علی ساری : ناآرامی‌های اهواز ریشه در تبعیض دارد

ساری، نماینده‎ مردم اهواز در تحلیل ناآرامی‌های اخیر در استان خوزستان، در گفت‌وگو با #انصاف‌نیوز ریشه‌ی این ناآرامی‌ها را تبعیض دانسته و گفت:پیشنهاد اول من عذرخواهی رسمی رییس صدا و سیما و دوم اینکه به شکل ریشه‌ای شورایعالی امنیت ملی به این ماجرا بپردازد و برای رفع تبعیض‌ها گامی اساسی بردارد.این ناآرامی‌ها ریشه در گذشته دارد […]

ساری، نماینده‎ مردم اهواز در تحلیل ناآرامی‌های اخیر در استان خوزستان، در گفت‌وگو با #انصاف‌نیوز ریشه‌ی این ناآرامی‌ها را تبعیض دانسته و گفت:پیشنهاد اول من عذرخواهی رسمی رییس صدا و سیما و دوم اینکه به شکل ریشه‌ای شورایعالی امنیت ملی به این ماجرا بپردازد و برای رفع تبعیض‌ها گامی اساسی بردارد.این ناآرامی‌ها ریشه در گذشته دارد و فقط مربوط به برنامه‌ی صدا و سیما نیست. همواره به انواع مختلف، عرب‌ها در سطح استان و حتی در پست‌های کلان و سطح ملی، مورد تبعیض واقع شدند.

واقعا در این زمینه تبعیض وجود دارد و نمی‌شود آن را انکار کرد؛ درواقع به شدت هم وجود دارد. در طول مدت نمایندگی هم سعی کرده‌ام که به‌خاطر کشورم، برای رفع این تبعیض گام بردارم و تلاش کنم. ولی حقیقت آن است که تا زمانی که اراده‌ی ملی برای این کار وجود نداشته باشد، نمی‌شود جلوی این تبعیض‌ها را گرفت.به نظرم حتی نهادهای امنیتی ما باید نسبت به این تبعیض‌ها حساس باشند. چون این تبعیض پیامدهایی دارد. وقتی مدیری را می‌بینند که با نگاهی تبعیض‌گرایانه مدیریت می‌کند، دستگاه‌های امنیتی و مسوولین ما نباید با وی تعارف داشته باشند و باید برخورد کنند.متاسفانه، در ارتباط با مدیرانی که به دنبال تبعیض هستند، حتی نهادهای امنیتی ما بیشتر به تذکر اکتفا می‌کنند و در همین حد هم موضوع را به‌طور جدی پیگیری نمی‌کنند.

من هم به عنوان نماینده‌ مردم وقتی که این دست موضوعات را دنبال می‌کنم به رفتار قومی متهم می‌شوم. در صورتی که به امنیت کشورم اهمیت می‌دهم و به همین دلیل سعی می‌کنم به‌دنبال این موضوعات باشم.من، سایر نمایندگان مجلس و نمایندگان خبرگان، همه‌ی ما این موضوع را دنبال می‌کنیم تا در اسرع وقت عذرخواهی مسوولان صدا و سیما از مردم عرب خوزستان انجام شود.یک بخش این قضیه روانی است و بخش دیگر آن اساسی. زمانی که داغداری عزیزی را از دست می‌دهد، شما برای اینکه او را تسلی دهید به نزدش می‌روید؛ این بخش روانی قضیه است، شما که نمی‌توانید آن متوفی را بازگردانید.

شکافی که آن توهین انجام شده در رسانه ایجاد کرده است، تاثیرش به این سادگی جبران‌پذیر نخواهد بود. باید در کنار عذرخواهی صدا و سیما به دلایل و ریشه‌های این اتفاق بپردازیم.این رفتار مختص صدا و سیما نیست؛ همین الان آموزش و پرورش ما این‌گونه است، همین الان ادارات ما این‌گونه‌اند، کم می‎بینید اداراتی را که به این تبعیض‌های قومی دامن نزنند و متاسفانه نهادهای امنیتی ما هم نسبت به این قضیه حساس نیستند و این کار را جدی دنبال نمی‌کنند.نهادهای امنیتی ما نسبت به قضیه تبعیض حساس نیستند 

پیشنهاد اول من عذرخواهی رسمی رییس صدا و سیما و دوم اینکه به شکل ریشه‌ای شورایعالی امنیت ملی به این ماجرا بپردازد؛ چرا این اتفاق افتاد و این قضیه ریشه در چه دارد؟ اینکه می‌گویم ریشه در تبعیض‌ها دارد را به شکل اساسی به آن بپردازد و اجازه ندهد از این قضیه سواستفاده شود.شورای‌عالی امنیت ملی هم برای قضایای تبعیض نسبت به اقوام، گام اساسی بردارد و با مدیران متخلف غزل‌سرایی نکند و برخوردش در حد تذکر و اینها نباشد و آنها را ملزم به رعایت انصاف کند. الزام با تذکر متفاوت است. این گام اساسی می‌تواند از انتصابات، اشتغال و از ایجاد فرصت‌های مناسب و برابر برای همگان شروع شود. این تبعیض‌ها همان‌طور که عرض کردم تنها در استان نیست و در سطح ملی دیده می‌شود/انصاف نیوز: