بررسی ابعاد “پدیده دستفروشی” در گفتگو با نمایندگان مجلس

دستفروشی پدیده ای است که از فقر، بیکاری و مشکلات و مسائل اقتصادی حاکم بر جامعه نشات می گیرد به همین دلیل تعداد قابل توجهی از اقشار کم‌درآمد مانند زنان سرپرست خانوار، کودکان کار و یا افرادی که توانایی جسمی لازم برای انجام کارهای دیگر را ندارند، به اجبار به دستفروشی روی می‌آورند. هرچند برخی […]

دستفروشی پدیده ای است که از فقر، بیکاری و مشکلات و مسائل اقتصادی حاکم بر جامعه نشات می گیرد به همین دلیل تعداد قابل توجهی از اقشار کم‌درآمد مانند زنان سرپرست خانوار، کودکان کار و یا افرادی که توانایی جسمی لازم برای انجام کارهای دیگر را ندارند، به اجبار به دستفروشی روی می‌آورند. هرچند برخی از اقشار مردم، پدیده دستفروشی را عامل بر هم زدن نظم و زیبایی شهر و مخل آسایش می دانند و معتقدند که باید با دستفروشان به صورت مجرمانه برخورد کرد که در همین راستا شاهد برخورد فیزیکی ماموران شهرداری با دو زن دستفروش بوده ایم اما نمایندگان مردم در مجلس هرگونه برخورد فیزیکی با دستفروشان را محکوم کرده و معتقد هستند هر چند ماموران شهرداری وظیفه خود را انجام می دهند اما این وظیفه نباید منجر به برخورد فیزیکی شود

201612106310187619_orig

نگاه به دستفروشان باید نگاهی انسانی باشد و نباید به پدیده دستفروشی به عنوان یک معضل و فاجعه نگاه کرد، بلکه باید با نگاهی انسان محور در جهت ساماندهی آنها گام برداشت زیرا این قشر تنها برای تامین معیشت و از سر نیاز و برای زنده ماندن اقدام به دستفروشی می کنند. نمایندگان مردم در خانه‌ملت معتقدند باید با ایجاد مشاغل خرد، کارگاه های کوچک، متوسط و خوشه ای برای بهبود معیشت و اشتغال دستفروشان گام های اساسی برداشته شود. نمایندگان مجلس بر این باورند دستفروشان باید ساماندهی شوند نه جمع آوری و بر همین اساس بر لزوم تشکیل کارگروهی متشکل از شهرداری ها، فرمانداری ها و نیروی انتظامی برای ساماندهی آنها تاکید دارند. نمایندگان مردم در خانه ملت برنامه ریزی برای تبدیل مشاغل غیررسمی به مشاغل رسمی و پایدار را امری ضروری می دانند و بر این باورند که برنامه ریزی در این زمینه تامین درآمد، شناسنامه دار کردن دستفروشان و همچنین کاهش معضلات و آسیب های اجتماعی را به همراه دارد.

ساعی: دستفروشان مجرم نیستند

زهرا ساعی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه دستفروشان افراد بیکاری هستند که برای تامین معیشت به پدیده دستفروشی روی آورده اند، گفت: برخی از دستفروشان سرپرست خانوار و نان آور خانواده بوده و به دلیل مساله بیکاری که در دهه اخیر تشدید شده، به اجبار این شغل را برای امرار معاش خود و خانواده انتخاب کرده اند. زهرا ساعی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، بر لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای ساماندهی دستفروشان تاکید کرد و افزود: این افراد در فصول سرما و گرما تمامی سختی های دستفروشی را به جان می خرند تا بتوانند نان حلال سر سفره خانواده خود برده بنابراین نباید به آنها به چشم مجرم نگاه کرد.

201605109348791603_orig

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: با توجه به اینکه حضور دستفروشان در فضاهای شلوغ و پررفت و آمد موجب ایجاد ازدحام، اختلال در تردد شهروندان و به نوعی مغایر با حقوق شهروندی است بنابراین شهرداری ها با برنامه ریزی منسجم در فضاهای شهری باید مکان هایی را تعبیه و در اختیار دستفروشان قرار دهند تا با این اقدام دستفروشان بتوانند کالای خود را عرضه و از سویی از ایجاد مزاحمت برای شهروندان جلوگیری شود. ساعی با بیان اینکه دستفروشان از سر نیاز و برای زنده ماندن اقدام به دستفروشی می کنند، هر گونه برخورد فیزیکی و خشن با دستفروشان را محکوم کرد و گفت: اظهار همدردی و همراهی کردن در کشور باید پررنگ شود؛ هر چند ماموران شهرداری وظیفه خود را انجام می دهند اما این وظیفه نباید منجر به برخورد فیزیکی با دستفروشان شود.

وی توجه به اقشار کم درآمد و نیازمند را امری ضروری دانست و بر لزوم حمایت بیشتر نهادهای حمایتی از دستفروشان نیازمند تاکید کرد و ادامه داد: متاسفانه حمایت نهادهای حمایتی از افراد تحت پوشش قطره چکانی بوده و نیازهای آنها را رفع نمی کند که همین امر موجبات روی آوردن برخی از آنها به پدیده دستفروشی را فراهم نموده است. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم، بر ضرورت توجه به ایجاد مشاغل خرد، کارگاه های کوچک، متوسط و خوشه ای صنعتی برای بهبود اشتغال در کشور تاکید کرد و افزود: با این اقدام می توان نسبت به اشتغال افراد نیازمند و جویای کار مانند دستفروشان اقدام کرد. نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دستفروشان باید ساماندهی شوند نه جمع آوری، تصریح کرد: نباید نسبت به ساماندهی دستفروشان غفلت کرد زیرا در صورت جمع آوری باید مشاغل جایگزین برای آنها درنظر گرفته شود که به دلیل مشکلات اقتصادی این کار غیرممکن است بنابراین باید نسبت به ساماندهی آنها و نه جمع آوری اقدام شود. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر نسبت به ساماندهی دستفروشان اقدام شود و دستفروشان به این موضوع رغبتی نشان دهند در آن زمان می توان برخورد قانونی با آنها را در دستورکار قرار داد.

رحیمی: نباید به پدیده دستفروشی به عنوان یک معضل و فاجعه نگاه کرد

علیرضا رحیمی، عضو مجمع نمایندگان استان تهران هم در رابطه با اظهارات مدیرعامل مترو درباره ساماندهی دستفروشان مترو، گفت: نه تنها دستفروشان مترو بلکه ساماندهی تمامی دستفروشان سطح شهر تهران، شهرستان‌ها و استان‌های کشور باید در دستور کار قرار گیرد. علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه نگاه به دستفروشان باید نگاهی انسانی باشد هرگونه برخورد نامطلوب و فیزیکی با دستفروشان را محکوم کرد و افزود: نباید به پدیده دستفروشی به عنوان یک معضل و فاجعه نگاه کرد بلکه باید با نگاهی انسان محور در جهت ساماندهی دستفروشان گام برداشت. این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه دستفروشان برای امرار معاش خود وخانواده به پدیده دستفروشی روی آوردند، تصریح کرد: جای تاسف است فضای کسب و کار بخش خصوصی به اندازه ای برای مردم اطمینان بخش نیست که از سر اجبار به دست فروشی روی می آورند.

201606104595590196_orig

رحیمی با تاکید بر لزوم تشکیل کارگروهی متشکل از شهرداری‌ها، فرمانداری ها و نیروی انتظامی برای ساماندهی دستفروشان، گفت: از آنجایی که دستفروشان با بساط گستری نظم شهر را بر هم می زنند و ممکن است آسیب های زیادی متوجه آنها و جامعه شود بنابراین لازم است کارگروهی متشکل از شهرداری، فرمانداری ها و نیروی انتظامی تشکیل و نسبت به ساماندهی آنها اقدام کند. وی با بیان اینکه با تشکیل کارگروه ساماندهی دیگر شاهد برخورد فیزیکی و غیرقانونی با دستفروشان نخواهیم بود، یادآور شد: اگر شهرداری‌ها در پی ساماندهی دستفروشان هستند باید برنامه ای جامع داشته و از سوی اعضایی که قرار است عضو کارگروه ساماندهی دستفروشان باشد باید از جامعیت کافی و لازم برخوردار باشند. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه دستفروشان باید ساماندهی شوند نه جمع‌آوری با یادآوری تذکر کتبی برخی نمایندگان به وزیر کشور در رابطه با برخورد فیزیکی با دستفروشان، ادامه داد: وزارت کشور باید با اتخاذ تمهیدات لازم از تکرار چنین تخلفاتی از سوی شهرداری جلوگیری کند. عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر لزوم اختصاص غرفه‌هایی به دستفروشان در پنج شنبه و جمعه بازارها، گفت: کارگروه جامع ساماندهی دستفروشان باید با برنامه ریزی مناسب و مفصل غرفه‌هایی را به صورت آبرومندانه و بسیار حرفه‌ای در اختیار دستفروشان قرار دهد تا این قشر آسیب پذیر بتوانند نسبت به تامین معیشت خود وخانواده اقدام و از سویی از گزند آسیب های اجتماعی دور شوند.

مختار: برخوردهای سلبی با دستفروشان قابل قبول نیست

جلیل مختار، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با بیان اینکه دستفروشی به دلیل عدم وجود ساختار اشتغال پایدار در جامعه شکل گرفته، گفت: دستفروشی جزو مشاغل رسمی کشور محسوب نشده و عدم ایجاد اشتغال پایدار موجبات گسترش مشاغل غیررسمی در کشور را فراهم نموده است. جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه دستفروشی جزو مشاغل کاذب به شمار می رود که آسیب های زیادی را به همراه دارد، افزود: متاسفانه آسیب های های اجتماعی زیادی در درون این پدیده نهفته است که این آسیب ها تبعات زیادی را متوجه جامعه می کند. این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای تبدیل مشاغل غیررسمی به مشاغل پایدار و ثابت، ادامه داد: برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه منجر به تامین درآمد و معاش خانواده، شناسنامه‌دار کردن دستفروشان و همچنین کاهش انحرافات و معضلات اجتماعی خواهد شد.

201606107798252825_orig

مختار با یادآوری ساماندهی دستفروشان آبادان و اروندکنار، ادامه داد: در این زمینه در حال انجام دو اقدام اساسی هستیم که در این رابطه فردی به صورت خصوصی اقدام به ساخت 220 مغازه کرده اما دستفروشان نسبت به جابجایی به این مراکز هیچ رغبتی نشان ندادند که در این رابطه صندوق کارآفرینی امید را ورود دادیم که مقرر شد 10 الی 15 میلیون وام با سود 4 درصد به دستفروشان ارائه شود تا اگر دستفروشان سرباز زدند به صورت قانونی با آنها برخورد شود. وی بر ساماندهی دستفروشان تاکید کرد و گفت: شناسایی، تثبیت و شناسنامه دار کردن دستفروشان امری بسیار لازم است که باید به آن توجه جدی داشت. نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، ضمن مخالفت با هرگونه نگاه مجرمانه به دسفروشی و برخورد سلبی با آن، تصریح کرد: به صورت جدی مخالف هر گونه برخوردی که باعث ایجاد رعب و چالش در جامعه شود هستم و امیدواریم شاهد چنین برخوردی با دستفروشان کشور نباشیم. سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر لزوم ایجاد بازارهای هفتگی برای ساماندهی دستفروشان، افزود: طی هماهنگی با دستفروشان و همچنین اختصاص غرفه هایی در بازارهای هفتگی می توان نسبت به ساماندهی دستفروشان کشور اقدام کرد.