ناهار ترحیم روستا گله بان را به بحران کشاند

هيچ يك از ساكنان روستاي «گله بان» مرند گمان نمي‌ كردند پس از خوردن ناهار عزاداري و خواندن فاتحه براي شادي روح تازه در گذشته كارشان به اورژانس بكشد. آنها همين كه كباب عزاداري را خوردند و فاتحه خواندند از مسجد خارج شدند ولي بعدازظهر كارشان به بيمارستان كشيد. عصر پنجشنبه كه فرا رسيد كم‌كم […]

هيچ يك از ساكنان روستاي «گله بان» مرند گمان نمي‌ كردند پس از خوردن ناهار عزاداري و خواندن فاتحه براي شادي روح تازه در گذشته كارشان به اورژانس بكشد. آنها همين كه كباب عزاداري را خوردند و فاتحه خواندند از مسجد خارج شدند ولي بعدازظهر كارشان به بيمارستان كشيد. عصر پنجشنبه كه فرا رسيد كم‌كم برخي از آنان با احساس درد معده، دل پيچه، سردرد، تهوع و… رو به‌ رو شدند ولي چون هيچ كدام فكرشان هم به چنين موضوعي نمي‌ رفت ابتدا موضوع را جدي نگرفته و آن را به پرخوري نسبت دادند تا اينكه كم‌كم موضوع جدي شد و صداي آمبولانس‌ هاي اورژانس در كوچه‌ هاي اين روستا پيچيد و به همان سرعت نيز خبر مسموميت دهان به دهان گشت تا روستاي سه هزار و500 نفري گله‌بان به وضعيت بحراني برسد.

9302x13x0x9653

مردم روستا، خبر را كه شنيدند خود را به نيروهاي اورژانس حاضر در محل رسانده و شرايط به گونه‌يي شد كه يك دستگاه اتوبوس آمبولانس نيز به محل اعزام و مسجد جامع اين روستا به پايگاهي براي پذيرش مسموم‌شدگان تبديل شد. حتي آنها كه فكر مي‌كردند مسموم شده‌اند خود را به مسجد رسانده بودند. ساكنان گله‌ بان، حتي برخي از آنان كه كباب نذري براي فوت يكي از اهالي روستا را نخورده بودند نيز به مسجد مراجعه و مدعي شدند كه علايم مسموميت را در خود احساس كرده‌اند.

صداي آمبولانس‌ ها در روستا

با گذشت زمان تيم‌هايي با حضور عوامل اورژانس، فرمانداري، استانداري، شهرداري، سپاه، پليس، بسيج، آتش نشاني و… در محل حاضر شده و به حالت آماده‌باش درآمدند تا روند مديريت بحران تكميل شود. حدود 10 اتوبوس شركت واحد براي انتقال مصدومان به محل اعزام شد، چندين آمبولانس از مركز فوريت‌هاي پزشكي استان آذربايجان غربي به حالت آماده‌باش درآمدند. حبيب حسين‌قليزاده، مدير روابط عمومي اورژانس آذربايجان شرقي كه خود در محل حضور داشت درباره اين ماجرا به «اعتماد» گفت: «حدود ساعت 16 روز پنجشنبه 11ارديبهشت نخستين تماس كه از مسموميت و دل پيچه شديد چند تن از اعضاي يك خانواده در روستاي گله‌بان حكايت داشت با مركز فوريت‌هاي پزشكي اورژانس استان آذربايجان شرقي برقرار و به فاصله كمي پس از آن چندين تماس مشابه ديگر از همين منطقه با اورژانس گرفته شد كه در مجموع 16 آمبولانس اورژانس به اين روستا اعزام شدند و پس ازآن نيز با توجه به گزارش‌هايي كه دريافت كرديم يك دستگاه اتوبوس آمبولانس با تجهيزات و امكانات لازم به محل حادثه اعزام شد و تا حوالي ساعت دو بامداد روز جمعه عوامل اورژانس به حدود 150 تن به شكل سرپايي امدادرساني كرده و 86 نفر ديگر از ساكنان روستا نيز به بيمارستان‌هاي رازي مرند، سينا و كودكان تبريز و بيمارستان شبستر منتقل شدند. همچنين شمار ديگري از اهالي روستا نيز با وجود اينكه ناهار نخورده بودند به نيروهاي اورژانس مراجعه كردند كه اين موضوع نيز سبب شلوغي اطراف و داخل مسجد شده بود.»

علت مسموميت چه بود؟

خليل ساعي، مديركل مديريت بحران استان آذربايجان شرقي در اين باره به خبرنگار «اعتماد» گفت: « ظاهرا شب قبل از حادثه كباب‌ ها در آشپزخانه خانگي پخته شده و يك روز بعد به عنوان ناهار ميان مهمانان اين مجلس ترحيم كه اغلب‌ شان مرد بودند توزيع شده و همين موضوع سبب مسموميت اين افراد شده بود. موضوعي كه دكتر حسين عليپور، رييس شبكه بهداشت شهرستان مرند نيز آن را تاييد كرده و به خبرنگار يكي از سايت‌هاي خبري استاني گفته كه « علت اين حادثه وجود نوعي ميكروب در مايه كباب كوبيده كه از شب قبل آماده شده بود» است. البته هنوز معلوم نيست آنچه عليپور اعلام كرده نتايج نمونه‌ هاي اعزام شده از غذاي مسموم به شبكه بهداشت بوده يا نتايج گمانه‌ زني‌ هاي اوليه از علت مسموميت.

« هادي » يكي از اهالي اين روستا كه پس از وقوع حادثه در مسجد محل حضور داشت، درباره مشاهداتش از محل اين حادثه به « اعتماد » گفت: «در مجلس ختم حضور نداشتم و غذا را نيز نخوردم اما اين مراسم متعلق به فردي بود كه چندي قبل فوت شده است. هنگامي كه من از مرند به روستا رسيدم، متوجه شرايط غيرعادي شهر شده و خود را به مسجد رساندم كه ديدم تعداد زيادي از اهالي روستا در اطراف مسجد تجمع كرده و به شماري از آنان سرم وصل شده است اما موضوع جالب اين بود كه برخي باوجود تشخيص پزشك درباره سالم بودن و نداشتن علايمي از مسموميت، همچنان حاضر به ترك مسجد نبودند.»

او درباره شمار مسموم‌ شدگان نيز مي‌ گويد: «اينكه چه افرادي مسموم شده بودند با تشخيص پزشك است ومن اطلاعي در اين خصوص ندارم اما حدود يك هزار نفر از اهالي در اطراف مسجد و نيروهاي اورژانس حضور داشتند و نيروهاس پليس نيز سعي در تامين امنيت داشتند كه البته موضوع خاصي نيز رخ نداد». پنجشنبه روز خوبي براي اهالي «گله‌بان» نبود و گرچه بر اساس آخرين اخبار رسيده به «اعتماد» اغلب اين افراد تا ظهر جمعه از مراكز درماني ترخيص شدند، اما براساس آنچه كه سايت فرمانداري ويژه مرند در روز پنجشنبه منتشر كرده است، رييس شبكه بهداشت ودرمان مرند از وخامت اوضاع جسماني برخي از اين بيماران خبر داده و گفته كه اين مسموميت غذايي تاكنون هيچ مورد فوتي نداشته است و البته مشخص نيست افرادي كه اين مقام مسوول از وخامت حالشان خبر داده جزو ترخيص‌ شدگان هستند يا خير.

با اين وجود برخي از منابع محلي از آغاز تحقيقات پليس در خصوص اين حادثه خبر داده‌ اند كه تاكنون خبر رسمي درباره بازداشت مقصران اين حادثه يا موضعي رسمي از سوي پليس اعلام نشده است. با گذشت 24 ساعت از اين حادثه، ساكنان روستاي گله‌بان كه در دهستان «ذوالبين يامچي» از توابع مرند واقع شده اوضاع آرامي دارند و از استرسي كه پنجشنبه شب در آنان ايجاد شده بود كاسته شده است اما همچنان مشخص نيست كه شمار قطعي مسموم‌ شدگان ناهار اين مجلس ختم چند نفر بوده است چرا كه منابع محلي و برخي سايت‌هاي خبري آن را يك هزار تن، اورژانس حدود 250 تن و برخي منابع ديگر نيز بين 400 تا 600 نفر اعلام كرده‌اند. در همين حال سازمان امداد و نجات هلال احمر اعلام كرد كه مصدومان اين حادثه يك هزار و 165 نفر بوده‌اند.
منبع: اعتماد