آزاد سازی یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار تا ۱۵ اسفند/ روز اول مبالغ را آزاد می کردند ما نیز همان روز تعهدات را انجام می دادیم

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با اعلام جدول زمانبندی آزادسازی ۴٫۲ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران در ۸ قسط اظهار کرد: تا ۱۵ اسفند امسال یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار از مبالغ بلوکه شده ایران نیز آزاد و به حساب بانک مرکزی واریز می شود. معاون امور حقوقی و بین […]

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با اعلام جدول زمانبندی آزادسازی ۴٫۲ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران در ۸ قسط اظهار کرد: تا ۱۵ اسفند امسال یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار از مبالغ بلوکه شده ایران نیز آزاد و به حساب بانک مرکزی واریز می شود.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه افزود: در گام نخست توافق ژنو قرار است دو اتفاق رخ دهد .اتفاق نخست اینکه دو طرف از جایگاهی که دارند جلوتر نمی روند یعنی طرف آمریکایی تحریم ها را تشدید نمی کند و ما هم برنامه هسته ای خود را از آنچه هست به لحاظ کمی گسترش نمی دهیم.
سانتریفیوژ جدید نصب نمی شود
وی با تاکید بر اینکه فعالیت های کیفی مثل تحقیق و پژوهش ادامه دارد، تصریح کرد: این به معنی توقف نیست چون دستگاه هایی که برای غنی سازی فعالیت می کردند به فعالیت خود ادامه می دهند و تنها گسترش پیدا نمی کند یعنی سانتریفیوژ جدید نصب نمی شود.
جلوی لایحه سنای آمریکا گرفته می شود
عراقچی گفت: در مقابل هم، طرف غربی نباید تحریم ها را جلوتر ببرد که نمونه این کار لایحه سنای آمریکاست که جلوی آن گرفته می شود و اوباما هم تا مرز تهدید کنگره پیش رفته است که تا پیش از این، چنین اتفاق مشابهی نیفتاده است چرا که اوباما می داند وضع هر تحریم جدید به معنی برهم خوردن توافق است.
ایران ۲ گام و طرف مقابل ۷ تا ۸ گام اجرا می کند
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای اظهار داشت: اتفاق دوم این است که هر کدام از دو طرف مذاکره گام هایی باید بردارن. دراین بخش ایران دو گام و طرف مقابل باید نزدیک به ۷ تا ۸ مورد را اجرایی کند.
عراقچی افزود: یکی از اقدامات ایران تعلیق غنی سازی ۲۰ درصد است و دیگری که به معنی بازگشت است، تبدیل مواد ۲۰ درصد به اکسید و رقیق کردن آنها است. یعنی وقتی رقیق می شود به ۳ و نیم درصد تبدیل می شود که به مواد اولیه بازمی گردد و یا اکسید می شود که برای سوخت راکتور تهران استفاده می شود؛ بنابراین از بین نخواهد رفت.
عقب گردی رخ نمی دهد/ آزادسازی تجارت قانونی با اروپا به میزان مجاز
معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه نگرانی غرب از این است که وقتی غنی سازی ۲۰ درصد داشته باشیم احتمال افزایش داشتن آن تا ۹۰ درصد هم خواهد بود، گفت: در سایر این موارد آنچه که در متن توافق آمده جلوگیری از پیشرفت است و هیچ عقب گردی رخ نمی دهد.
عراقچی گفت: درمقابل آنها تحریم های نفتی، پتروشیمی، خودرو، تجارت طلا و فلزات و بخشی از تحریم های هوایی را متوقف می کنند. تجارت قانونی با اروپا هم به میزان مجاز آزاد می شود و درنهایت ۲/۴ میلیارد دلار از درآمدهای بلوکه شده ایران آزاد می شود.
۱۰ میلیارد دلار تجارت دارویی و غذایی در ۶ ماه
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تصریح کرد: البته به باور من مهمترین اقدامی که انجام می شود این است که کانالی بانکی برای خرید کالاهای غیرتحریمی مثل غذا، دارو و وسایل پزشکی باز می شود که از آن طریق می توان در حدود ۱۰ میلیارد دلار تجارت در ۶ ماه داشته باشیم و این رقمی است که آمریکایی ها در محاسبات خود نمی آورند و حقه آنها در مقابل کنگره است.
روز اول مبالغ را آزاد می کردند ما نیز همان روز تعهدات را انجام می دادیم
عراقچی اظهار داشت: اقداماتی که دو طرف باید انجام دهند همه به جز دو مورد ظرف روز نخست ۲۰ ژانویه (۳۰ دی ماه ) انجام می شود.از این دو مورد، یکی مربوط به آزاد شدن ۲/۴ میلیارد دلار اموال بلوکه شده ایران ناشی از درآمد نفتی است که فوری انجام نمی شود؛در مقابل نیز رقیق شدن اورانیوم غنی سازی شده ۲۰ درصد.
وی افزود: طرف مذاکره کننده ابتدا اعلام کرده بود که این رقم را در طول ۶ قسط پرداخت می کند و در مقابل ما نیز متعهد می شدیم که مواد را در طول ۶ ماه اکسید و رقیق کنیم.
معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه اصل براین است که همه تعهدات متعادل و متناسب باشد، توضیح داد: در واقع اگر آنها پرداخت این مبلغ را در روز نخست انجام می دادند، ما هم تعهدات خود را روز نخست انجام می دادیم. بنابراین تعادل در اقدامات برای ما بیش از همه اهمیت داشت.
عراقچی گفت: یکی از موارد اختلافی که باعث طولانی شدن توافقات کارشناسی و دیدار هفته گذشته من با خانم هلگا اشمیت معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شد، همین مورد بود که درنهایت فرمولی مشخص شد که مورد پذیرش ما قرار گرفت.
هر ماه ۱۵ کیلو اورانیوم ۲۰ را اکسید می کنیم/ رقیق سازی در ۳ ماه
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تصریح کرد: براساس توافقات جلسه آخر، قرار شد طرف مقابل مبالغ بلوکه شده ایران را در ۸ قسط پرداخت کند و ما هم در مقابل اکسید کردن مواد غنی شده را در ۶ ماه و هر ماه ۱۵ کیلو گرم انجام دهیم و رقیق سازی را نیز در سه ماه انجام دهیم.
جدول زمانی پرداخت ۸ قسط
معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: اگر چه زمان پرداخت مبالغ بلوکه شده ایران در هشت قسط تعیین شد اما تاریخ پرداخت ها نزدیک تر شد و دو قسط از این تعهدات به سه ماه نخست اضافه شد.
عراقچی درباره زمان دقیق هشت قسط تعیین شده اموال بلوکه شده ایران که آزاد خواهد شد، گفت: نخستین قسط در اول فوریه (۱۲ بهمن) به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار، قسط دوم در اول مارس (۱۰ اسفند) به مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار، قسط سوم در ۷ مارس (۱۶ اسفند )به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار، قسط چهارم در ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین ۹۳) به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار، قسط پنجم ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) ۴۵۰ میلیون دلار و قسط های ششم، هفتم و هشتم به ترتیب در تاریخ های ۱۴ می (۲۴ اردیبهشت)، ۱۷ ژوئن (۲۷ خرداد ) و ۲۰ جولای (۲۰ تیر ۹۳) هر یک به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار پرداخت خواهد شد که در مجموع ۲/۴ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران آزاد می شود.
آزاد سازی یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار تا ۱۵ اسفند
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: در واقع، تا پایان امسال یعنی ۱۵ اسفند، یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار از مبالغ بلوکه شده ایران آزاد و به حساب بانک مرکزی واریز خواهد شد که بانک مرکزی هر خریدی را می تواند با آن انجام دهد.
تسهیل کانال خرید اقلام دارویی و غذایی
عراقچی اظهار داشت: در کنار این مبلغ، ایران ۹ تا ۱۰ میلیارد دلار ایران می تواند دست به خرید اقلام دارویی و غذایی بزند که کانال آن ایجاد شده است و به امید خدا به راحتی انجام خواهد شد.
معاون وزیر امور خارجه گفت: البته علاوه براین مبالغ، موارد دیگری چون ۴۰۰ میلیون دلار برای دانشجویان ایرانی خارج از کشور، هزینه های درمان و سهم ایران از سازمان های بین المللی نیز پرداخت خواهد شد.
فدراسیون فوتبال پیگیر آزادسازی اموال بلوکه شده در این زمینه باشد

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا آزاد سازی اموال بلوکه شده ایران شامل پول های بلوکه شده در زمینه فوتبال نیز می شود، اظهار داشت: به محض اینکه این کانال پرداختی راه اندازی شد، فدراسیون فوتبال باید پیگیری و تلاش کند که از این مسیر درآمدها را آزاد کند.