همتی: نوبت ایفای نقش تعیین کننده اقتصاددانان است

«عبدالناصر همتی» نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در شبکه خبر به پرسش‌هایی در مورد برنامه‌های خود پاسخ داد. این نامزد انتخابات ۲۸ خرداد در برنامه آگاهانه در پاسخ به سؤالی در مورد علت نامزدی در این انتخابات گفت: فرصت زیادی نداریم. زمان آن فرا رسیده که اقتصاددانان نقش تعیین‌کننده داشته باشند.وی افزود […]

«عبدالناصر همتی» نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در شبکه خبر به پرسش‌هایی در مورد برنامه‌های خود پاسخ داد. این نامزد انتخابات ۲۸ خرداد در برنامه آگاهانه در پاسخ به سؤالی در مورد علت نامزدی در این انتخابات گفت: فرصت زیادی نداریم. زمان آن فرا رسیده که اقتصاددانان نقش تعیین‌کننده داشته باشند.وی افزود که یک مقدار زود است که اسامی کابینه خود را اعلام کند.

وی در مورد کاهش نرخ تورم گفت: ساختار تورم زای اقتصاد ما و برداشته شدن تحریم‌ها عوامل اصلی در تغییر نرخ تورم خواهند بود. باید اثر نقدینگی بر اقتصاد را عقیم کرد. همتی از ارائه هدف مشخصی در مورد کاهش نرخ تورم خودداری ولی بازه ۱۲- ۸ درصد را در این مورد تعیین کرد.عبدالناصر همتی ۶۴ سال پیش در شهر کبودرآهنگ به دنیا آمد. وی فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۵۹ در سازمان صداوسیما آغاز کرد و تا سال ۱۳۶۸ مدیرکل خبر و از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ معاون سیاسی سازمان صداوسیما بود.

همتی از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ ریاست بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشت و از ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ مدیرعامل بانک سینا و از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ نیز مدیرعامل بانک ملی ایران بود. همتی از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ برای بار دوم به ریاست بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد. او از ۳ مرداد ۱۳۹۷ تا ۹ خرداد ۱۴۰۰ رئیس بانک مرکزی بود.سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، نخستین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم شورای اسلامی و دومین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس پنجم خبرگان رهبری ۲۸ خرداد امسال برگزار می‌شود.

همتی در مورد تفاوت بازار مسکن در دوره وی با شرایط فعلی گفت: گرانی قیمت زمین باعث گرانی مسکن شده و دولت می تواند با ارائه زمین ارزان به بخش خصوصی (با هدف ساخت سالانه ۶۰۰ هزار واحد مسکونی) و ساخت مسکن های اجاره ای با کمک نهادهای عمومی به جوانان کمک کند.این نامزد انتخابات با حمایت از ایجاد هیأت مستقل ناظر بر وعده های نامزدهای ریاست جمهوری گفت: این هیأت علاوه بر مسائل اقتصادی باید در همه زمینه ها از جمله موضوع های سیاسی و اجتماعی نیز نظارت کند.رئیس پیشین بانک مرکزی در مورد تغییر بازار بورس در دوران ریاست جمهوری خود گفت که این بازار از همان ماه نخست بهبود خواهد یافت و دخالت دولت و قیمت گذاری دستوری را حذف خواهد کرد.همتی در پاسخ به سوالی در مورد سفر و تماس مستقیم با مردم کوچه و خیابان گفت: من ماهی دو بار این کار به میان مردم خواهم رفت و به مناطق محروم سرکشی خواهم کرد.این نامزد انتخابات در مورد شناخت خود از مافیای واردات و نحوه مبارزه با آن گفت: در همه زمینه ها مافیا داریم که ناشی از ضعف نظارت و کنترل است و باید دید که ریشه اصلی مشکل کجاست. من همیشه با اختلاف ارز آزاد و ۴۲۰۰ تومانی مخالف بودم که خود باعث ایجاد مافیای واردات شد.

سطح زندگی مقام رئیس جمهوری سوال دیگر این برنامه بود که همتی در پاسخ گفت: سطح زندگی من متوسط خوب است و مهمتر این است که روحیه رئیس جمهور غیر اشرافی باشد و روحیه من ساده زیست است. باید مشکلات مردم را درک کرد و اگر سطح زندگی رئیس جمهور پائین باشد و مشکلات مردم را درک نکند فایده ای ندارد. وی اطمینان داد که پس از دوران ریاست جمهوری احتمالی وی تغییری در دارایی نزدیکانش ایجاد نشود.همتی در مورد مقررات دست و پاگیر گفت: فضای کسب و کار کشور در مقایسه با آمارهای بین المللی افتضاح است و با نگرش جدی می توان موانع شروع فعالیت های اقتصادی را رفع کرد.

همتی در مورد راهکار مبارزه با گرانفروشی و کنترل قیمت ها گفت: گرانی همان تورم است و باید میان گرانفروشی و گرانی تفکیک قائل شد. همه افزایش قیمت ها گرانفروشی نیست و زمانی که انتظارات تورمی در کشور وجود دارد، پائین نگاه داشتن قیمت ها در زمانی که نرخ ارز بر اثر فشار تحریم جهش پیدا کرده همان سرکوب قیمت خواهد بود که هرگز در ایران و دنیا موفق نبوده است.وی مشکل توزیع را دومین و اصلی ترین مشکل در کنار انتظارات تورمی عنوان کرد و گفت: دولت در توزیع نقش بیجایی دارد و باید از توزیع و واردات کالاها کنار رود و در امور اقتصادی ای که مردم قادر به انجام آن هستند دخالت نکند. وی همچنین با اشاره به ضعف دولت در نظارت بر روند توزیع گفت که مرغ با قیمت دلاری ۲۳ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد.همتی گفت که رفع مشکل توزیع به سود تولیدکننده و مصرف کننده خواهد بود.این نامزد انتخابات نرخ واقعی بیکاری کشور را حدود ۱۲ درصد دانست و برای حل مشکل بیکاری گفت: از راه تولید می توان فرصت های شغلی ایجاد کرد. میانگین رشد اقتصادی ۱۰ سال اخیر سالانه ۰.۵ درصد بوده که با ۵ درصد رشد در ۱۰ سال اخیر اشتغال ایجاد نخواهد شد. تا تولید افزایش نیابد اشتغال ایجاد نخواهد شد و بیکاری کاهش نخواهد یافت.

به گفته همتی، بخش خدمات در دوران شیوع کرونا آسیب شدیدی دید و با خاتمه هر چه سریعتر واکسیناسیون باید این بخش را احیا و بخشی از مشکل بیکاری را حل کرد.وی در مورد پرهیز از حاشیه سازی احتمالی اطرافیان وی در دوران ریاست جمهوری گفت: رئیس جمهور در مقابل مردم پاسخگوست و نسبت به قولهایی که داده و تعهدهایی که دارد و آنچه که در قانون اساسی به عنوان وظایفش تعریف شده، حساس است البته راه پیگیری آن بگو مگو نیست و تعامل است. رئیس جمهور باید قدرت چانه زنی برای حل مشکلات را داشته باشد و اگر به مشکلی برخورد کردم با مردم در جریان می گذارم.

همتی برای افزایش شتاب پیشرفت علمی کشور خواهان افزایش توجه به دانشگاه ها شد که به گفته وی این امر نیازمند حل سریع مسئله کرونا است. به گفته وی، پس از لغو تحریم ها نیز باید با کشورهای مطرح علمی ارتباط و تعامل ایجاد کرد.همتی در پایان این برنامه سه هدف اصلی خود را خروج سریع از انزوای خارجی تحمیلی، رفع انسداد داخلی و افزایش سرمایه اجتماعی کشور بر شمرد.