۶۰درصد برداشت نیشکر خوزستان امسال باید به روش سبز باشد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: طبق تعهدات شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، امسال حدود ۶۰درصد برداشت نیشکر باید به صورت سبز صورت گیرد و تا سال سوم باید به ۹۰درصد برسد.احمدرضا لاهیجان زاده چهارشنبه در جمع خبرنگاران درخصوص آتش سوزی های شرکت توسعه نیشکر در زمان برداشت محصول اظهار کرد: در نشست هایی […]

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: طبق تعهدات شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، امسال حدود ۶۰درصد برداشت نیشکر باید به صورت سبز صورت گیرد و تا سال سوم باید به ۹۰درصد برسد.احمدرضا لاهیجان زاده چهارشنبه در جمع خبرنگاران درخصوص آتش سوزی های شرکت توسعه نیشکر در زمان برداشت محصول اظهار کرد: در نشست هایی که در دادستانی و بازرسی استان صورت گرفت شرکت توسعه نیشکر متعهد شد در مدت سه سال برداشت سبز را به صورت کامل در مزارع انجام دهد.

وی ادامه داد: پارسال حدود ۲۷ تا ۳۰درصد از برداشت نیشکر این شرکت به صورت برداشت سبز بود. البته در شرکت نیشکر کارون شوشتر این پیشرفت به مراتب بالاتر است.مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان یادآور شد: طبق تعهدات این شرکت امسال حدود ۶۰درصد برداشت نیشکر باید به صورت سبز صورت گیرد و تا سال سوم به ۹۰ درصد برسد.

پیش از این بیش از ۸۰ هزار هکتار مزرعه نیشکر، در شمال و جنوب اهواز، بیش از ۱۲۰ روز در فاصله ماه های مهر تا اردیبهشت، برای برداشت آتش زده می شود تا شاخه های اضافی سوخته شود. این آتش زدن آلودگی های شدید زیست محیطی و تنفسی را برای شهروندان درپی داشته است.شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی دارای هفت واحد کشت و صنعت نیشکر در خوزستان است.

** جمع آوری ۷۰ درصد گازهای همراه نفت تا پایان طح توسع ششم

وی در ادامه درخصوص آلودگی های نفتی ناشی از فلرها اظهار کرد: گام دوم طرح آماک به دلیل وجود برخی مشکلات فنی متوقف شد اما از یکشنبه هفته گذشته این مشکلات رفع شد.لاهیجان زاده با اشاره به اینکه روزانه بین ۶ تا ۱۰ میلیون فوت گاز اسیدی برای تهیه خوراک به پتروشیمی رازی منتقل می شود افزود: با فشارهایی که به شرکت نفت وارد شد مقرر شد فعلا برای ۲ فلر واقع در کوی نفت و حوالی ورزشگاه غدیر اهواز، تزریق هوا برای بهسوزی صورت گیرد تا در آینده گازهای همراه جمع آوری شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت:دربرنامه ششم مصوب شده که تا پیش از پایان برنامه ۷۰درصد گازهای همراه نفت جمع آوری شود.پارسال سه قرارداد برای جمع آوری این گازها منعقد شد.وی با اشاره به اینکه این پروژه زمانبر است و با روش های معمولی قابل جمع آوری نیست ادامه داد: جمع آوری تمام گازهای همراه به تکنولوژی روز نیاز دارد.

لاهیجان زاده با بیان اینکه فلر نفتی کریت کمپ نیز آلودگی بسیاری ایجاد می کند گفت: تعدادی فلر نفتی واقع در غرب کارون و در محدوده هورالعظیم وجود دارد که آلودگی بسیاری ایجاد می کنند اما تا زمان ساخت ال ان جی ها باید باقی بمانند.وی با اشاره به اینکه پروژه نصب ال ان جی های این منطقه ۳۰درصد رشد فیزیکی داشته افزود: این پروژه امسال می بایست به بهره برداری می رسید اما به دلیل مشکلات سرمایه گذاری به سال آینده موکول شد.

طرح آماک به منظور کاهش انتشار آلاینده های ناشی از سوزاندن گازهای ترش در میادین آب تیمور، مارون، اهواز و کوپال از اوایل دهه ۸۰ آغاز شد.مرحله نخست طرح انجام شده و اجرای مرحله دوم که بخش زیست محیطی طرح است از سال ۱۳۸۸ آغاز شده بود. بهره برداری از طرح آماک یکی از مصوبات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اهواز و همچنین ستاد ملی کاهش آلودگی هوا برای خوزستان بوده که چندین بار وعده بهره برداری آن داده و شرکت نفت اواخر پارسال اعلام کرده بود که بهره برداری آزمایشی آن آغاز شده است. این طرح در نهایت اردیبهشت امسال با حضور ابتکار رییس وقت سازمان محیط زیست به بهره برداری رسید.