رئیس اتاق بازرگانی اهواز : پایانه های صادراتی کشور از نبود مدیریت واحد صادراتی رنج می برد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اهواز، نبود مدیریت واحد سازماندهی امور مربوط به تجارت با عراق در پایانه های مرزی و مرزهای تجاری زمینی با کشور عراق را از مشکلات استان های هم مرز با این کشور دانست و گفت:این مهم در مرزهای چذابه و شلمچه مشهود است. به گزارش ایرنا شهلا عموری شامگاه […]

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اهواز، نبود مدیریت واحد سازماندهی امور مربوط به تجارت با عراق در پایانه های مرزی و مرزهای تجاری زمینی با کشور عراق را از مشکلات استان های هم مرز با این کشور دانست و گفت:این مهم در مرزهای چذابه و شلمچه مشهود است. به گزارش ایرنا شهلا عموری شامگاه پنجشنبه در نشست هماهنگی مدیران استان های هم مرز عراق در سرسرای شهید رجایی استانداری خوزستان، گفت:قوانین متغیر گمرکی کشور عراق و اعمال نشدن یکسان تعرفه ها و رویه های گمرکی در مرزهای ورودی، از دیگر مشکلات صادرکنندگان به عراق است. عموری، نبود سیستم بانکی منسجم و شفاف بین دو کشور مطابق با قوانین بین المللی نظام بانکی دنیا یکی دیگر را از معضلات صادرکنندگان کالا و خدمات به کشور عراق عنوان کرد. وی ادامه داد:نبود یا کمبود زیرساخت مناسب در مرزهای تجاری، نبود یا کمبود انبارهای مسقف، سردخانه و امکانات رفاهی در مرزهای تجاری دو کشور از جمله دیگر مشکلات است.

82158825-70882354

عموری با بیان اجرایی نشدن قانون حمل یکسره کالا از مبدا تا مقصد در کشور عراق و تردد نکردن خودروهای عراقی در ایران برای حمل مستقیم از مبدا را از دیگر مشکلات صادر کنندگان به عراق بیان کرد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی اهواز اضافه کرد: مجهز نبودن گمرک مرزهای تجاری کشور به سیستم های الکترونیکی مانند دستگاهx-ray دوربین مدار بسته و غیره به منظور تسریع در عبور کالا از مرز از جمله مشکلات و معضلات تجارت با کشور عراق است. وی بیان کرد: انجام فعالیت های غیرضروری و موازی با شرح وظایف اتاق بازرگانی از جمله صدور مانیفست از سوی شرکت خصوصی با همکاری وزارت حمل و نقل کشور عراق نیز دیگر مشکل صادرکنندگان است.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز همچنین، ناهماهنگ بودن هنگ مرزی واقع در مرزهای تجاری استان های هم مرز با کشور عراق را دیگر مشکل خواند و افزود:نبود پایانه های صادراتی در بخش های مختلف از جمله آبزیان، مصالح ساختمانی، میوه و تره بار علاوه بر انجام معاملات بصورت سنتی و ابتدایی موجب سردرگمی تجار و بازرگانان دو طرف شده است. عموری گفت: تصمیم گیری یکجانبه طرف عراقی و بستن مرزها بدون هماهنگی با طرف ایرانی و جلوگیری از ورود کالا بصورت ضربتی از جمله دیگر معضلات است. وی اجرایی نشدن اکثر مفاد تفاهم نامه های منعقده بین استان های هم مرز ایران با عراق و مقید نبودن دو طرف برای اقدامات اجرایی را از دیگر از مشکلات در صادرات خوزستان دانست.

****رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه:از بازرا عراق استفاده حداکثری نداریم

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه نیز در این نشست اظهار کرد:عراق، بازار بزرگی است و به خوبی از آن مطلع هستیم و با تعاملات سیاسی و دیدگاه های ما بسیار نزدیک است اما هنوز در فضای اقتصادی این کشور نتوانستیم بهره لازم را ببریم. کاشفی، مشکل تجارت ایران با عراق را نداشتن وحدت رویه عنوان کرد و گفت:محوریت و مرکزیت در صادرات به کشور عراق را باید شکل داد. وی گفت: در مورد اتاق ایران و عراق انتظارات بالایی داریم که باید این اتاق روی مسائل اساسی تمرکز کند. کاشفی بیان کرد: اگر سه موضوع سیستم بانکی، استاندارد و حمل یکسره، قدم به قدم حل می شد، جهش خوبی در صادرات داشتیم. وی یادآور شد: صادرات از استان کرمانشاه به عراق به میزان سه میلیارد دلار است که یک میلیارد دلار آن حاصل تولیدات استان کرمانشاه است. وی گفا: در این استان دو مرز رسمی و سه بازارچه مرزی فعال داریم و باید در کشور عراق قوی تر عمل کرده و بر بازار سوریه نیز حساب ویژه ای باز کنیم.

 رئیس اتاق ارومیه:عملکرد گمرکات در موضوع مبارزه با قاچاق مورد قبول نیست

انتظار رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه نیز در این نشست گفت:21 میلیون دلار قاچاق وارد کشور می شود پس گمرکات در این زمینه چه می کنند؟ رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام گفت: بیشتر مشکلات صادرات از سوی کشور عراق است و مسئولان کشور باید این مشکلات را رفع کنند و این صحبت ها باید از سوی کشور عراق حل شود.

فروتن افزود: اگر می خواهیم بازار عراق را از دست ندهیم باید تعرفه های گمرکی وضع شده کاهش یابد. وی یادآور شد: باید کمیته ای بین ایران و عراق برای حل اختلافات و مشکلات مالی و مرزی داشته باشیم و این مسائل را به صورت میدانی حل کنیم. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج نیز در این نشست گفت: مشکل اقتصادی و صادرات ما ریشه ای است که به اقتصاد نفت برمی گردد. حسینی افزود: قیمت تمام شده کالای ایرانی بالا است و امروز سرمایه های بسیاری خوابیده است و باید در کنار دولتمردان چاره ای اندیشیده شود و مسائل را درون مرزی حل کنیم. وی ادامه داد: یکی از مباحث معرفی نشدن کالاهای ایرانی در عراق است و رایزنان اقتصادی کشورهای دیگر بیشتر از اینکه کارگزاران اقتصادی هستند نگاه اقتصادی دارند و به صورت تیمی حرکت می کنند. حسینی با بیان اینکه باید یارانه ای برای تبلیغات کالای ایرانی در رسانه عراق اختصاص داد، افزود: متاسفانه در کشور هدف استراتژی صادرات نداریم و باید استراتژی تعیین شود.