جناب آقای فرماندار ! سیدخلف را دریابید……

از جمله مولفه های اساسی توسعه پایدار و متوازن توجه جدی به مقوله آموزش و ایجاد و توسعه امکانات لازم برای تحصیل و سوادآموزی شهروندان است. آموزش افراد در واقع نوعی سرمایه گذاری در آنها است،که افراد با آموزش تواناتر خواهند شد، و رشد و قابلیتهای آنها سبب می گردد که نه تنها خود به […]

از جمله مولفه های اساسی توسعه پایدار و متوازن توجه جدی به مقوله آموزش و ایجاد و توسعه امکانات لازم برای تحصیل و سوادآموزی شهروندان است. آموزش افراد در واقع نوعی سرمایه گذاری در آنها است،که افراد با آموزش تواناتر خواهند شد، و رشد و قابلیتهای آنها سبب می گردد که نه تنها خود به درآمد بیشتری نائل گردنند بلکه جامعه نیز از سرمایه گذاری آنها متمتع گردد. از نظر الفرد مارشال، آموزش و پرورش نوعی سرمایه گذاری ملی تلقی می گردد.از همین رو کشورهای غربی بین جنگ جهانی دوم و بعد از آن به سرعت هزینه های آموزش و پرورش را افزایش داده و برای بهبود اوضاع دوران پس از جنگ به باز نگری نظام آموزشی موجود پرداختند. ایالت متحده آمریکا، آلمان، ژاپن پیشرفت اقتصاد خود را مدیون سرمایه گذاری آموزشی می دانند که در گذشته در این جوامع صورت پذیرفت، در همه کشورهای جهان امروز، از جمله کشورهای جهان سوم آموزش و پرورش به صورت یک حوزه عمده سرمایه گذاری درآمده است. برخورداری یک جامعه از نیروی انسانی ورزیده و ماهر از مؤثرترین عوامل توسعه اقتصادی است، هیچ جامعه بیسوادی تاکنون به پیشرفتهای مهم اقتصادی نائل نشده است و هیچ جامعه با سوادی نیز از لحاظ اقتصادی عقب مانده نیست، .آموزش و پرورش رکن اساسی توسعه است، آموزش افراد در واقع نوعی سرمایه گذاری ملی است و هر کشوری که در این راه تلاش بیشتری نماید بدون شک از رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی بیشتری در آینده برخوردار خواهد شد، سرمایه انسانی که در نتیجه آموزش حاصل می شود از مهمترین عوامل رشدو توسعه اقتصادی است.هاربیسون در این زمینه اظهار می دارد: منابع انسانی پایه های اصلی ثروت ملتها را تشکیل می دهد، سرمایه و منابع طبیعی عوامل تبعی تولیدند در حالی که انسانها عوامل فعهالی هستند که سرمایه ها را متراکم می سازند و توسعه ملی را به جلو می برد به وضوح کشوری که نتواند مهارتها و دانش مردمی را توسعه دهد و از آن در اقتصاد ملی به نحو مؤثری بهره برداری نماید، قادر نخواهد بود هیچ چیز دیگری را توسعه دهد.آموزش نشانه برخورداری مناطق و همچنین از حقوق طبیعی و مصرح در قانون اساسی است.

شاید برای بسیاری از ما که درجریان لحظه به لحظه  اخبار روزمره سیاسی هستیم و روزانه شاهد کلنگ زنی هزاران پروژه کوچک و بزرگ هستیم شاید  باور این خبر و هضم آن باندکی سخت  می باشد که منطقه ای در قلب اهواز و با جمعیتی  قریب به 30 هزار نفر، فاقد آموزشگاهها و مراکز تحصیلی دوره های راهنمایی و متوسطه دخترانه و پسرانه است.کوی سید خلف به برکت وجود حضرت آیت الله سید خضر موسوی و همچنین عنایت آیت الله موسوی جرایری نماینده ولی فقیه در استان به پایگاه اهل بیت (ع) و دژ مستحکم انقلاب و کانون جوشان پیروان ولایت تبدیل شده است .مردم ولایتمدار ،صبور و مومن آن همواره و در صحنه های گوناگون بویژه 8 سال دفاع مقدس نقش برجسته ای داشته و در این راه چندین شهید را تقدیم اسلام و پاسداری از میهن نموده اند.اما محرومیت ها سالهاست چهره منطفه را رنجور و کم طراوت جلوه داده و روز به روز بر لشکر بیکاران و کم سوادان  آن  افزوده است.

9301x27x0x5886

کوی سیدخلف در طول این مدت تقریبا شاهد دو اقدام برجسته از سوی مدیران شده اند که تاثیر بسزایی بر بر روند توسعه منطقه داشته است.نخست افتتاح و راه اندازی کتابخانه عمومی مرحوم علامه سیدجعفر موسوی که با همت حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمد موسوی نماینده اسبق مردم اهواز و نیز همکاری اداره کل امور کتابخانه های عمومی استان خوزستان است که بعنوان اولین گام بزرگ فرهنگی در این منطقه قلمداد می شود و دیگری احداث و تکمیل بلوار ساحلی و نیز اتوبان رفت و برگشت و تسهیل دسترسی به هسته اصلی و خروج آن از بن بست توسط شهرداری اهواز با دستور ویژه و همت مهندس موسوی می باشد لیک در بخش های مختلف تقریبا خدمات خاصی تقدیم این مردم شریف نشده است.

اگر نگاهی گذرا به مناطق مختلف شهرستان اهواز بیافکنیم حداقل در هر چند خیابان مدارس مختلفی برای دوره ها و  پایه های گوناگون تحصلی اعم از دولتی ،هیات امنایی و غیرانتفاعی وجود دارد .اما جالب است بدانیم کوی سیدخلف که در محدوده  و همسایگی برخوردار ترین نقطه شهری اهواز قرار دارد و علیرغم داشتن جمعیتی بالغ بر 30 هزار نفر اما فاقد مدارس و مراکز تحصیلی ویژه دوره های راهنمایی و متوسطه برای دختران و پسران می باشد و نوجوانان این منطقه برای ثبت نام و ادامه تحصیل پس از گذراندن دوره ابتدایی مجبور به ثبت نام  در مدارس مشخصی در کیانپارس و کیان آباد و بعضا در روستاهای دغاغله و تصفیه می باشند.

طی دو سال اخیر باتوجه به تبدیل مدارس موجود در محدوده کیانپارس و کیان آباد به هیات امنایی بسیاری از این دانش آموزان بدلیل اینکه خانواده های آنها از قشر آسیب پذیر ،بیکار و بعضا کارگر می باشند قادر به پرداخت هزینه تحصیل نبوده لذا مجبور به ترک تحصل می شوند .بطور طبیعی این مساله منجر به آسیب های اجتماعی می شود که نمونه آن کثرت مراکز شب نشینی و عرضه قلیان است که مدتی پیش جمعی از ساکنان کوی سیدخلف مجبور به تجمع در مقابل فرمانداری اهواز شدند.

3_IMG_1274

از سویی فقدان مراکز آموزشی و در نتیجه ترک تحصیل بسیاری از دختران و پسران موجب مرگ و از بین رفتن استعدادهای درخشانی در این منطقه شده است که در صورت وجود امکانات می توانست در روند توسعه استان و اعتلای علمی آن تاثیر سازنده ای داشته باشد.ساکنان کوی سیدخلف ،خودروی پلاک اروند چندین میلیونی و جیپ آمریکایی نمی خواهند آنان می خواهند دختران محجوب و معصومشان در محیطی سالم و امن و در کنار محل سکونت ادامه تحصیل دهند تا سرنوشت محتوم دختران  سیدخلف فقط حرفه ی خانه داری نباشد.

لذا انتظار می رود ،جناب فرماندار ارزانی  همانگونه که جهت جابجا کردن بنکداران از هسته شهر تمامی ابزار و امکانات سازمان اعم از شهرداری و غیره را بسیج نمود و حمایت استاندار مقتدایی را نیز همراه خود ساخت ،اکنون نیز برای رفع این تبعیض آموزشی و جلوگیری از گسترش آسیب های اجتماعی و ایجاد بستری مناسب برای شکوفایی استعدادهای درخشان نوجوانان و جوانان این محله ی متبرک بنام سلاله اهل بیت عصمت و طهارت (ع) اقدام عاجلی انجام دهد.آقای فرماندارمی توانند حداقل دوباب مدرسه دخترانه و پسرانه را از محل منابع یا کمک های شرکت های عریض و طویل همچون مناطق نفتخیز جنوب و بدون چشمداشت به منابع و اعتبارات ناچیز آموزش و پرورش  در کوی سیدخلف تاسیس و راه اندازی نماید ،مردم این محله نیز در راستای حل اساسی مشکل، آماده هرگونه همکاری و مساعدت می باشند.پس عالیجناب ارزانی با اقدام عملی امید را در قلب و وجود مردم این منطقه زنده کنند.

3_DSC01095