سقوط مرگبار یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت سپاهان در نزدیکی فرودگاه مهرآباد

یک فروند هواپیما ایران 140 (آنتونف 140)صبح یکشنبه ساعت 9 و 18 دقیقه، در محوطه درخت کاری شده یک منطقه غیرمسکونی در نزدیکی فرودگاه مهرآباد سقوط کرد.سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران ضمن تایید این خبر گفت: این هواپیما در بلوار شیشه مینا شهرک آزادی در جنوب فرودگاه مهرآباد سقوط کرده است.«حسین […]

یک فروند هواپیما ایران 140 (آنتونف 140)صبح یکشنبه ساعت 9 و 18 دقیقه، در محوطه درخت کاری شده یک منطقه غیرمسکونی در نزدیکی فرودگاه مهرآباد سقوط کرد.سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران ضمن تایید این خبر گفت: این هواپیما در بلوار شیشه مینا شهرک آزادی در جنوب فرودگاه مهرآباد سقوط کرده است.«حسین درخشان» افزود: در پی سقوط هواپیما در فرودگاه مهرآباد تهران، 10 تیم امدادی از این جمعیت به محل حادثه سقوط این هواپیما اعزام شدند.

81266529-5873670

وی گفت: این تیم ها در قالب گروه های دو نفره در حال رهاسازی اجساد قربانیان از محل وقوع حادثه هستند.درخشان ادامه داد: چند نفر از مسافران این هواپیما در این حادثه در زیر لاشه هواپیما محبوس شده بودند که با تلاش امدادگران این افراد در حال خارج شدن است.وی تصریح کرد: از زمان اعلام خبر سقوط، این نیروهای امدادی در محل حادثه حاضر شدند که در مجموع 48 مسافر این هواپیما دچار حادثه شدند. سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اضافه کرد: در این حادثه 9 نفر مصدوم شدند که به بیمارستان های امام خمینی (ره) و پیامبران اعزام شدند که متاسفانه یک نفر از این افراد نیز فوت کردند.

هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت سپاهان که از سمت تهران به سمت طبس در حرکت بوده، در جنوب فرودگاه مهرآباد سقوط کرده استیک مقام آگاه در سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که این هواپیما 48 سرنشین داشته و هنگام برخاستن از زمین دچار سانحه شده است.خبرهای اولیه این سانحه حاکی از کشته شدن 40 سرنشین این هواپیما دارد که حدود هفت نفر از آنها کودک بوده اند.گفته می شود خاموش شدن موتور هواپیما عامل اصلی سقوط این هواپیما بوده است.

** تمام مسافران این هواپیما کشته شده اند

سخنگوی سازمان آتش نشانی از کشته شدن تمام مسافران این هواپیما خبر داد و گفت: اجساد قربانیان در حال انتقال به پزشکی قانونی است.

** مشخصات کشته شدگان هواپیما

مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور دو نفر از کشته شدگان را خلبان و کمک خلبان، دو نفر را مهماندار، دو نفر کادر فنی و دو نفر دیگر را اعضای گارد امنیت این هواپیما عنوان کرد و افزود: 34 مسافر بزرگسال، 3 کودک زیر دو سال و سه نوجوان زیر 12 سال در بین کشته شدگان حضور داشته اند.این هواپیما دارای شماره ثبت EP-GPA و متعلق به هواپیمایی سپاهان بوده است.

** مشاهدات خبرنگاران از صحنه سقوط هواپیما

مشاهدات خبرنگار ایرنا حاکیست، هواپیمای سانحه دیده در محوطه ای در انتهای فرودگاه مهرآباد در میان درختان سقوط کرده و کاملا متلاشی شده است.ز مجموعه هواپیمای سانحه دیده تنها دم آن سالم مانده است و اکنون نیروهای اتش نشانی و هلال احمر در حال امداد و پاکسازی صحنه سانحه و جمع آوری اجساد قربانیان هستند.

** انتقال 9 نفر از مسافر مصدوم سقوط هواپیما به بیمارستان امام(ره) و پیامبران

امدادگران اورژانس در پی سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری در شهرک آزادی تهران، شش نفر از مجروحان از طریق اورژانس هواپیمایی به بیمارستان پیامبران و سه نفر دیگر به بیمارستان امام خمینی (ره) منتقل شده اند.دکتر امین صابری نیا با بیان آنکه شمار مجروحان و مصدومان سقوط هواپیما به 9 نفر رسیده است، گفت: بلافاصله پس از اعلام خبر سقوط هواپیمای مسافربری به مرکز اورژانس، اولین آمبولانس پس از چهار دقیقه به صحنه حادثه رسید.وی افزود: حدود هشت مسافر مصدوم این هواپیما نیز برای درمان به بیمارستان های امام خمینی و پیامبران منتقل شده اند.رییس اورژانس کشور افزود: در این عملیات سه نفر از مصدومان با هلیکوپتر امداد 115 به بیمارستان امام خمینی(ره) تهران منتقل شدند که این مجروحان شامل خانمی حدود 35 ساله و دو آقای بالای 30 سال است.صابری نیا گفت: پنج مصدوم دیگر این حادثه نیز توسط آمبولانس های اورژانس به دیگر مراکز درمانی تهران منتقل شده اند.وی خاطرنشان کرد: تمام افرادی که از طریق اورژانس به بیمارستان منتقل شده اند مسافران هواپیما بوده و شهروندان نبوده اند.وی افزود: این مجروحان تحت مراقبت بحرانی هستند و یک نفر از آنان هشیاری خود را به دست آورده است.وی درباره زنده ماندن یک نوزاد نیز گفت: اگر چنین باشد از طریق اورژانس منتقل نشده و این مورد به ما گزارش نشده است.

** هواپیمای سقوط کرده متعلق به سپاه پاسداران نیست

مسوول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه هواپیمایی که صبح یکشنبه در تهران سقوط کرده متعلق به سپاه است، را تکذیب کرد.

سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف، انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه هواپیمای سقوط کرده در تهران متعلق به سپاه است را تکذیب کرد.

** به هواپیمای ایران 140 نباید اجازه پرواز داده می شد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان هواپیمایی نباید به شرکت دارنده این هواپیما اجازه پرواز می داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، «مهرداد لاهوتی» نماینده لنگرود در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی افزود: پرواز آزمایشی اولین فروند از این هواپیما (ایران 140) در اصفهان سقوط کرده بود و اعضای کمیسیون هم در جریان دو بار بازدید از مراحل ساخت این هواپیما نگرانی خود را اعلام کرده بودند که نباید به این شرکت اجازه پرواز داده شود تا شاهد چنین حادثه تلخی باشیم.

وی اضافه کرد: برای سازمان هواپیمایی کشوری که باید بروز چنین اتفاقی را پیش بینی می کردند، متاسفم.

*** گروه کارشناسی در حال بررسی علت سقوط هواپیما است

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به محض سقوط هواپیمای مسافربری ایران 140 در حوالی شهرک آزادی یک تیم کارشناسی از سازمان هواپیمایی کشوری برای بررسی علت حادثه به محل سقوط هواپیما اعزام شدند.

حمید حبیبی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، هم اکنون این گروه کارشناسی در محل سقوط هواپیما در حال بررسی علت سقوط هواپیمای شرکت هوایی سپاهان هستند.

** جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده هنوز پیدا نشده است

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سقوط هواپیما در فرودگاه مهرآباد یک سانحه بوده و هنوز جعبه سیاه آن پیدا نشده است.

احمد مجیدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: پزشکی قانونی و شرکت هواپیمایی در حال بررسی وضعیت آماری کشته شدگان و مجروحان این سانحه هستند.

وی خاطرنشان کرد: آمار رسمی و دقیق کشته شدگان و مصدومان پس از بررسی های لازم اعلام خواهد شد.

** پرداخت خسارت و دیه به بازماندگان هواپیمای سقوط کرده

مدیرعامل بیمه کوثر گفت: هواپیمایی که صبح امروز سقوط کرد، تحت پوشش بیمه کوثر بوده و برهمین اساس خسارت و دیه به بازماندگان هواپیمای سقوط کرده پرداخت می شود.

عبدالرسول عطایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه پرداخت خسارت توسط بیمه کوثر انجام می شود، افزود: هم اکنون مدیر بیمه های مهندسی و خاص بیمه کوثر به همراه کارشناسان در محل حادثه حضور دارند و در اسرع وقت و پس از کارشناسی های لازم حسب قرارداد منعقده خسارت و دیه به بازماندگان پرداخت می شود.

** انتقال پنج مصدوم هواپیمای سانحه دیده به بیمارستان پیامبران تهران

مسوول اورژانس بیمارستان پیامبران تهران گفت: پنج مصدوم دیگر و یک فوتی حادثه سقوط هواپیمای ایران 140 تهران به این مرکز درمانی منتقل شدند.

منصوره دادگر افزود: مصدومان 4 مرد و یک زن هستند که پس از انجام اقدامات اولیه درمانی در بخش های مردان و زنان این بیمارستان بستری شدند.

وی وضعیت عمومی این مصدومان را رضایت بخش اعلام کرد و افزود: مصدومان از طریق آمبولانس های فرودگاه به این بیمارستان منتقل شدند تا مورد مداوا قرار گیرند.

براساس اعلام مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران سه مصدوم دیگر این حادثه از طریق بالگردهای امدادی به بیمارستان امام خمینی (ره) تهران برای مداوا منتقل شدند.

این خبر در حال تکمیل شدن است.