یک پروژه و دو کلنگ زنی/ کارخانه آلومینیوم مسجدسلیمان ; از حجازی تا مقتدایی / هادی خوش سیما

 ماجرای جلسه مشترک فروزنده ، حجازی ، خانچی و خدامراد احمدی در سال 90.تقریبا شش سال پیش ، نماینده سابق مسجدسلیمان با این سخن در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفت: “ساخت کارخانه آلومینیوم مسجدسلیمان به‌زودی آغاز می‌شود. ” این خبر را در سال‌ 87 امیدوار رضایی نماینده مسجدسلیمان داد. وی در آن زمان گفته […]

 ماجرای جلسه مشترک فروزنده ، حجازی ، خانچی و خدامراد احمدی در سال 90.تقریبا شش سال پیش ، نماینده سابق مسجدسلیمان با این سخن در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفت: “ساخت کارخانه آلومینیوم مسجدسلیمان به‌زودی آغاز می‌شود. ” این خبر را در سال‌ 87 امیدوار رضایی نماینده مسجدسلیمان داد. وی در آن زمان گفته بود: طرح ساخت کارخانه بزرگ آلومینیوم‌ سازی‌ مسجدسلیمان که در سفر‌های هیأت دولت به تصویب رسیده بزودی به مرحله اجرایی خواهد رسید و با ساخت این کارخانه بخش عظیمی از نیروی جوان این خطه وارد بازار کار خواهند شد که علاوه بر ایجاد اشتغال، باعث رونق اقتصادی این شهر خواهد شد.از منظر امیدوار رضایی ، در سال 87 همه موانع موجود بر سر راه ساخت این کارخانه برطرف شده و زمین آن نیز که متعلق به منابع طبیعی و مردم بود ، با توافقات انجام شده در اختیار مجری این طرح یعنی بنیاد مستضعفان برای اجرا قرار گرفت. در آن مقطع ، اخباری همچون استخدام 10 هزار نفر در مرحله ساخت و همچنین به کارگیری شش هزار نفر در زمان افتتاح ، برای ساکنان مسجدسلیمان نوید‌بخش رونقی دوباره بود اما گذشت زمان ، روی ناامید‌کننده‌‌ اش را نمایان کرد و کلنگ های نمایشی مسئولین ، هم زمین را خراش دادند و هم خراشی بر امید مردم انداختند.

nf00006088-2

سه سال بعد از اولین سفر دولت نهم به خوزستان یعنی در سال 90 ، فرماندار وقت مسجدسلیمان ، بار دیگر وعده فراموش شده ساخت کارخانه آلومینیوم را به صدر اخبار آورد. خانچی در آن زمان گفت که در سفر اول استانی هیأت دولت به خوزستان برای توسعه و ایجاد اشتغال در مسجد سلیمان چند طرح بزرگ تعریف شد که یکی از آنها ساخت واحد پتروشیمی و آلمونیموم سازی ست که به دلایل گوناگون این طرح عظیم اجرایی نشده است. با این حال اوایل سال 90 ، فرماندار مسجدسلیمان خبر از آغاز عملیات ساخت این طرح را داد و گفت که این پروژه به زودی کلنگ زنی خواهد شد.مهرماه سال 90 ، قرارداد ساخت کارخانه آلومینیوم مسجدسلیمان با مشارکت بنیاد مستضعفان و یک سرمایه گذار چینی منعقد شد. جمع خوزستانی ها برای بستن این قرارداد در تهران جمع بود و افرادی همچون سید جعفر حجازی استاندار وقت خوزستان ، محمد فروزنده رئیس سابق بنیاد مستضعفان، خدامراد احمدی رئیس سابق سازمان توسعه و نوسازی معادن و محمد خانچی فرماندار وقت مسجدسلیمان گرد هم آمدند و با نمایندگان یک شرکت چینی به عنوان سرمایه گذار ، قرارداد منعقد کردند.چند ماه پس از امضای این قرارداد ، مسئولین کشوری و استانی ، کلنگ به دست به مسجدسلیمان آمدند و با حضور رحیمی معاون اول دولت احمدی نژاد ، کلنگِ تزیین شده با روبان صورتی را در برابر دوربین ها به زمین زدند و گوسفندی نیز به پای آن قربانی کردند !

در آن مراسم که در گرمای مرداد 90 صورت گرفت ، رحیمی دوشادوش حجازی ، امیدوار رضایی ، خانچی و… در مراسم کلنگ زنی آغاز عملیات اجرایی شرکت کرد اما برخلاف معمول ، به جای آنکه خود پیشقدم شود ، میدان را به امیدوار رضایی نماینده این شهر داد تا وی با کلنگ ، در قاب دوربین خبرنگاران نقش ببندد.در همان زمان ، کناره گیری رحیمی از کلنگ زنی ، باعث پیدایش این تردید در خبرنگاران و مسئولان صدا و سیما شد که این کلنگ زنی ها رسمی نیست و جنبه تبلیغاتی دارد ! شاید در پی همین امر بود که صدا و سیمای خوزستان و تهران تصویر این دو کلنگ زنی (پروژه آلومینیوم و پتروشیمی مسجدسلیمان) را پخش نکرد و همین امر موجب اعتراض بخشی از افکار عمومی مسجدسلیمان شد تا آنجا که در همان مقطع نیز نامه ای اعتراضی به عزت الله ضرغامی رئیس سیمای ملی تنظیم و منتشر و از عدم پوشش این کلنگ زنی گلایه شد. یکی دو ماه بعد نیز همه چیز به دست فراموشی سپرده شد و تنها پیشرفت کارخانه آلومینیوم ، همان خراشی بود که از اصابت کلنگ بر دایره سفید رنگ زمین ایجاد شده بود !

پس از کمای چندین ساله و قول و قرارهای چند باره ، یک بار دیگر وعده ساخت این کارخانه در دستور کار قرار گرفت. اینبار و در دی ماه سال 93 ، مدیرانی جدید ، روانه مسجدسلیمان شدند و برای چندمین بار کلنگ احداث این کارخانه را بر زمین زدند. حال باید منتظر ماند و دید که کلنگی که در دولت تدبیر و امید و با حضور دکتر مقتدایی بر زمین زده شده ، مثل کلنگ زنی های دولت قبل ، نمایشی و تبلیغاتی ست یا اینکه وعده شش ساله ساخت کارخانه آلومینیوم مسجدسلیمان محقق خواهد شد؟

0