گری لوییس در اهواز : ما اینجاییم زیرا نگران چالش‌های محیط زیستی هستیم / یک تیم کارشناسی از ژنو جهت بررسی وضعیت کارون به اهواز می آید

نماینده سازمان ملل متحد در ایران در نخستین گردهمایی بین‌المللی حامیان محیط زیست گفت: ما اینجاییم زیرا نگران چالش‌های محیط زیستی هستیم که ایران با آن مواجه است. گری لوییس در این نشست که شب گذشته (یکشنبه) در هتل پارس اهواز برگزار شد، ابتدا به زبان فارسی از میزبانی استان خوزستان در این سفر تشکر […]

نماینده سازمان ملل متحد در ایران در نخستین گردهمایی بین‌المللی حامیان محیط زیست گفت: ما اینجاییم زیرا نگران چالش‌های محیط زیستی هستیم که ایران با آن مواجه است. گری لوییس در این نشست که شب گذشته (یکشنبه) در هتل پارس اهواز برگزار شد، ابتدا به زبان فارسی از میزبانی استان خوزستان در این سفر تشکر کرد و گفت: در حقیقت این سومین بار است که به خوزستان سفر می‌کنم ولی بسیاری از افرادی که در این تیم هستند، برای اولین بار در خوزستان حاضر می‌شوند که از میزبانی گرم و خوش آمدگویی شما اعلام خرسندی می‌کنیم.

118048

وی تصریح کرد: ما نگران مشکلات و چالش‌های محیط زیستی ایران هستیم؛ تالاب‌ها در هر هکتار ارزش اقتصادی بسیار بالایی دارند و حضور ما بیانگر تغییرات مثبت جو جهانی روابط با ایران است که امیدوارم و باور دارم که این روابط در آینده تقویت خواهد شد.نماینده سازمان ملل متحد در ایران اظهار کرد: با توجه به همکاری های صورت گرفته و تغییر شکلی که در دفتر عمران سازمان ملل متحد در ایران انجام شده، خوشبختانه توانستیم با در نظر گرفتن نظرات خوزستان، یک ماموریت کارشناسی را به استان خوزستان اختصاص دهیم. به دنبال این موضوع در آبان ماه سال جاری یک تیم کارشناسی از طرف دولت ژنو برای بررسی رودخانه کارون، مشکلات آن و پیدا کردن راه‌حل‌های پاسخگویی به این مشکلات اعزام می‌شود.لوییس افزود: حضور ما نیز در این استان برای انتشار و شفافیت بیشتر کارهایی است که پروژه حفاظت از تالاب‌های ایران با کمک و همکاری دولت، سازمان محیط زیست و سایر مجموعه‌های ذی‌نفع، مدیران و کارشناسان و مردم استان خوزستان از سال 2007 تاکنون در ارتباط با تالاب شادگان انجام داده است.

وی گفت: همه می‌دانیم که استان خوزستان و شهر اهواز تحت تاثیر پدیده ریزگردها قرار دارد و در تهران هم دولت برای حل مشکل ریزگردها از ما درخواست همکاری داشته است. در این رابطه به سه محور رسیدیم که این سه محور در کنار هم یک پروپوزال را تشکیل داده که در حال بررسی توسط دولت است. همچنان کار زیادی در این زمینه باقی مانده که باید انجام دهیم؛ در فضای سازنده کنونی باور داریم که همکاری و مشارکت بین کشورهایی که تکنولوژی، دانش و تجربه کار را دارند و همچنین کشورهایی که منابع لازم را در اختیار دارند، می‌تواند به حل این مشکلات و ترسیم آینده کمک کند.نماینده سازمان ملل متحد در ایران افزود: امروز شرکایی داریم که برای بررسی این موضوعات ما را از تهران همراهی کرده‌اند، این تیم جهت بررسی امکان همکاری در این زمینه به اینجا آمده است. تجربه موفق در انتقال دانش در حوزه حفظ محیط زیست که مدنظر دکتر مقتدایی استاندار خوزستان است، در حال حاضر در 10 تالاب کشور ایران در حال تعمیم و توسعه است.به گزارش خبرنگار ایسنا؛ نخستین گردهمایی بین‌المللی حامیان محیط زیست طی دو روز (29 و 30 شهریورماه) در اهواز برگزار می‌شود که در این نشست سفیران کشورهای نروژ، اتریش، سوئد، استرالیا، بلژیک حضور دارند. در دومین روز این گردهمایی سفیران این کشورها به همراه مسئولان استان از تالاب بین‌المللی شادگان به منظور بررسی مشکلات این تالاب، بازدید می‌کنند.