شهردار موسوی خطاب به رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس : قانون مدیریت شهری باید بازنگری شود / دعوت از وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی جهت نشست مشترک فوری

شهردار اهواز گفت: قانون مدیریت شهری برای اداره یک کلانشهر و یک شهر کوچک هیچ تفاوتی نمی کند و لازم است این قانون بازنگری شود. سیدخلف موسوی در نشست مدیران شهرداری اهواز و رییس کمیسیون برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی که امروز در شهرداری اهواز برگزار شد، اظهار کرد: قانونی که برای اداره شهرها وضع […]

شهردار اهواز گفت: قانون مدیریت شهری برای اداره یک کلانشهر و یک شهر کوچک هیچ تفاوتی نمی کند و لازم است این قانون بازنگری شود. سیدخلف موسوی در نشست مدیران شهرداری اهواز و رییس کمیسیون برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی که امروز در شهرداری اهواز برگزار شد، اظهار کرد: قانونی که برای اداره شهرها وضع شده مربوط به دهه 60 است. این قانون، کاستی هایی دارد و می بینید که قانون اداره یک کلانشهر با یک شهر 5 هزار نفره هیچگونه تفاوتی ندارد.وی ادامه داد: با توجه به اینکه در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه هستیم و دولت در صدد تقدیم لایحه این برنامه به مجلس است لذا فرصت خوبی فراهم شده تا در زمینه قانون مدیریت شهری مباحثی مطرح شود.

81358491-6029077

شهردار اهواز عنوان کرد: برای اداره شهرهای بزرگ و کلان شهرها نیازمند مدیریت خاص و اختیارات لازم هستیم. وظایف اداره شهر بسیار سنگین ولی اختیارات اندک است و بسیاری از مدیران سازمانهای تابع شهرداری ها اختیارات تام در زمینه انجام وظایف خود ندارند.موسوی افزود: کمیسیون خاصی برای کلانشهر تهران، تحت عنوان کمیسیون کلان شهر تهران و سایر شهرها ایجاد شده که معمولا رییس شورای شهر تهران و شهردار تهران در این کمیسیون حضور دارند و لازم است شهرداری های دیگر نیز در این کمیسیون حضور پیدا کنند. به عبارتی می توان گفت؛ شهرداری ها مدافع ندارند.

وی اظهار کرد: دولت هر ساله برای بودجه لایحه تقدیم می کند اما کسی فکر نمی کند که باید برای درآمدها و هزینه کرد شهرداری ها نیز لازم است فکری شود متاسفانه آنچه که اخیرا به تصویب رسیده این است که برای کمک به شهرهای کوچک 700 میلیارد تومان از بودجه 80 شهر بزرگ کم شده است که لازم است این موضوع مورد بررسی دوباره قرار بگیرد.شهردار اهواز افزود: در زمینه حمل و نقل نیز اهواز با مشکلات زیادی مواجه است. قرار بود دولت از محل هدفمندی یارانه ها در این زمینه به شهرداری کمک کند. به طور نمونه هر سال دولت در زمینه خرید اتوبوس به شهرداری ها کمک لازم را داشت و برای خرید این دستگاه ها تنها 17.5 درصد را شهرداری ها و ما بقی را دولت پرداخت می کرد. اما اخیرا این اتفاق نمی افتد و کلان شهر اهواز نیز در حوزه حمل و نقل دچار بزرگترین مشکل در امور شهری شده است و در حالی که باید 1100 دستگاه اتوبوس در سطح شهر اهواز فعال باشند، تنها کمتر از 500 دستگاه در حال فعالیت هستند.

وی در ادامه پدیده حاشیه نشینی در اهواز اشاره کرد و گفت: اهواز جزو شهرهای اول در بحث حاشیه نشینی در کشور است که حل این مشکل مستلزم اختصاص اعتبارات دولتی جهت فراهم سازی زیرساختهای لازم است. در بحث بافتهای فرسوده نیز که دولت 50 درصد تسهیلات را به صورت تخفیف ارایه می داد اما با تصویب اجرای این قانون، تاکنون عملیاتی نشده است.موسوی در ادامه به موضوع پروژه قطار شهری اشاره کرد و گفت: پروژه قطار شهری اهواز از سال 86 آغاز شد که در ادامه کار با تشدید تحریم ها مواجه شدیم. این در حالی است که قضیه فاینانس برای خط 2 مترو تهران و همچنین مشهد اجرایی شده اما به اهواز که رسید همه چیز متوقف شد. لذا درخواست می کنیم کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با برگزاری یک جلسه با دعوت از وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی قضیه فاینانس اهواز را حل کند.