صدیقی : ۱۳ نفر از منتخبان شوراهای شهر در خوزستان “بیکار” هستند! /کاهش سهم زنان در شوراهای شهر در استان!

مدیرکل امور شهری و شوراهای استان خوزستان در نشست با شوراهای جدید شهری و روستایی خوزستان که در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد، با اعلام آمار شرکت کنندگان و تایید شدگان پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستای خوزستان گفت: در استان خوزستان از سال ۹۳ تاکنون ۷۶ شورای اسلامی داریم. تعداد اعضای […]

مدیرکل امور شهری و شوراهای استان خوزستان در نشست با شوراهای جدید شهری و روستایی خوزستان که در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد، با اعلام آمار شرکت کنندگان و تایید شدگان پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستای خوزستان گفت: در استان خوزستان از سال ۹۳ تاکنون ۷۶ شورای اسلامی داریم. تعداد اعضای ثبت نام شده در انتخابات ۴ هزار و ۵۵ نفر، افراد تایید صلاحیت شده ۳ هزار و ۸۱۸ نفر یعنی ۹۴ دهم درصد، شرکت کننده نهایی ۳ هزار و ۲۴۱ نفر، درصد شرکت کننده های نهایی به کل ثبت نام کننده ها ۸۰ درصد و درصد شرکت کننده های نهایی به کل تایید شده ها ۸۵ درصد است.

وی افزود: و بر اساس قانون جدید تعیین اعضا ، در این دوره ۴۲۲ عضو داریم که در ۲۷ مرکز شهرستان ها ۱۷۵ عضو فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. شهاب صدیقی با مقایسه جنسیت منتخبین در دو دوره اخیر شوراها در استان خوزستان گفت: در دوره چهارم ۴۹۴ عضو داشتیم که ۴۶ نفر آن ها (۹ درصد) زن و ۴۴۸ نفر (حدود ۹۱ درصد) مرد بوده اند و در دوره پنجم تعداد زن ها ۱۶ نفر(۴ درصد) و تعداد مردها ۴۰۶ نفر(حدود ۹۶ درصد) است در مجموع در ۲۷ شهرستان استان، ۱۱ خانم و ۱۶۴ آقا در مراکز شهرستان‌ها هستند.

وی درخصوص میزان تحصیلات منتخبین پنجمین دوره شوراها در خوزستان بیان کرد: در این دوره ارتقاء مدرک تا دوره کاردانی را داشتیم و ۲۸۳ کارشناس به ۲۳۰ نفر رسید و ۶۹ نفر مدرک کارشناسی ارشد به ۸۸ نفر یعنی از ۱۳ به ۲۱ درصد رسید.همچنین در دوره دکترا تعداد از ۵ نفر به چهار نفر رسید و در مدرک حوزوی چهار نفر ثابت ماند.صدیقی یادآور شد: در مراکز شهرستان‌ها رشد مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد را داشتیم و به عبارت دیگر در مراکز شهرستان ها بیشتر منتخبین دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند. در استان کل افراد دارای مدرک دکترا ۰٫۹۵ درصد و در مراکز شهرستان‌ها ۱.۷۱ دهم درصد و مدرک حوزوی ۰٫۹۵ درصد و در مراکز شهرستان‌های ۱.۱۴ درصد است.این بدین معناست که راه یافتگان به دوره پنجم شورای شهر خوزستان ارتقای مدرک تحصیلی داشته اند.

وی با اشاره به جوان تر شدن شورای پنجم شهر و روستای خوزستان عنوان کرد: طبق قانون افراد بالای ۲۵ سال می‌توانند کاندیدای شرکت در انتخابات شوند. بر این اساس در شورای چهارم حدود ۲ درصد بین ۲۰ تا ۳۵ سال بودند و ۳۶ درصد راه یافتگان ۳۱ تا ۴۰ سال سن داشتند و ۳۷ درصد افراد ۴۱ تا ۵۰ ساله بوده اند که این میزان برای شورای پنجم به ترتیب ۴.۷ درصد، ۴۰ درصد و ۳۰ درصد بوده است. بر اساس این آمار، مردم افراد بین ۲۵ تا ۴۰ سال و با مدرک تحصیلی بهتر را برگزیده اند که این تغییر به معنای این است که به سمت جوان تر شدن اعضا رفته ایم.

مدیر کل امور شهری و شوراهای استان خوزستان با بیان این که در مراکز شهرستان ها به پیرتر ها رای اعتماد داده اند گفت: بیش ترین انتخاب در مراکز شهرستان ها از افراد بین ۴۱ تا ۶۰ سال بوده است که برای افراد ۴۱ تا ۵۰ سال ۳۸ درصد یعنی ۳ درصد بالاتر از میانگین کل استان و برای افراد بین ۵۱ تا ۶۰ سال حدود ۲۰ درصد بوده است که ۵ درصد بیش تر از میانگین کل استان است. این موضوع نشانگر وجود شورای با تجربه و با علم است و ادغام این دو در خروجی، مدیریت خوبی در هنر به کارگیری مدیریت و فنون خواهد داشت.وی درخصوص شغل افراد برگزیده در پنجمین دوره شوراهای شهر و روستای استان خوزستان بیان کرد: هفت استاد دانشگاه، ۳۸ بازنشسته، دو پزشک، ۱۳۳ کارمند، دو روحانی، ۹۸ فرهنگی، ۱۱ کشاورز، یک نظامی، ۳۲۴ شغل آزاد و ۱۳ نفر بیکار بوده اند.

صدیقی با بیان این که آموزش هایی برای افراد راه یافته به دوره پنجم شوراها برگزار شده است، گفت: هم زمان با برگزاری انتخابات در حوزه سیاسی اجتماعی استانداری، ماموریتی توسط معاونت امور استانداری برای کل امور شهری خوزستان تعریف شد مبنی بر این که پیش از آغاز به کار شوراهای دوره پنجم، کارگاه‌های هم‌اندیشی و تبادل نظر برگزار شود و انتقال آخرین مفاهیم قانونی به راه یافتگان صورت گیرد. بنابراین از اردیبهشت تا تیر ماه کار انجام شد و خوزستان به ۶ منطقه تقسیم شد. از هفدهم تا بیست و هشتم تیر ماه کار آموزش آغاز شد و به جز ۳ شهر اهواز، آبادان و منصوریه بهبهان آموزش صورت گرفت.وی ادامه داد: آیین‌نامه حاکم بر کلانشهر اهواز از نظر مالی آیین نامه شهر تهران است و با دیگر شهرها متفاوت است، به همین دلیل دوره ای مجزا برگزار خواهد شد. درباره آبادان، چون در هنگام برگزاری دوره آموزشی هنوز انتخابات این شهر تایید نشده بود و انتخابات شورای منصوریه بهبهان تاکنون تایید نشده است، نتوانستیم دوره ها را در این دو شهر برگزار کنیم.