موج جدید اخراج کارکنان شرکت‌های نفتی

کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی دولت ها و تولیدکنندگان نفت دنیا را با مشکلاتی مواجه کرده است و شرکت های بین المللی نفت که فعالیتشان با قیمت بالای نفت توجیه دارد، بازندگان و مصرف کنندگان نفت برندگان تحولات قیمت محسوب می شوند.کاهش بهای نفت بر تولید نفت در کشورهای تولیدکننده نفت از جمله امریکا […]

کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی دولت ها و تولیدکنندگان نفت دنیا را با مشکلاتی مواجه کرده است و شرکت های بین المللی نفت که فعالیتشان با قیمت بالای نفت توجیه دارد، بازندگان و مصرف کنندگان نفت برندگان تحولات قیمت محسوب می شوند.کاهش بهای نفت بر تولید نفت در کشورهای تولیدکننده نفت از جمله امریکا اثر گذاشته است. شرکت های بین المللی نفتی که در نقاط مختلف دنیا به فعالیت های اکتشاف، حفاری و تولید نفت خام می پردازند، تحمل قیمت های پایین نفت خام را به دلیل بالابودن هزینه هایشان ندارند. هر دوره کاهش بهای نفت ، افت فعالیت و سود شرکت های نفتی بین المللی و بدنبال آن اخراج کارکنان را درپی دارد.

دوره کنونی کاهش بهای نفت از اواخرتابستان 2014 اغاز شده و قیمت ها حدود 45 درصد نسبت به اوایل تابستان تنزل یافته است. تحولات قیمت نفت علایم رکود را در فعالیت شرکت های نفتی آشکار کرده است و این شرکت ها مجبور شده اند برای کاهش هزینه هایشان از تعداد نیروی انسانی فعالشان کم کنند.’اوان میتشل’ تحیلگر ارشد گروه مدیریت ریسک مالی ‘دیده بان’ در لندن می گوید، بسیاری از شرکت های کوچک فعال در حوزه نفت و گاز بدلیل اینکه هزینه هایشان را با بهای بالای نفت و گاز منطبق کرده بودند، بدلیل کاهش بهای نفت خام با مشکل شدید مالی برای تامین هزینه هایشان مواجه شده اند.این گروه هشدار داده است، بیش از 90 درصد شرکت های فعال در حوزه نفت در انگلیس با مشکل از دست دادن درآمدشان مواجه هستند که این می تواند یک کسری مالی 12 میلیارد پوندی برای آنها ایجاد کند.

نخستین اخراج کارکنان صنعت نفت در شهر هوستون ایالت تگزاس اعلام شد. شرکت نفت فلات قاره هرکولز مستقر در هوستون مسوولان را از اخراج انبوه کارکنان خود آگاه کرد. این شرکت در سی ام اکتبر اعلام کرد 324 نفر از کارکنان خود را در خلیج مکزیک اخراج می کند که علت آن توقف فعالیت 4 دکل حفاری بوده است. این شرکت 2200 کارمند دارد.’تام رونیویز’ کارشناس ارشد اقتصاد صنعتی در موسسه IHS گلوبال اینسایت گفت، اگر بهای نفت تا نیمه نخست سال آینده میلادی حدود 56 دلار در هر بشکه باشد، شرکت های ارایه دهنده خدمات به صنایع نفت و گاز تعداد 40 هزار شغل را تا پایان سال 2015 از دست خواهند داد. درحالی که شرکت های سازنده قطعات نفت و گاز شش هزار شغل را از دست می دهند.با کاهش بهای نفت، تعداد دوازده شرکت انرژی امریکایی پیش بینی هزینه ای خود را برای سال 2015 کم کردند.

شرکت نفتی هالیبرتون امریکا درنظر دارد یک هزار نفر از کارکنان خود را در خارج از امریکا اخراج کند. این شرکت نیروی کار خود را در دفاتر سراسر اروپا، روسیه ،خاورمیانه و افریقا به دلیل کاهش 45 درصدی بهای نفت و رسیدن آن به ارزانترین قیمت ان در پنج سال اخیر،کم می کند. هالیبرتون 80 هزار کارمند در 80 کشور دنیا دارد.شرکت شلمبرژر بزرگترین شرکت خدمات نفتی دنیا نیز اعلام کرده است تعداد کارکنانش را کاهش می دهد.پیش بینی آمار عملیات دکل های حفاری امریکا در سال 2015 نشان می دهد، حداقل هفت شرکت درنظر دارند از تعداد دکل های فعال کنونی ، 50 دکل کم کنند. روی هر دکل 50 تا 60 نفر فعالیت دارند.گروه مدیریت ریسک مالی ‘دیده بان’ در انگلیس به تازگی هشدار داده است که ادامه وضعیت کنونی بازار نفت خام می تواند سبب ورشکستگی یک سوم شرکت های فعال این کشور در حوزه حفاری نفت و گاز شود.بر اساس این گزارش، شرکت های حفاری نفت و گاز انگلیس، در معرض از دست دادن سرمایه های خود و نیز ورشکسته شدن، بدلیل کاهش شدید بهای نفت خام در بازار جهانی هستند.

گروه دیده بان بر این باور است که شمار زیادی از شرکت های حفاری نفت و گاز در این کشور سوده نیستند و در معرض زیان مالی یک میلیارد و 800 میلیون پوندی هستند.کاهش بهای نفت خام به این دلیل به شرکت های انگلیسی فشار شدید مالی وارد کرده که بیشتر آنها در میادین نفت و گاز واقع در نواحی ساحلی دریای شمال که هزینه های بهره برداری از این میادین به مراتب بالاتر از سایر میادین بر روی خشکی است، فعالیت دارند.همچنین روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن به نقل از ‘ان وود’ موسس یک گروه بزرگ خدمات گاز و نفت انگلیس هشدار داده است، ادامه وضعیت کنونی بازار نفت می تواند منجر به کاهش تولید نفت خام و بیکاری حداقل 15 هزار نفر در بخش صنعت نفت دریای شمال در اسکاتلند شود.در همین حال شرکت خدمات مالی ‘پی وی سی ‘ انگلیس نیز نسبت به تاثیر کاهش بهای نفت خام در بازار جهانی بر صنعت نفت وگاز این کشور هشدار داد و اعلام کرد این وضعیت، شرایط غیر قابل ثباتی را برای شاغلان دراین بخش که در حدود 440 هزار نفر هستند، ایجاد کرده است.

گلدمن ساچز براورد کرده است اگر بهای نفت زیر 60 دلار باشد تولیدکنندگان نفت یک تریلیون دلار از دست می دهند.حداقل 4 ایالت آلاسکا، لوئیزیانا، اوکلاهما و تگزاس که تولیدکننده نفت در امریکا هستند، با مشکلات بودجه به دلیل کاهش بهای نفت مواجه خواهند شد.کاهش بهای نفت ،قیمت سوخت را در امریکا ارزانتر کرده است و رشد کلی را برای اقتصاد فراهم می کند، زیرا مصرف کنندگان بهای کمتری به طور مثال برای بنزین می پردازند و هزینه بیشتری برای خرید و خدمات صرف می کنند. اما برای بخش انرژی امریکا آینده روش نیست. ایالت های نفتی در آستانه رکود هستند و احتمال می رود سال آنیده با مشکلات مالی دست و پنجه نرم کنند.ناگفته نماند با گسترش تولید نفت ‘شیل ‘، اقتصاد ایالت داکوتای شمالی در سال های 2012 و 2013 به ترتیب 20 و 10 درصد رشد کرد. اقتصاد تگزاس نیز در سال 2012 شاهد رشد هفت درصدی و 3.7 درصدی در سال 2013 بود.با شروع کاهش بهای نفت ، تگزاس در ماه های اکتبر و نوامبر 2014 تعداد 2300 شغل را در بخش های نفت و گاز از دست داد . این ایالت در شش ماهه دوم 2014 روزانه 83 میلیون دلار از درآمدهای بالقوه اش کم شد.قیمت نفت برنت در معاملات روز گذشته حدود 57 دلار مورد معامله قرار گرفت.