شهر خوب

جمال بیت سیاح : بر اساس آخرین اطلاعات سازمان تجارت جهانی(WTO) سه شاخص خلاقیت ، هوشمندی ، زیبایی برای یک شهر خوب تعریف شده است و هر اندازه یک شهر در عملکردهای خود خلاقانه‌تر و نوآورانه‌تر عمل کند، می‌توان آینده بهتری برای آن شهر پیش بینی کرد .شهرها و جوامعی که منابع جدیدی کشف یا […]

جمال بیت سیاح : بر اساس آخرین اطلاعات سازمان تجارت جهانی(WTO) سه شاخص خلاقیت ، هوشمندی ، زیبایی برای یک شهر خوب تعریف شده است و هر اندازه یک شهر در عملکردهای خود خلاقانه‌تر و نوآورانه‌تر عمل کند، می‌توان آینده بهتری برای آن شهر پیش بینی کرد .شهرها و جوامعی که منابع جدیدی کشف یا بازارهای جدیدی ابداع می‌کنند درآمدهای پایدارتری دارند و قطعا در پیشبرد این سه شاخص پیشرو خواهند بود.

به گفته سازمان تجارت جهانی شهرهای خلاق، زیبا، و هوشمند برای شهروندان جذاب و برای سرمایه گذاران آینده نگر ، مکانی مناسب برای شروع کار است.بر اساس این تعاریف شهری خوب است که از پیشرفت های تکنولوژی بهره مند باشد و در عین حال با بهره از این قابلیت بتواند چالش‌هایی روبه روی خود را حل کند. در واقع می توان شهری را خلاق،هوشمند و زیبا دانست که بر اساس گفته صاحب نظران دارای ۶ مولفه اصلی باشد.

این مولفه ها شامل خدمات حمل و نقل شهری ، ساختمان سازی های سازگار با طبیعت ، توجه به طبیعت و حمایت از آن ، حفظ حریم خصوصی شهروندان ، بازیافت و جداسازی زباله ها و خدمات رفاهی دانست .با پیشرفت های قرن ۲۰ و با ورود به عرصه قرن بیست و یکم بسیاری از شهرها برای بقای خود تغییراتی را ایجاد کرده اند. این تغییرات شامل سبک معماری و ساختار زندگی اجتماعی و خدمات رفاهی است.برای مثال شهر سنگاپور در سال ۲۰۱۷ رتبه پانزدهم مدیریت شهری و شهرداری را در بین پنجاه شهر برتر دنیا از آن خود کرد و با پیشرفت شاخصه‌هایی که پیشتر مطرح شد بعد از سه سال، در سال ۲۰۲۰ در رتبه سوم دنیا قرار گرفت، گروهی از اقتصاددان ها و مدیران منابع شهری چند دلیل را برای این صعود سنگاپور موثر دانسته اند.

۱- محیط امن و ایمن و تعین قوانین سخت و مجازات های سنگین که مانعی برای ارتکاب جرم شده است.

۲- این شهر بهشت غذاهاست. با داشتن رستوران هایی با استاندارد جهانی و همچنین داشتن فرهنگ های غذایی غنی چون هندی، چینی و مردم بومی ، بسیاری مایل به سرمایه گذاری در این عرصه هستند.

۳- سنگاپور یکی از موفق ترین نظام های آموزشی را داراست. آنان با مدیریت نیروی انسانی خدمات تحصیلی را در اختیار کلیه دانش‌آموزان کشور قرار داده‌اند و هیچ کس به هیچ دلیلی از تحصیل و آموزش محروم نمی‌ماند.

۴- خانه دار شدن به آسان ترین روش ممکن انجام میشود و تمام ارکانهای مدیریت شهری در تسهیل این امر بسیج میشوند.

۵- خدمات رفاهی اعم از پارک ها،زمین های بازی، نزدیکی به مراکز خدماتی به سهولت در اختیار شهروندان مناطق مختلف قرار دارد و رضایت مندی در استفاده از آنها به شدت بالا است.

کلیه مواردی که پیش از این ذکر شده است تنها با داشتن درک صحیحی از مدیریت منابع انسانی و منابع طبیعی امکان پذیر است.آیا کاندیداهای شورای شهر اهواز چشم انداز واضحی از یک شهر خوب دارند و یا به واسطه گعده های شبانه و ظاهر فریبنده و شرکت در مراسم سوگواری و عروسی و پهن کردن سفره های افطاری در صدد فریب افکار عمومی برای تصاحب کرسی شورایی ضعیف همچون شورای پنجم شهر اهواز را دارند!