مشکلات پایانه “چذابه” ناشی از فقدان مدیریت واحد است

معاونت هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خوزستان با بیان اینکه مشکلات متعدد پایانه تجاری چذابه ناشی از عدم وجود مدیریتی یکپارچه است، بر لزوم آنالیز و شفاف‌سازی گردش مالی درآمدهای شهرداری از پایانه تجاری چذابه تأکید کرد. مهرداد نیکو در جلسه بررسی مشکلات و ارائه راهکارها برای بهبود صادرات استان از مرز تجاری […]

معاونت هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خوزستان با بیان اینکه مشکلات متعدد پایانه تجاری چذابه ناشی از عدم وجود مدیریتی یکپارچه است، بر لزوم آنالیز و شفاف‌سازی گردش مالی درآمدهای شهرداری از پایانه تجاری چذابه تأکید کرد. مهرداد نیکو در جلسه بررسی مشکلات و ارائه راهکارها برای بهبود صادرات استان از مرز تجاری چذابه که امروز، 7 دی‌ماه در محل اتاق بازرگانی اهواز برگزار شد، اظهارکرد: عدم اجرای مصوبات جلسات گذشته درباره این مرز از جمله واگذاری مدیریت و اداره پایانه چذابه از شهرداری به سازمان‌های دیگر و یا به بخش خصوصی به علت نبود سازوکار لازم جهت انجام این مصوبات است.

85875263836401329402017325322

وی با بیان اینکه نتایج سخنان اعضای این جلسه، ضرورت تفویض اختیار مدیریت این پایانه از شهرداری را نشان می‌دهد، افزود:باید برای بررسی بیشتر و ارائه راهکارهای اساسی به‌منظور اجتناب از تصمیم‌گیری‌ها و مصوبات شتاب‌زده، جلسه دیگری برگزار شود و اختیار اداره پایانه تجاری چذابه از شهرداری با توجه به غیبت مستمر این ارگان در جلسات مربوطه، گرفته شود. نیکو تصریح کرد: باید در جلسه بعدی مدیریت پایانه چذابه به شخص ثالث واگذار شود و تعیین شرح وظایف، ویژگی‌های فرد موردنظر و حیطه اختیارات او بر عهده اتاق بازرگانی، فرمانداری و گروه اقتصادی باشد تا در مراحل بعد وارد مناقصات شویم.

وی عنوان کرد: اگر در حال حاضر شخص داوطلبی برای این امر وجود دارد، باید زمان مشخصی برای دریافت طرح او که شامل شرح خدمات، برنامه توسعه و نوع و میزان سرمایه‌گذاری و … است، تعیین شود و در صورت عدم تحویل طرح وی در آن بازه زمانی، یک آگهی دعوت به مناقصه در روزنامه‌های کثیرالانتشار چاپ می‌کنیم که با توجه به رکود بازارهای مختلف در حال حاضر قطعاً افراد زیادی اعلام آمادگی خواهند کرد.معاون هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خوزستان همچنین از پیشنهاد اعزام تیمی جهت بازدید از بازارچه‌های مرزی موفق در سطح کشور و الگوگیری از تجارب آن‌ها استقبال کرد و معرفی نمونه بازارچه‌های موفق را به گمرک سپرد.

در این جلسه شهلا عموری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اهواز با اشاره به تعدد مشکلات در این پایانه اظهار کرد: هنگام تخلیه بار، صاحب لیفتراک وجوهی مازاد بر هزینه تخلیه بار کامیون از رانندگان دریافت می‌کند که برای حل این مشکل می‌توان یک شرکت تعاونی بین صاحبان کالا و لیفتراک تأسیس کرد. وی عدم تعریض جاده فی‌مابین ایران و عراق را مشکل عمده دانست و تصریح کرد: در پایانه تجاری چذابه با ترافیک سنگین روبرو هستیم زیرا ورود ماشین‌های عراقی از مرز به داخل کشور در مدت زمان خاصی امکان پذیر است.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز عدم ساماندهی محوطه بارانداز توسط شهرداری را مشکل اساسی عنوان و خاطرنشان کرد: متأسفانه مرجع پاسخگویی به مشکلات تجار وجود ندارد و تجار در صورت اعتراض با تهدید مواجه می‌شوند.؛ نیروهای هنگ مرزی با وجود اینکه طبق قرارداد با شهرداری، موظف به حضور در محوطه بارانداز هستند اما در این محوطه نیستند. وی با اذعان به مفقود شدن برخی از وسایل رانندگان و تجار از ماشین‌ها و غرفه‌ها خاطرنشان کرد: در این خصوص نیز مراجع ذیصلاحی جهت رسیدگی به مشکلات وجود ندارد.

در این جلسه جاسم مجیدی‌پور، فرماندار دشت آزادگان با اشاره به شهدای این شهرستان و همچنین دفاع مردم شجاع آن طی هشت سال جنگ تحمیلی اظهار کرد: با توجه به آمار بالای بیکاری و فقر در دشت آزادگان و قرار گرفتن 45 درصد از جمیعت آن تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و یا بهزیستی، ما پیگیر ورود و اشتغال مردم در پایانه تجاری چذابه هستیم. وی با بیان اینکه هیچ مانع و محدودیتی برای ورود مردم دشت آزادگان به پایانه تجاری چذابه وجود ندارد، تصریح کرد: من به‌عنوان فرماندار دشت آزادگان از مردم این شهرستان که تمایل به ورود به بازار کار چذابه در بخش بازرگانی و … را دارند حمایت می‌کنم.