شهردار موسوی در آیین تجلیل از طراحان ایده های برتر :به توانمندی های جوانان اهوازی برای توسعه شهر ایمان دارم

آیین اختتامیه نخستین جشنواره ایده های شهروندی با اعلام نفرات برتر و اهدای جوایز به برگزیدگان درسالن سینما هلال برگزار شد.در آغاز این برنامه که در نوع خود برای نخستین بار با همت معاونت فرهنگی برگزار می شود ، سید خلف موسوی شهردار اهواز با تشکر از فعالان برگزاری این جشنواره و تقدیر شرکت کنندگان […]

آیین اختتامیه نخستین جشنواره ایده های شهروندی با اعلام نفرات برتر و اهدای جوایز به برگزیدگان درسالن سینما هلال برگزار شد.در آغاز این برنامه که در نوع خود برای نخستین بار با همت معاونت فرهنگی برگزار می شود ، سید خلف موسوی شهردار اهواز با تشکر از فعالان برگزاری این جشنواره و تقدیر شرکت کنندگان گفت: بدون مشارکت شهروندان شهر ساخته و آباد نمی شود . ۳۰ سال پیش ۷۰درصد جمعیت روستایی و ۳۰درصد شهرنشین بودند ولی امروز وضعیت برعکس شده و ۳۰ درصد روستایی و ۷۰ درصدشهر نشین هستند به همین دلیل است که روابط اجتماعی ، شهرنشینی وفرهنگ شهری و سنت هایمان عوض شده است.

8

شهردار اهواز در ادامه در خصوص شوراهای شهر گفت: باید بدانیم که چطور شورای خوب انتخاب کنیم.این جزئی از حقوق شهروندی است.باید بدانیم که آیا شوراها توانسته اند بهتر از دولت تصمیم بگیرند؟این مباحث کاملا محلی است و به شهر و شورا و شهرداری برمی گردد و باید از تصمیمات سیاسی و ملی مجزا گردد.موسوی گفت: مشارکت فعال یک شهرو شهروندانش مساوی با توسعه همه جانبه شهر است.یعنی اگر شهروندان یک شهرخوب مشارکت و حضور در صحنه های اجتماعی وفرهنگی داشته باشند آن شهر پیشرفته است.

وی با اشاره به اینکه در اهواز ۳۲۰ هزار خانوار داریم گفت: ما برای دفع زباله سالانه ۶۵ میلیارد تومان هزینه می کنیم ولی طی یکسال تنها ۱۸ میلیارد تومان عوارض نوسازی دریافت می کنیم.همچنین در اهواز حدود ۹۰ هزار واحد تجاری داریم که کمتر از ۳۰ هزار واحد از آنها عوارض می دهند.

شهردار اهواز در بخش دیگری از سخنانش گفت: فلسفه تشکیل شهرداری آرامش شهروندان است.در این دوره طرحهای بسیاری را شروع کردیم که خیلی از آنها هنوز به بهره برداری نرسیده اند. درساحل کارون چند طرح عظیم از جمله آبنمای موزیکال تا طرح های تفریحی و ترافیکی اجرا شده است. همچنین ۶ طرح ترافیکی عظیم در اهواز شروع کردیم که دوطرح تعریض پل سوم و ساخت زیرگذرخلیج فارس کامل شده و ۴ طرح دیگر درحال تکمیل است.امسال هم در لایحه بودجه ۶ تقاطع غیرهمسطح جدید در نظر گرفته شده است که این حرکت و جهشی عمرانی است.در زمینه ساخت فرهنگسراها در کل دوران گذشته ۲ فرهنگسرا بوده ولی ما ساخت ۶ فرهنگسرا را در شهر اهواز آغاز کردیم همچنین اقدام به ساخت ۴۳ زمینه ورزشی نمودیم که از این تعداد ۲۷ زمین کامل شده است.سید خلف موسوی افزود: من به توانمندی های جوانان اهوازی ایمان دارم که میتوانند شهر را توسعه بدهند و انشا ا.. همه باهم در جهت ساختن شهرآباد و زیبا در جنوب ایران اسلامی تلاش کنیم.

آهن جان معاون اموراجتماعی وفرهنگی شهرداری نیز در این مراسم ضمن خیر مقدم به اعضاء شورای شهر و شهردار و شرکت کنندگان در جشنواره و تبریک اعیاد شعبانیه گفت: در دهه های گذشته نگاه مردم به شهرداری صرفا نگاهی خدماتی بود ولی با گامهایی که در شهر اهواز برداشته شد مشخص گردید که کمتر برنامه ای در شهر برگزار می شود که شهرداری مشارکت نداشته باشد. قبلا نگاه این بود که کار شهرداری خدماتی است در دهه های بعد وارد کار عمرانی شد ولی امروز به دنبال فکر قوی برای برنامه های فرهنگی و اجتماعی هستیم و اگر همانطور که به مسائل عمرانی نگاه می کنند به مسائل فرهنگی نگاه شود مشکلات ما قابل حل است. شهر فقط ساخت وساز وفضای سبز نیست ، شهر روح و کالبد دارد که روح و کالبدش مسائل فرهنگی است.

4

وی درادامه گفت: این جشنواره از مهر ماه با همکاری همکارانم درمعاونت اموراجتماعی وفرهنگی شهرداری کلید خورد و با دعوت از اساتید دانشگاه شورای سیاستگذاری جشنواره تشکیل شد.سپس فراخوان جشنواره از بهمن ماه اعلام و تا ۲۵اردیبهشت ماه مهلت ارسال آثار بود. و حدود ۱۸۷۵ ایده به صورت آنلاین ازطریق سایت شهرداری و ۱۴۱ایده نیز به صورت مکتوب از طریق مناطق دریافت نمودیم که تمامی ایده ها به صورت کتابچه درآمده است که دراختیار مدیریت شهری قرار می گیرد تا از ایده های شما استفاده شود. شاید از امروز اختتامیه جشنواره «اگر من شهردار اهواز بودم» برگزار شد ولی کار ما در مدیریت واحد شهری از فرداآغاز می شود زیرا شهردار شهراهواز دغدغه فرهنگی دارند.وی در پایان ضمن تشکر از هیات داوران که با دقت آثار را مورد داوری قرار دادند گفت: امیدوارم با همکاری همکارانم شهری پویا و با نشاط و آرمانی با شهروندانی با نشاط داشته باشیم.

در ادامه این مراسم بیانیه هیات داوران از سوی محمدی ده چشمه ، یکی از داوران جشنواره قرائت گردید. در متن بیانیه آمده است: شهرداری و مشارکت شهروندان دو رکن اساسی سیستم مدیریت شهری در تحقق بخشیدن به اصول برنامه ریزی شهری (زیبایی، سلامت، آسایش و امنیت) به شمار می آیند و شهروند بازیگر اصلی این سیستم است. بر این اساس ، ﻣﺸﺎرﮐﺖ شهری ، درﮔﯿﺮی ﻓﻌﺎلانه شهروندان در ﺍرﺍﺋﻪ ﭘﻨﺪﺍرهﻫﺎ و ﺗﻠﻔﯿﻖ ﺑﻬﯿﻨﻪ زﻣﺎن وﻣﻨﺎﺑﻊ،ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮی وﮐﻨﺶدر رﺍﺳﺘﺎیﺗﺤﻘﻖﻫﺪﻑﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻄﻠﻮﺏشهری است. در حقیقت مشارکت شهروندی ، فرآیندی از تحقیق و گفتمان است که از طریق آن شهروندان ، عقاید خود را به متصدیان امور اعلام می دارند تا به این وسیله درکی چند جانبه از نیازهای خود به دست دهند.بر این اساس معاونت اجتماعی- فرهنگی شهرداری کلان­ شهر اهواز با طرح سوال ؛ اگر من شهردار اهوازبودم…؟! و با هدف واکاوی انتظارات و ترسیم تصاویر ذهنی شهروندان و همچنین بهره­گیری از نظرات و ایده­های شهروندان در تصمیم­سازی‌های شهری ، اقدام به برگزاری نخستین جشنواره ایده­های برتر شهروندی نمود.

هیئت داوران ضمن سپاس از تمامی شرکت کنندگان و قابل ستایش دانستن تمام ایده های متقاضی شرکت در جشنواره با در نظر گرفتن مؤلفه های خلاقیت و نوآوری در ایده ها ، دربرگیری و دایره شمول ، انطباق ایده ها با اهداف جشنواره ، قابلیت اجرای ایده ها و ارزش علمی آنها ؛ از میان ۱۸۷۵ ایده دریافت شده از طریق سامانه و تعداد ۱۴۱ ایده دریافتی به صورت دستی؛ تعداد ۴۰ ایده را مستحق دریافت جایزه دانست و از آن میان تعداد ۱۰ایده را بعنوان آثار شاخص انتخاب و از بین این تعداد ،۵ ایده را به عنوان ایده های برگزیده نخستین جشنواره ایده های شهری و دو اثر را مستحق دریافت جایزه نگاه ویژه دانسته است. همچنین ۳ ایده از نگاه کارشناسان مدیریت شهری شایسته دریافت جایزه جشنواره تشخیص داده شده اند و ۳۰ نفر برگزیده دیگر نیز از طریق قرعه کشی از بین ۱۰۰ ایده برتر معرفی می شوند .

در ادامه این مراسم نفرات برتر به شرح ذیل معرفی و از آنان تقدیر به عمل آمد.

نفراول: محمد علی احمد زاده – هدیه نقدی به مبلغ ۲۵۰۰۰۰۰۰ +لوح تقدیر+تندیس شرکت در جشنواره

نفردوم: شهین حاجت زاده – هدیه نقدی به مبلغ ۲۰۰۰۰۰۰۰+لوح تقدیر+تندیس شرکت در جشنواره

نفرسوم: پوریا پورعباس- هدیه نقدی به مبلغ ۱۵۰۰۰۰۰۰ +لوح تقدیر+تندیس شرکت در جشنواره

نفرچهارم : محمد حسن آلاله_ هدیه نقدی به مبلغ ۷۰۰۰۰۰۰+لوح تقدیر+تندیس شرکت در جشنواره

نفرپنجم: جاسم حلفی – هدیه نقدی به مبلغ ۵۰۰۰۰۰۰+لوح تقدیر+تندیس شرکت در جشنواره

نگاه ویژه هیات داوران: احمد رضا سرکاکی – هدیه نقدی به مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰۰+لوح تقدیر+تندیس شرکت در جشنواره

نگاه ویژه هیات داوران: لیلا بیگی بروجنی- هدیه نقدی به مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰۰+لوح تقدیر+تندیس شرکت در جشنواره

نگاه ویژه مدیریت شهری: حسین مروانی_ هدیه نقدی به مبلغ ۵۰۰۰۰۰۰+لوح تقدیر+تندیس شرکت در جشنواره

نگاه ویژه مدیریت شهری: حبیب سلامی فر هدیه نقدی به مبلغ -۵۰۰۰۰۰۰+لوح تقدیر+تندیس شرکت در جشنواره

نگاه ویژه مدیریت شهری: ارسلان پورحلاجی- هدیه نقدی به مبلغ ۵۰۰۰۰۰۰+لوح تقدیر+تندیس شرکت در جشنواره

گفتنی است ، در زمان برگزاری مراسم کتابی شامل کلیه ایده های دریافتی دبیرخانه جشنواره توسط آهن جان معاون اموراجتماعی وفرهنگی شهرداری تقدیم شهردار اهواز شد و به قید قرعه به ۳۰ نفر از شرکت کنندگان در مراسم هدایایی تعلق گرفت. همچنین در این مراسم گروه سرود ناشنوایان و محسن مدرس خواننده پاپ به اجرا پرداختند.

8 9 5 6