تذکر به موقع،امید به اصلاح ! / دکتر علی محمد نمازی

آيت‌ا… جنتي دبير شوراي نگهبان گفت:«يكي از مشكلات عمده در جريان برگزاري انتخابات، خريد وفروش آراست كه متاسفانه رواج زيادي پيدا كرده است.»يكي از علل و عواملي كه در اعمال اراده مردم در تعيين سرنوشت خود خلل جدي ايجاد مي‌كند، تخلفات در انتخابات است. تخلفات انتخاباتي وجود دارد اما يكي از بدترين‌هاي آن خريد و […]

آيت‌ا… جنتي دبير شوراي نگهبان گفت:«يكي از مشكلات عمده در جريان برگزاري انتخابات، خريد وفروش آراست كه متاسفانه رواج زيادي پيدا كرده است.»يكي از علل و عواملي كه در اعمال اراده مردم در تعيين سرنوشت خود خلل جدي ايجاد مي‌كند، تخلفات در انتخابات است.

علیمحمد+نمازی

تخلفات انتخاباتي وجود دارد اما يكي از بدترين‌هاي آن خريد و فروش آراست. با اين تخلف پولدار‌ها بدون اينكه شرايط لازم را داشته باشند كرسي‌هاي پارلمان را به اشغال خود در مي‌آوردند و سپس كشور را در جهت منافع نامشروع و دراز مدت خويش سوق مي‌دهند. براي حل واقعي و ريشه‌اي اين معضل لازم است؛ اولا: يك آسيب‌شناسي كامل از انتخابات ايران به عمل آيد ثانيا: اشكالات اولويت‌بندي و سپس ريشه يابي و راه‌حل ها شناسايي شودو درمان صورت گيرد. در اين راستا اشكالات عمده عبارتند از:

۱- ساختار معيوب شیوه های برگزار‌ی انتخابات. در يكي از نطق‌هاي دوران نمايندگي مجلس ششم گفتم، كاش خبرگان تدوين‌كننده قانون اساسي دو كار بسيار مهم بررسي احراز عدم مغايرت مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسي و موضوع نظارت بر برگزاري انتخابات را فقط به عهده یک نهاد نگذاشته بودند. با تفسير اصل ۹۹ قانون اساسي موضوع نظارت به نظارت استصوابي تبدیل شد، اين كار وظيفه نظارت و اجرا را ادغام کرد و باعث شد با کمبود وقت روبه رو شود.

۲-اشكالات قانوني، با گذشت زمان قانون اولي انتخابات كه در ابتداي پيروزي انقلاب تهيه شده بود دستخوش تغييرات شد.

۳- ابزار واقعي برگزاري يك انتخابات فراگير و رقابتي تشكل ها و احزاب سياسي هستند. با پررنگ تر شدن نقش اجرا ، احزاب فراگير شكل نگرفت.

۴-روش بسيار قديمي برگزاري انتخابات از عوامل بروز تخلفات است.

۵-از عوامل مهم ديگر بروز تخلفات و از جمله خريد وفروش راي، مناسبات معيوب مالي و اقتصادي كشور است.

اگر انتخاب شدن براي اهداف عالي خدمت به عمران و آباداني وپيشرفت كشور و رفاه و آسايش ملت و بالندگي نظام باشد حصول اين اهداف با ابزاری به نام پول سازگاري ندارد.

* نماینده ادوار مجلس