مراجعه 15 میلیون نفر به کلانتری‌ها طی11 ماه/ افزایش 19 درصدی جیب‌بری / افزایش 22 درصدی سرقت احشام

رییس پلیس پیشگیری ناجا از مراجعه 15 میلیون نفر به کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها در 11 ماهه امسال خبر داد. سردار محمد شرفی در نشست خبری صبح امروز خود درباره طرح نوروزی پلیس، اظهار کرد: ماموران پلیس پیشگیری در 900 نقطه از سراسر کشور در قالب چادرها و پایگاه‌های پلیس در ایام نوروز مستقر خواهند شد […]

رییس پلیس پیشگیری ناجا از مراجعه 15 میلیون نفر به کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها در 11 ماهه امسال خبر داد. سردار محمد شرفی در نشست خبری صبح امروز خود درباره طرح نوروزی پلیس، اظهار کرد: ماموران پلیس پیشگیری در 900 نقطه از سراسر کشور در قالب چادرها و پایگاه‌های پلیس در ایام نوروز مستقر خواهند شد و این استقرار تا 15 فروردین‌ ماه ادامه خواهد داشت. وی با بیان اینکه بیش از 100 هزار نفر از ماموران پلیس پیشگیری در ایام نوروز به کار گرفته می‌شوند، گفت: در پلیس پیشگیری وسیع‌ترین مجموعه نیروی انتظامی و در بسیاری از حوزه‌ها مسوولیت دارد.

99

رییس پلیس پیشگیری ناجا در پاسخ به سوال ایسنا درباره تعداد مراجعه‌کنندگان به کلانتری‌ها در سال جاری گفت: 15 میلیون نفر در 11 ماهه امسال به کلانتری‌ها و پاسگاه‌های پلیس پیشگیری مراجعه کرده‌اند که از این تعداد 400 هزار نفر به خدمات مشاوره ارجاع شده است. 70 درصد این فردا منجر به صلح و سازش شده است. وی با بیان اینکه 86 درصد کل دستگیری ها مربوط به حوزه پیشگیری بوده است، به تشریح گزارش عملکرد پلیس پیشگیری در سال جاری پرداخت و گفت: در سال 94 سرقت از منزل، خودروی سواری، خودروی باری، لوازم خودرو و موتورسیکلت به ترتیب یک، پنج، یک، 19.6 درصد کاهش داشته است. شرفی با بیان اینکه سرقت از اماکن دولتی و خصوصی نیز17 و 5 درصد کاهش داشته است، اظهار کرد: هرچه یگان های حفاظت سازمان ها تشکیل شده، آمار سرقت از این اماکن نیز کاهش داشته است.

رییس پلیس پیشگیری ناجا با بیان اینکه سرقت ادوات کشاورزی و خطوط انتقال برق و مخابرات هم به ترتیب 14 و 31 درصد کاهش داشته است، ادامه داد: البته در برخی موارد نیز افزایش داشته ایم، از جمله اینکه در جرم جیب‌بری 19 درصد افزایش داشتیم. وی افزود: در سرقت مغازه یک درصد، سرقت دوچرخه 45 درصد، کیف قاپی 6 درصد و سرقت احشام نیز 22 درصد افزایش داشته است. شرفی با بیان اینکه سرقت احشام برای پلیس پذیرفتنی نیست، تصریح کرد: سرقت احشام یعنی سرقت تمام زندگی یک دامدار، ما از دامداران خواستیم که با فروش یک دام خود دوربین مداربسته خریداری و آن را در محل نگهداری احشام نصب کنند

رییس پلیس پیشگیری ناجا افزود: تجربیات نشان داده هرجا که در مقابل نگهداری احشام (طویله) دوربین نصب شده و دامداران نیز آموزش دیده‌اند، سرقت احشام 70 درصد کاهش داشته است. افزایش 16 درصدی نزاع و درگیری شرفی همچنین از افزایش نزاع و درگیری در سال جاری خبر داد و گفت: 43 درصد از سرقت‌های کشف شده در کل ناجا مربوط به حوزه پلیس پیشگیری است. همچنین 22 درصد از موادمخدر مکشوفه، 75 درصد از دستگیری سارقان، 66 درصد کشف قاچاق کالا و 53 درصد از دستگیری افراد شرور نیز مربوط به حوزه پلیس پیشگیری بوده و از سوی ماموران این پلیس انجام شده است. به گفته وی، در مجموع کل 86 درصد از کل دستگیری‌ها در حوزه ناجا، از سوی ماموران پلیس پیشگیری انجام شده است. رییس پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به اجرای طرح مکنا در 533 واحد پلیس پیشگیری افزود: از این میان 341 کلانتری نمره قبولی گرفته‌اند. پایش تصویری 53 تحت‌نظرگاه پلیس شرفی با تاکید بر اینکه 53 درصد از تحت‌نظرگاه‌های پلیس تحت پایش تصویری قرار دارند، گفت: البته اعتبارات ما کافی نیست اما ما پایش تصویری کلیه تحت نظرگاه‌های پلیس پیشگیری در سراسر کشور را جزو برنامه‌هایمان داریم.

وی همچنین افزود: همچنین برای افزایش مهارت پلیس 9 دوره آموزشی طراحی کرده‌ایم و به مدیرانمان آموزش داده می‌شود. رییس پلیس پیشگیری ناجا با تاکید بر اینکه کلانتری و پلیس نباید در گذشته متوقف شود، گفت: 2 میلیون و 700 هزار طرح انتظام‌بخشی را در سال جاری اجرا کرده‌ایم. شاید این رقم در نگاه نخست بالا به نظر برسد اما پلیس پیشگیری تنها در ایام محرم با تمامی مساجد و هیات‌ها جلساتی را برگزار کرده و موارد لازم را به آنان تذکر داد. چنین عملیات مشابهی در مدارس، دانشگاه‌ها و… نیز اجرا شده است. شرفی با اشاره به آمار مراجعه 15 میلیون نفر به کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها در طول 11 ماهه امسال نیز اظهار کرد: این افراد با مراجعه به کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها، خدمات قضایی، انتظامی، مشاوره، مددکاری، ترافیکی و… دریافت کرده‌اند. وی همچنین از فعالیت 1879 دوربین پلیس پیشگیری در 133 شهرستان کشور خبر داد و گفت: این دوربین‌ها متعلق به پلیس پیشگیری و به صورت آنلاین محدوده‌های اطراف آن رصد می‌شود.

رییس پلیس پیشگیری ناجا در ادامه به تشریح میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد پلیس پیشگیری پرداخت و گفت: عمده نارضایتی شهروندان از کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها، نارضایتی آنان از امکانات موجود در کلانتری‌هاست. شرفی ادامه داد: میزان شکایت از عملکرد ما نیز 8 درصد کاهش داشته و تقدیر از عملکرد پلیس پیشگیری نیز افزایشی 22 درصدی داشته است. ضمن اینکه در 11 ماهه امسال، میزان جرایم کارکنان پلس پیشگیری 16 درصد کاهش داشته است. وی در مورد فعالیت پلیس اطفال نیز گفت: فعالیت پلیس اطفال نیازمند لایحه است و همکاران من مشغول بررسی این لایحه هستند؛ در صورت تصویب این لایحه پلیس اطفال در سراسر کشور اجرایی شده و ممکن است تغییراتی هم در آنچه که در حال حاضر به عنوان پلیس اطفال در تهران اجرا می‌شود، انجام شود.

رییس پلیس پیشگیری ناجا ایجاد ارتباط الکترونیک میان کلانتری‌ها و دستگاه‌های قضایی را از اولویت‌های پلیس برشمرد و گفت: در سال بیش از 137 هزار پرونده را به شکل الکترونیکی به محاکم قضایی ارسال کردیم اما تنها 9000 مورد پاسخ الکترونیکی دریافت کرده‌اند که امیدواریم سطح مکاتبات الکترونیکی افزایش یابد. شرفی همچنین برون‌سپاری بخشی از فعالیت‌های پلیس پیشگیری به بخش خصوصی را از دیگر اهداف این پلیس برشمرد و گفت: یگان حفاظت 11 دستگاه و سازمان دولتی نیز تشکیل شده و 6 دستگاه نیز در حال پیگیری است و به زودی تشکیل می‌شود. افزایش 40 کلانتری در تهران رییس پلیس پیشگیری ناجا توسعه کلانتری‌ها را از دیگر اهداف پلیس پیشگیری در برنامه ششم اعلام کرد و گفت: در تهران برنامه‌ریزی شده که تا 40 کلانتری به تعداد 82 کلانتری فعلی اضافه شود که تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شده است. شرفی درباره تمهیدات پلیس دربار چهارشنبه سوری عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون 1355 نفر در رابطه با قاچاق موادمحترقه دستگیر شده‌اند و 5634 موادمحترقه نیز طی این مدت کشف شده که عمده آن در ماه‌های پایانی سال بوده است.

وی با تاکید بر اینکه در چهارشنبه‌سوری مخالف شادی مردم نیستیم ادامه داد: مراسم چهارشنبه سوری باید همچون دوران گذشته برگزار شده و از ایجاد مزاحمت برای شهروندان، بستن خیابان‌ها و… پرهیز شود. شادمانی مردم نباید دیگران را به خطر بیندازد و برایشان مزاحمت ایجاد کند، ضمن اینکه انتظار این است که در ایام فاطمیه، حرمت این ایام و خانم فاطمه زهرا (س) نیز حفظ شود. رییس پلیس پیشگیری ناجا در پاسخ به سوالی درباره ساماندهی متکدیان نیز گفت: وظیفه پلیس ساماندهی متکدیان نیست اما در جمع‌آوری آنها با مسوولان مربوطه همکاری می‌کنیم که تعدادی نیز جمع‌آوری شده و به دستگاه قضایی تحویل داده شده‌اند؛ اگر از ما بخواهند متکدیان را جمع کنیم، در یک روز می‌توانیم آنان را جمع‌آوری کنیم.