ربیعی : هیچ کس حق ندارد برسفره کارگران وکارفرمایان بنشیند

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی درباره صندوق تامین اجتماعی گفت :این سفره مال کارگران و کارفرمایان است و صندوقی بین النسلی است، بنابراین نباید هیچکس دیگر بر سر سفره کارگران و کارفرمایان بشیند.وظیفه ما این است که این سفره را فقط برای نیروی کار حفظ کنیم.«علی ربیعی» روز دوشنبه در نهمین اجلاسیه دور ششم نمایندگان […]

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی درباره صندوق تامین اجتماعی گفت :این سفره مال کارگران و کارفرمایان است و صندوقی بین النسلی است، بنابراین نباید هیچکس دیگر بر سر سفره کارگران و کارفرمایان بشیند.وظیفه ما این است که این سفره را فقط برای نیروی کار حفظ کنیم.«علی ربیعی» روز دوشنبه در نهمین اجلاسیه دور ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران که در محل هتل فردوسی برگزار شد، افزود: برخی از کارها زیرساختی است و دیده نمی شود.

وی با اشاره به اینکه نباید افراد را بر اساس کمیت کارهای انجام شده ارزیابی کرد، گفت:اشتغال فراگیر مهمترین گامی بود که در دولت یازدهم در حوزه اشتغال اتفاق افتاد.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه هم اکنون ٢۵ درصد تولید ناخالص ملی کشور را صندوق تامین می کند، گفت: این در حالی است که از ۸۵ درصد اشتغال بنگاه های خرد و متوسط، ٨٠ درصد را اصناف تشکیل می دهند.به گفته ربیعی، دو سال است که نظام جامع تحلیل بازار کار را پیاده کرده ایم و دستاوردهای خوبی در حوزه کار داشتیم.

وی با اشاره به ایجاد ٧٠٠ هزار شغل در سال ۱۳۹۵ گفت: کیک اقتصادی بزرگ نشده بود اما شرایط رکود ظرفیت های خالی ایجاد می کند و این اشتغال هم با توجه به ظرفیتهای خالی در اقتصاد بود.ربیعی افزود: در صنعت با ریزش نیرو مواجه بودیم .اشتغال فراگیر در راستای منویات رهبری برای تحقق اقتصاد مقاومتی بود و ما رویکرد اشتغال فراگیر ضد فقر را دنبال کردیم.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد، رفاه و تامین اجتماعی از هم جدا نشدنی است. برخی ها دو صفحه کار کارشناسی انجام نداده اند اما از خود نظریه می دهند.ربیعی گفت: اینکه صنایع بزرگ اشتغال زیادی ایجاد می کند، از این نظریه عبور کردیم .هم اکنون باید اشتغال را از بنگاه های خرد و متوسط دنبال کرد. اشتغال پایدار همین جاها می تواند تحقق یابد.

وی افزود: اینکه یک درصد رشد اقتصادی ١٠٠ هزار شغل ایجاد می کند نیز نظریه ای قدیمی است و این اتفاق نمی افتد. ربیعی با اشاره به اینکه مهمترین رویکرد ما مشارکت مردم در فرایند تولید ملی است، تاکید کرد: اشتغال فراگیر می تواند مردم را درگیر کند و بازار سرمایه و پول کفایت لازم را برای ایجاد اشتغال نمی کند.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: راهی نداریم جز سهم و کشش مردم را در این حوزه افزایش دهیم.ربیعی به تحلیل برنده نوبل اقتصادی اشاره کرد که گفته است «بهبود فضای کسب و کار دیگر اهمیت کافی ندارد و هم اکنون بنگاه های خرد باید به بنگاه های بزرگ و بین المللی وصل شوند.»وی با اشاره به مطالعه ای که درباره ایجاد سالانه ۸۵۰ هزار شغل در برنامه ششم توسعه انجام شده است، گفت: براین اساس باید ۱۵۷ هزار شغل در حوزه کشاورزی، ۲۴۷ هزار شغل در حوزه صنعت و ۴۹۱ هزار شغل در حوزه خدمات باید ایجاد شود.

ربیعی درباره صنوف گفت:باید آینده صنوف تغییر کند و تغییر در فناوری این مهم را انجام خواهد داد.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رییس اتاق اصناف خواست اصناف کشور خود را با این تغییرات سازگار کنند. هم اکنون ترکیب و نوع نیروی کار تغییر کرده است.ربیعی گفت: هم اکنون هفت هزار میلیارد ریال(٧٠٠ میلیاردتومان) برای بیمه کارگران ساختمانی از آنان می گیریم اما ۱۲ هزار میلیارد ریال (١٢٠٠ میلیارد تومان) هزینه می کنیم.وی تاکید کرد : من همواره در کنار نیروی کار هستم و معتقدم که راه اشتغال و پیشرفت کشور از درون ذهن و دست شما باید عبور کند و شما مالک تمام سازمانهایی هستید که در مجموعه حوزه کار(تامین اجتماعی و بهزیستی) است.

در پایان این مراسم تفاهمنامه ای میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتاق اصناف امضا شد. این تفاهمنامه را «عیسی منصوری» معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و «جلال الدین محمد شکریه» نایب رییس اتاق اصناف ایران امضا کردند.این تفاهمنامه در راستای اجرای طرح کاج و در چارچوب دستورالعمل طرح مشوق بیمه کارفرمایی ،طرح کارورزی دانش اموختگان دانشگاهی و طرح مهارت اموزی در محیط کار واقعی و نیز برنامه اشتغال فراگیر مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی امضا شد.