روزانه 500 هزار بشكه نفت از ایران به اروپا صادر می شود

مدیر امور بین الملل شركت ملی نفت گفت: میزان صادرات نفت و میعانات گازی ایران به روزانه 2 میلیون و 500 هزار بشكه افزایش یافته كه سهم صادرات به اروپا 500 هزار بشكه است. سیدمحسن قمصری روز جمعه در نشست خبری كه در حاشیه نمایشگاه بین المللی صنعت نفت برگزار شد، در پاسخ به ایرنا […]

مدیر امور بین الملل شركت ملی نفت گفت: میزان صادرات نفت و میعانات گازی ایران به روزانه 2 میلیون و 500 هزار بشكه افزایش یافته كه سهم صادرات به اروپا 500 هزار بشكه است. سیدمحسن قمصری روز جمعه در نشست خبری كه در حاشیه نمایشگاه بین المللی صنعت نفت برگزار شد، در پاسخ به ایرنا افزود: پیش از تحریم صادرات نفت ایران به اروپا 500 تا 600 هزار بشكه بود كه امیدواریم میزان آن در ماه های آینده از سطح پیش از تحریم فراتر رود.

82063168-70703397

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره امضای قراردادهای بلندمدت و یكساله با شركت های اروپایی گفت: تاكنون با شركت توتال فرانسه، سپ سا هلنیك یونان و شماری از شركت های ایتالیایی قراردادهای فروش نفت امضا شده است. این مقام شركت ملی نفت ادامه داد: قراردادهایی كه در پساتحریم برای فروش نفت به امضا رساندیم هیچ كدام به صورت تك محموله نیست بلكه در قالب قراردادهای بلند مدت انجام می شود. قمصری اضافه كرد: البته براساس توافق، قرار شده بود یك یا دو محموله اول به صورت تك محموله تحویل خریداران شود تا در صورت مناسب بودن، به صورت قراردادهای سالانه ادامه یابد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره نفتكش های حامل نفت ایران گفت: محموله هایی كه به اروپا حمل می شود توسط نفتكش های غیرایرانی صادر می شود و تنها محموله های نفتی به تركیه را توسط نفتكش های ایرانی تحویل می دهیم. مدیر امور بین الملل شركت ملی نفت درباره ذخایر نفت و میعانات گازی بر روی آب نیز اظهار داشت: ایران اكنون ذخیره نفت روی آب (نفتكش) ندارد. البته چند محموله میعانات گازی وجود دارد كه آماده صادرات است.

این مقام شركت ملی نفت یادآور شد: صادرات نفت ایران از یك به دو میلیون بشكه در روز افزایش یافته و طبیعی است كه برای صادرات همه آنها نفتكش در اختیار نداشته باشیم. قمصری درباره میزان صادرات میعانات گازی نیز گفت: روزانه 500 هزار بشكه از این محموله ها به بازارهای هدف صادر می شود. وی درباره صادرات گازوئیلی هم افزود: بیشتر محموله های گازوئیل ما به دلیل نوع كیفیت به كشورهای آفریقایی حمل می شود.

** واردات روزانه 12 میلیون لیتر بنزین به كشور

مدیر امور بین الملل شركت ملی نفت درباره واردات بنزین نیز گفت: از ابتدای امسال تاكنون روزانه 12 میلیون لیتر بنزین وارد كشور شده است كه این محموله ها از كشورهای آسیایی بوده است. قمصری درباره همكاری با شركت ویتول سوئیس نیز مطرح كرد: ایران به این شركت گازوئیل و سایر فرآورده های نفتی را تحویل و در مقابل بنزین می گیرد. البته تهاتر بین صادرات فرآورده های نفتی و واردات بنزین با این شركت انجام نمی شود و هزینه ها به طور كامل تسویه می شود. وی درباره افزایش تولید نفت ایران به روزانه 2.5 میلیون بشكه در ماه های آتی گفت: دسترسی به این هدف به شرایط بازار و میزان تولید ایران بستگی دارد.

بیست و یكمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور هزار و 900 شركت داخلی و خارجی در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود.