معاون اقتصادی وزیر رفاه : مجتمع های پتروشیمی خوزستان به مسئولیت اجتماعی خود عمل نکردند

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد از وضعیت نابسامان مناطق حاشیه ای بندر ماهشهر، گفت:مجتمع های پتروشیمی خوزستان به مسئولیت اجتماعی خود در قبال شهروندان عمل نکرده اند. حجت الله میرزایی روز پنجشنبه در سفر به استان خوزستان و بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر، در جمع مدیران […]

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد از وضعیت نابسامان مناطق حاشیه ای بندر ماهشهر، گفت:مجتمع های پتروشیمی خوزستان به مسئولیت اجتماعی خود در قبال شهروندان عمل نکرده اند. حجت الله میرزایی روز پنجشنبه در سفر به استان خوزستان و بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر، در جمع مدیران مجتمع های پتروشیمی این منطقه، گفت:آنچه این روزها در عسلویه و بندر ماشهر در خصوص راه اندازی و فعالیت مجتمع های پتروشیمی و نفتی می بینیم، نتیجه عقلانیت اقتصادی و خرد جمعی بخشی از تاریخ باشکوه ایران و به ویژه جمهوری اسلامی است.

82338336-71232716

وی با انتقاد از عملکرد دولت های نهم و دهم در خصوص هدایت نشدن سرمایه های کشور به سمت سرمایه گذرای مولد، گفت:با وجود داشتن بیشترین درآمدهای نفتی در تاریخ کشور، رویکرد تبدیل صنایع بالادستی به پایین دستی و میانی با بی‌خردی کنار گذاشته شد وگرنه اکنون از رونق اقتصادی برخوردار بودیم. میرزایی ادامه داد: کاملا طبیعی است در کنار دوراندیشی در صنعت، این عقلانیت با وجود بی‌تدبیری‌های گذشته در توسعه ملی تحقق پیدا نکند. وی گفت:در دو دولت پیشین با نوعی بی‌خردی با وجود بالاترین درآمد ارزی در تاریخ کشور، توسعه اقتصادی را آتش زدیم و تقریبا آمار ایجاد فرصت‌های شغلی به صفر رسید.

معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش، هدف از تولید در صنایع بالادستی را بهره برداری بهینه از منابع زیرزمینی و نه اشتغال بالا عنوان کرد و افزود:در فضای پسابرجام باید اقداماتی برای توسعه صنایع پایین‌دستی انجام شود که شاهد رشد اقتصادی و توسعه فرصت‌های شغلی باشیم. وی تکمیل زنجیره صنایع در سطح ملی و پیوند صنایع کوچک و بزرگ را عامل موثر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی خواند و گفت:امیدواریم این عقلانیت شکل بگیرد. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با تاکید بر لزوم توجه صنایع پتروشیمی به مسؤولیت‌های اجتماعی خود در قبال شهر و شهروندان، گفت:شواهد نشان می‌دهد که صنایع توجه کمی به زندگی اجتماعی ساکنان این مناطق داشته‌اند و توسعه‌ای در این منطقه صورت نگرفته است. وی ادامه داد: صنایع باید علاوه بر توجه به توسعه اجتماعی و شهری، ملاحظات زیست محیطی را مدنظر قرار دهند

 *** تمدن صنعتی کشور در خوزستان شکل گرفت ولی شهرهای استان بی بهره از توسعه شهری است

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در ادامه سخنانش در این جمع با بیان اینکه تمدن صنعتی در ابتدا در استان خوزستان ایجاد شده است، گفت: با وجود اینکه در این منطقه خردمندی و تدبیر صنعتی وجود داشته اما بی‌توجهی به موضوعات اجتماعی و جامعه شهری به وضوح مشاهده می‌شود. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:سرمایه‌داران صنعتی در این منطقه کمترین توجهی به بهبود شاخص‌های شهری و کاهش فقر نداشته و وضعیت موجود به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست. وی ادامه داد:در شهرستان ماهشهر با وجود ظرفیت‌های قابل توجه، فقر عمیق و آشکاری احساس می‌شود در صورتی که اگر انگلیسی‌ها در این منطقه سرمایه‌گذاری می‌کردند مسلماً توجه بیشتری به جامعه شهری و زیست محیطی داشتند.

میرزایی در ادامه تاکید کرد: توجه به شاخص‌های اجتماعی در شهرستان بندر ماهشهر باید به طور ویژه در دستور کار قرار بگیرد و به این منظور نظام‌نامه اجتماعی در راستای کاهش فقر و توسعه اجتماعی تدوین شود. این مسؤول در ادامه با اشاره به معضل دیگری در صنایع، خاطرنشان کرد: بررسی‌های انجام شده نشان‌دهنده خصوصی‌سازی شتاب‌زده و مدیریت نشده است. معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: متاسفانه در این روند خصوصی‌سازی بنگاه‌ها به تعهدات خود در تداوم فعالیت و مدیریت منابع انسانی و همچنین ارتقای تکنولوژی عمل نکرده و با نگاه زمین‌خواری کار را تحویل گرفته‌اند.

وی ادامه داد: چندین مورد خصوصی‌سازی شتابزده در صنایع پتروشیمی مشاهده شده که به دلیل عدم تخصص کافی و یا توانایی لازم بوده که باید از این موارد درس‌هایی بگیریم و در گام‌های بعدی این کاستی‌ها برطرف شود. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مدیریت نادرست و بی‌تدبیری نسبت به توسعه صنعتی و اقتصادی، اظهار کرد: بعد از انقلاب در کشور سیاستگذاری مناسب اقتصادی و برنامه‌ریزی ایجاد شد که تدوام آن در دوره اصلاحات دیده شد. میرزایی در ادامه خاطرنشان کرد:در دوره اصلاحات که دوره درخشان سرمایه‌گذاری اقتصادی بوده ما شاهد توسعه بنگاه‌های اقتصادی و آمار قابل توجه اشتغالزایی بودیم. معاون اقتصادی وبرنامه ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارشنبه و پنجشنبه در سفر به استان خوزستان از طرح های فولاد اکسین خوزستان، مجتمع فولاد اهواز و شرکت های زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی در شهرستان بندر ماهشهر دیدن کرد. وی همچنین در این سفر با غلامرضا شریعی استاندار خوزستان و اسماعیل زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در خصوص مسائل اقتصادی استان دیدار و گفت و گو کرد.