانس حسابداری و سه سال سابقه کار در شهرداری شاوور را دارد و پیش از این مسوول امور مالی این شهرداری بوده است.در این میان «صدیقه میری» با ۳۹ سال سن، عنوان سومین زن شهردار در خوزستان را به خود اختصاص داده است.وی که پیش از این سابقه عضویت در شورای اسلامی شهر اندیمشک را داشت، در سال ۹۶ با رأی ۱۰۰ درصدی اعضای شورای شهر گتوند، به‌عنوان شهردار این شهر انتخاب شد.

بدین‌ترتیب تعداد شهرداران زن در خوزستان به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد، هر چند در سطح کشور نیز زنها به تعداد انگشتان دو دست تجربه شهردار شدن پیدا نکرده‌اند.جالب است بدانید در جامعه‌ای که حداقل ۵۰ درصد آن را بانوان تشکیل می‌دهند، سهم زنان در سطوح مدیریتی کمتر از ۱۰ درصد و در مدیریت شهری فقط ۷ درصد عنوان می‌شود.

عارف شریفی صرخه