نماینده آبادان:بیماری لکه سفید در 86 استخر پرورش میگو آبادان مشاهده شد

 یکی از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: بیماری لکه سفید در 86 استخر پرورش میگو در منطقه چوئبده آبادان مشاهده شده است. بیماری لکه سفید یکی از بیماری های رایج در بین میگوها است که در سال 1992 میلادی در تایوان ظهور کرد و در طول دهه 90 میلادی در بسیاری از […]

 یکی از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: بیماری لکه سفید در 86 استخر پرورش میگو در منطقه چوئبده آبادان مشاهده شده است. بیماری لکه سفید یکی از بیماری های رایج در بین میگوها است که در سال 1992 میلادی در تایوان ظهور کرد و در طول دهه 90 میلادی در بسیاری از کشورها از جمله ایران و بخصوص سایت پرورش میگو چوئبده آبادان مشاهده شد که این بیماری باعث ضرر و زیان فراوان به پرورش دهندگان میگو شد. بیماری لکه سفید از جمله بیماری های ویروسی است که باعث تلفات شدید در استخرهای پرورش میگو می شود و علی رغم اقدامات گسترده صورت گرفته جهت کنترل آن، این بیماری هنوز اصلی ترین مشکل بهداشتی مزارع پرورش میگو در سایت چوئبده آبادان است.

82175556-70913641

جلیل مختار یکی از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی پنجشنبه در حاشیه نشست کارگروه اشتغال شهرستان آبادان در فرمانداری ویژه این شهرستان به خبرنگاران گفت: طبق آخرین آمار رسمی بیماری لکه سفید در 86 استخر و به صورت غیر رسمی در 96 استخر مزارع پرورش میگو چوئبده دیده شده است. وی اظهار داشت:دلیل اصلی بروز این بیماری در منطقه چوئبده سوء مدیریت شیلات استان خوزستان و برخورد غیر حرفه ای مدیریتی آن است. مختار افزود:مکانیزم نظارتی و پیگیری خود را در این رابطه دارم و هر جا احساس شود کسی در راستای اقتصاد مقاومتی کارشکنی می کند با جدیت ورود می کنم. وی گفت: در این راستا در هفته آینده این موضوع را در قالب طرح سوال از وزیر جهاد کشاورزی در مجلس مطرح می کنم و هیچگاه از حق مردم کوتاه نمی آیم. در دولت هشتم به منظور ازسرگیری فعالیت میگوپروری، گونه میگوی وانامی که خاستگاه آن کشورهای آمریکای لاتین بود و مقاوم به بیماری لکه سفید تشخیص داده شد برای تکثیر و تولید به چوئبده آبادان انتقال یافت. پس از چند سال فعالیت نصف و نیمه در مزارع پرورش میگو در چوئبده آبادان، متاسفانه در سالجاری نیز بسیاری از مزارع پرورش میگو به بیماری لکه سفید آلوده شد. مزارع پرورش میگو در دهه 70 با سرمایه گذاری ثابت یکصد میلیارد ریال در سطح حدود سه هزار هکتار شروع شد ولی پس از 12سال فعالیت در این بخش به علت بیماری لکه سفید متوقف گردید. استان خوزستان پس از استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر رتبه چهارم کشوری را به لحاظ فعالیت های شیلاتی در کشور داراست.