سمینار علمی بررسی تبعات زیست محیطی- اجتماعی صنعت نیشکر در خوزستان برگزار می شود

آنچه که امروز در استان خوزستان شاهد آن هستیم وجود انواع تبعات مختلف زیست محیطی و اجتماعی مرتبط با سد گتوند، صنعت نیشکر، نابودی تالاب های هورالعظیم و شادگان و موارد دیگر که هر کدام به نحوی دارای متضررین و شاکیان حقیقی و حقوقی هستند.بررسی اخبار نشان می دهد که نیشکر به عنوان مقوله خبرساز […]

آنچه که امروز در استان خوزستان شاهد آن هستیم وجود انواع تبعات مختلف زیست محیطی و اجتماعی مرتبط با سد گتوند، صنعت نیشکر، نابودی تالاب های هورالعظیم و شادگان و موارد دیگر که هر کدام به نحوی دارای متضررین و شاکیان حقیقی و حقوقی هستند.بررسی اخبار نشان می دهد که نیشکر به عنوان مقوله خبرساز بوده است و تناقض در فعالیت های زیست محیطی شرکت نیشکر در خوزستان نیاز به بررسی و پیگیری دقیق جهت روشن شدن ابهامات آن شرکت دارد. به عنوان مثال دودهای مزارع نیشکر در برابر سبز نامیدن صنعت نیشکر و تولید اکسیژن توسط نیشکر، کم نمودن کیفی آب و تبعات آن(از جمله متضرر نمودن کشاورزان) در خوزستان توسط صنعت نیشکر در برابر وانمودن خدمت به منابع آبی خوزستان توسط آن شرکت، به مخاطره انداختن زندگی مردم از طریق تبعات زیست محیطی و اجتناعی در برایر اعلام اشتغال زایی شرکت نیشکر و موارد دیگر که باعث شده با گذشت زمان تبعات زیست محیطی و اجتماعی این طرح گسترش و عمیق بیشتری یابد و گاهی ابعاد بین المللی به خود گیرد.

634990252913954796

حال این سوالات پیش می آیند که چرا علیرغم اینکه نیشکر همچنان صنعت آلاینده محیط زیست خوزستان است، تحت برخورد قانونی جدی از طرف مراجع ذیصلاح قرار نمی گیرد؟ چرا هیچ اقدام اساسی در زمینه برخورد قانونی با باران خاکستر نیشکر انجام نمی گیرد؟ چرا معضل بوی تعفن نیشکر هیچ وقت حل نمی شود؟ و سوالات دیگری که همچنان به عنوان ابهامات در ذهن مردم شکل گرفته است.نگاهی به آمارهای تلخی که این روزها درباره محیط زیست استان خوزستان ارائه می گردد، گویای ضعف های اجرایی و نداشتن برنامه ریزی مستمر همراه با آینده نگری درباره آورگی زیست محیطی که نیشکر برای مردم استان خوزستان بوجود آورده است می باشد .

اگرچه تجارب تلخ گذشته مرتبط با نحوه نگرش دولتمردان به معضلات زیست محیطی و از جمله تبعات زیست محیطی نیشکر نشان داده است که محیط زیست خوزستان نتوانسته است جایگاه حقیقی خود را داشته باشند و تا زمانی که حیات آن رو به نابودی می رفت یا واقعاً نابود می شد و یا زنگ خطر آنها در رسانه ها منعکس می شد، توجه دولتمردان را به خود معطوف می ساخت.اگرچه تاکید مقام معظم رهبری “از این پس مردم باید قضاوت کنند که کدام دستگاهها به وظیفه خود برای حفظ محیط زیست عمل می کنند و کدام دستگاهها برای حفظ محیط زیست، تلاش و اقدام لازم را انجام نمی دهند” زنگ بیداری برای مردم است که مردم باید به طرف حفاظت از محیط زیست گام جدی بردارند و به عنوان همیار دولت، از خدمتگذار خود یعنی دولت بخواهند که تمام پروژه های خود را در استای حفاظت محیط زیست تصویب و اجراء یا از پروژه های غیر کارشناسی تصویب شده یا در حال اجراء جلوگیری نماید.

باران خاکستر و بوی تعفن نیشکر به عنوان نمونه های بارز ارمغان فعالیت های شرکت نیشکر برای مردم خوزستان است. حال این سوال پیش می آید که به چه گناهی مردم استان خوزستان باید تبعات شرکت نیشکر را تحمل نمایند؟ اگر هدف از انجام هر پروژه ملی، ارتقاء وضعیت زندگی مردم است، چرا این پروژه زندگی را برای مردم استان خوزستان سخت نموده است؟ شرکت نیشکر برای حل مشکل خاکستر و بوی تعفن چه نموده است؟

اما معضل شرکت نیشکر از خاکستر و بوی تعفن شروع می شود ولی به ابهاماتی بزرگ می رسد که نیاز به بررسی علمی دارند. اگرچه همیشه شرکت نیشکر به دنبال ارائه گزارش آماری از تولید شکر، عنوان کردن کمربند سبز نیشکر و موارد دیگر به عنوان صیانتی بر فعالیت های خود بوده است. حال این سوال ها پیش می آید که آمار تولید بیشتر شکر به چه قیمتی است( به قیمت به مخاطره انداختن زندگی مردم خوزستان)؟ چرا زندگی مردم استان خوزستان به ازاء تولید بیشتر شکر باید به خطر بیافتد؟ نفع مردم خوزستان از تولید بیشتر شکر بغیر از به مخاطره افتادن زندگی آنها چه بوده است؟ و سوالات دیگر که ابهاماتی را بروی پیش ما مطرح می کنند که نیاز است همانند سد گتوند، اقدامات لازم برای پیگیری آنها انجام گردد.

در این راستاء، سمینار علمی بررسی تبعات زیست محیطی- اجتماعی صنعت نیشکر در خوزستان به عنوان یکی از پیش نشست های دومین کنفرانس ملی رودخانه کارون است که با هدف بررسی چالش های زیست محیطی و اجتماعی صنعت نیشکر در استان خوزستان برگزار خواهد شد. اگر چه هم صحبتی با کشاورزان استان خوزستان نشان می دهد که مقوله نیشکر ابعاد قضائی دارد که نیاز است آگاهی سازی لازم کشاورزان در قبال حقوق خودشان و نحوه پیگیری آن انجام گیرد تا کشاورزان بتوانند نسبت به آشنایی و پیگیری حقوق خود اقدام نمایند.

اگرچه حمایت لازم سازمان جهادکشاورزی خوزستان و تشکل های کشاورزی در جهت حفظ حقوق کشاورزان و پیگیری هر نوع حقوق ضایعه شده امری که نباید منکر آن شد و نیاز است موضع سازمان جهادکشاورزی خوزستان و تشکل های کشاورزی نسبت به حمایت از هر نوع حقوق ضایع شده آتی و در گذشته کشاورزان توسط شرکت نیشکر مشخص و اعلام گردد زیرا که کشاورزی فقط کاشت نیشکر نیست و کشاورزان به غیر از کشاورزی راهکاری برای امرار معاش و زندگی ندارند. اگرچه به مخاطره انداختن زندگی کشاورزان به عنوان بالاترین سرمایه ملی کشور توسط شرکت نیشکر، زنگ هشدار مجدد برای توجه دولتمردان به معضلات زیست محیطی –اجتماعی پروژه های غیر کارشناسی در خوزستان و به مخاطره انداختن زندگی مردم خوزستان می باشد.

در این سمینار، اساتید دانشگاه، مدیران ادارت و نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی به سخنرانی می پردازند.سمینار مذکور مورخ 28 آبان ماه 1394توسط مؤسسه پژوهشگران اندیشمند در اهواز برگزار می گردد. اساتید دانشگاه، پژوهشگران و مدیران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ادارات و سازمان ها از شرکت کنندگان در این سمینار می باشند.از تمامی علاقه مندان دعوت به شرکت می شود.جهت شرکت در این سمینار تکمیل نمودن فرم زیر الزامی است.قابل ذکر است که برای سمینارهای آتی در سال جاری(بغیر از کنفرانس ملی رودخانه کارون)گواهی نامه شرکت در سمینار صادر نمی گردد.اطلاعات لازم مکان و ساعت برگزاری سمینار، از طریق پیامک برای شرکت کنندگان، سه روز قبل از برگزاری سمینار ارسال می گردد.