اهواز خاک زده اینبار در محاصره دود زباله ؛گزارش کارگروه مدیریت پسماند خوزستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به شکایت های مردمی از آلودگی ناشی از حریق هشت روزه در مدفن زباله اهواز گفت: شهرداری اهواز علیرغم هزینه میلیاردی زباله را به صورت غیراصولی دفن می کند که باعث آتش سوزی در مدفن زباله شده است. احمدرضا لاهیجان زاده چهارشنبه در کارگروه مدیریت پسماند خوزستان که […]

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به شکایت های مردمی از آلودگی ناشی از حریق هشت روزه در مدفن زباله اهواز گفت: شهرداری اهواز علیرغم هزینه میلیاردی زباله را به صورت غیراصولی دفن می کند که باعث آتش سوزی در مدفن زباله شده است. احمدرضا لاهیجان زاده چهارشنبه در کارگروه مدیریت پسماند خوزستان که در سالن جلسات معاونت عمرانی استانداری تشکیل شد، با اشاره به آتش سوزی مدفن زباله های اهواز در هشت روز گذشته اظهار کرد: وسعت این آتش سوزی به حدی بود که مردم را به شدت ناراضی کرد و شکایت های بسیاری از شهر اهواز و روستاهای اطراف به همراه داشت.

82130725-70830007

وی گفت: این نارضایتی به مساله قطع چند روزه آب در اهواز اضافه شده بود که دامنه آن به رسانه ها و فضای مجازی هم کشیده شد. دبیرکارگروه مدیریت پسماند خوزستان با اشاره به آتش سوزی همیشگی در این سایت، اضافه کرد: آتش سوزی زمین زباله در نوروز نیز باعث شده بود جاده اهواز ماهشهر را دود فرا بگیرد. وی اظهار کرد: دفن زباله به روش فوکوئوکا (نیمه هوازی) که در این سایت انجام می شود، شامل یک زنجیره است و دلیل آتش سوزی های سایت صفیره این است که شهرداری اهواز علیرغم هزینه میلیاردی، حلقه های این زنجیره را رعایت نکرده و زباله همچنان به روش سنتی دفن می شود. لاهیجان زاده با اشاره به ساخت سلول جدید در سایت صفیره، تصریح کرد: سلول قبلی دفن زباله به دلیل دفن غیراصولی آتش گرفته و در صورت اصلاح نکردن روش دفن، مشکل حل نمی شود و سلول جدید نیز دچار آتش سوزی می شود. وی تصریح کرد: سایت صفیره قرار بود برای 50 سال ساخته شود اما با عملکرد نامناسب شهرداری، تا پنج سال نیز عمر نمی کند.

لاهیجان زاده افزود: مشکلات مدفن پسماند اهواز در منطقه ‘صفیره’ در جلسه گذشته مطرح شده و قرار بود شهرداری آنجا را ساماندهی کند. وی با بیان اینکه جداسازی و تولید کود کمپوست در مدفن اهواز انجام نمی شود، افزود: 13 سال است که مجوز این سایت اخذ شده اما به دلیل تامین نشدن آب امکان راه اندازی کارخانه کمپوست نیست. به گفته وی، تولید کمپوست در اصفهان و شیراز و سایر شهرهای کشور انجام شده و به صرفه بوده است. وی درخواست اعتبار سازمان مدیریت پسماند شهرداری را برای ساماندهی زمین زباله بی دلیل دانست و گفت: شهرداری اهواز عوارض پسماند را به صورت جداگانه از شهروندان اخذ می کند و در حدود 400 میلیارد ریال عوارض آلایندگی دریافت می کند که باید در امور محیط زیست هزینه شود. لاهیجان زاده تاکید کرد: در دنیا سه درصد زباله ها دفن و 97 درصد بازیافت و یا به انرژی تبدیل می شود. مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین خواستار توقف زباله سوزی در شهرهای ویس و حمیدیه شد و گفت: قرار بود زباله شهرستان های باوی و حمیدیه به سایت صفیره برود اما این مصوبه هنوز عملی نشده است. وی افزود: پسماند شهرهای ویس و حمیدیه به صورت غیراستاندارد تخلیه و سوزانده می شود به طوری که جاده منتهی به این شهرها همیشه از مملو از دود است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز در این نشست مدعی شد: آتش سوزی زمین زباله در اهواز تازگی ندارد و از هشت سال پیش در سایت قدیمی زباله در برومی نیز اتفاق می افتاد. محمدامین طالقانی با دفاع از عملکرد خود در مهار آتش سوزی، افزود: آتش سوزی های قبلی سایت زباله بین 30 تا 45 روز طول می کشید اما آتش سوزی اخیر طی یک هفته 85 درصد کنترل شده و تا 24 ساعت آینده به کلی مهار می شود. وی با بیان اینکه سلول قدیمی دفن زباله در سایت صفیره طی 1.5 سال ساخته شد، اظهار کرد: در صورتی که بودجه ای در اختیار شهرداری قرار داده شود در کمترین زمان، ساخت سلول دوم را به اتمام می رساند. طالقانی افزود: برای حل مشکل آب زمین زباله چاهی حفر شده اما آب آن شور است و قرار است یک دستگاه آب شیرین کن بیاوریم. وی اضافه کرد: در اهواز روزانه یک هزار تن زباله تولید و پنج درصد آن (50 تن) بازیافت می شود.

بر اساس این گزارش، آتش سوزی در مدفن زباله اهواز در منطقه ‘صفیره’ از چهارشنبه دوم تیر آغاز شده است که روز های جمعه و شنبه شدت این آتش سوزی به حدی بود که با اعتراض اداره کل هواشناسی مواجه شد. زیرا دود ناشی از این آتش سوزی باعث کاهش دید و اختلال در پروازهای فرودگاه اهواز شده بود. در غیزانیه نیز دود باعث مشکلات تنفسی در حدود هفت هزار نفر از روستائیان شده بود. سایت ‘صفیره’ اهواز از سال 91 و با تعطیل شدن مدفن قدیمی پسماند اهواز در منطقه ‘برومی’ راه اندازی شده است که روزانه یک هزار تن زباله شهر اهواز به آن منتقل می شود. اگر چه روش به کار گرفته در این سایت (روش نیمه هوازی موسوم به فوکوئوکا) قرار است مانع از آلودگی زیست محیطی شود اما به دلیل دفن غیراصولی زباله، آلودگی ها همچنان ادامه دارد. به ویژه در فصل گرما این سایت دچار حریق می شود که گاهی چندین روز به درازا می کشد. تیر ماه پارسال فقط در یک نوبت آتش سوزی در این سایت 10 روز به طول انجامید.