فریاد واعطشاه غیزانیه ؛ کربلای شرق اهواز را دریابید!!

بخش غیزانیه با ۸۰ روستای تابعه در ۳۰ کیلومتری مسیر اهواز به ماهشهر (شرق) قرار دارد. بدلیل فقدان زیرساخت ها و شاخص های کلان توسعه به ضرس قاطع می توان آن را محروم ترین بخش شهرستان اهواز و استان خوزستان نامید نامید. این در حالیست که بیش از ۳۰۰ چاه نفت در بخش غیزانیه قرار […]

بخش غیزانیه با ۸۰ روستای تابعه در ۳۰ کیلومتری مسیر اهواز به ماهشهر (شرق) قرار دارد. بدلیل فقدان زیرساخت ها و شاخص های کلان توسعه به ضرس قاطع می توان آن را محروم ترین بخش شهرستان اهواز و استان خوزستان نامید نامید. این در حالیست که بیش از ۳۰۰ چاه نفت در بخش غیزانیه قرار دارد و عظیم ترین تاسیسات نفتی منطقه نیز در آن مستقر شده است.بخش غیزانیه (شامل دهستان غیزانیه و مشرحات) با بیش از ۲۵ هزار نفر جمعیت دارد که بیش ۴۵ روستای آن فاقد آب شرب و بقیه نیز آب را به صورت جیره بندی آب دریافت می کنند.

 در حال حاضر سه هزار و ۷۰۰ خانوار این بخش برای تامین آب شرب سالم دچار مشکلات و چالش های فراوان هستند ، با اینکه خط لوله آبرسانی به واحدهای پتروشیمی ماهشهر از وسط روستاهای بزرگ این بخش می گذرد اما مدیریت این شرکت ها و امور آب سازمان آب و برق خوزستان حاضر به تامین آب شرب مناطق مذکور از خط آبرسانی جنوب شرق نمی باشند این در حالی است که چند ماه برای آبرسانی به طرح نهالکاری شرق اهواز انشعابی از این خط در نظر گرفته شد .گویا آب این خط بر درختان و جانوران مباح بوده اما برای برطرف ساختن عطش اهالی غیزانیه هرگز!.

یکی از مدیران بخش آب و فاضلاب در این زمینه می گوید : از تمام روستاهای این بخش ۴۶ روستا دارای سیستم لوله‌کشی و شبکه توزیع آب شرب است.وی با اشاره به اینکه ۱۶ درصد از جمعیت موجود در روستاهای غیزانیه فاقد لوله‌کشی و شبکه توزیع آب سالم هستند گفت: آب آشامیدنی این روستاها از طریق تانکرهای آبرسانی تامین می‌شود.

تامین آب آشامیدنی مورد نیاز مردم روستاهای غیزانیه از دو محل رودخانه کارون در شیبان و روستای کم‌توله رامهرمز انجام می‌گیرد و فاصله خطوط انتقال آب تا غیزانیه نیز بیش از ۵۰ کیلومتر است. وی در خصوص وضعیت خطوط لوله آب شرب این بخش می گوید : با توجه به فرسودگی لوله‌های انتقال آب، نمی‌توان فشار آب را در آنها ایجاد کرد، چرا که شکستگی و هدر رفت آب آشامیدنی را به دنبال خواهد داشت و در نتیجه از مدار سیستم آبرسانی خارج می‌شوند.
لازم به یاداوری است بی توجهی مدیران استان ، خشکسالی چند سال اخیر در اثر اجرای طرح های انتقال آب و عدم توسعه زیرساخت ها از دیگر مشکلاتی است که سبب شده بسیاری از اهالی غیزانیه به مناطق دیگر مهاجرت کنند.وضعیت آب شرب این منطقه ۵۰ سال است که همچنان بحرانی و لاینحل باقی مانده و غیزانیه را بدلیل بی آبی می توان “کربلای شرق اهواز ” نامید .

استاندار خوزستان در دی ماه سال ۱۳۹۵ طی نشستی با مردم بخش غیزانیه در مسجد قائم روستای “عوده” وعده داده بود که مشکل آب شرب این منطقه را از طریق خط آبرسانی پتروشیمی ها و با اعتبارات ویژه تا پایان شش ماهه اول سال ۹۶ حل شود لیک باگذشت مدت زمان اعلام شده مشکل بی آبی غیزانیه همچنان در شرایط گذشته قرار دارد