غزه بخش جدایی ناپذیر از دولت فلسطین است

هماهنگ کننده سازمان ملل متحد در فرایند صلح خاورمیانه غزه را بخش جدایی ناپذیر دولت آینده فلسطین دانست و از همه طرف ها خواست تا از طرح ابتکاری مصر درباره آن حمایت کنند.نیکلای ملادینف روز سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع خاورمیانه و مساله فلسطین برگزار شد، این مطلب […]

هماهنگ کننده سازمان ملل متحد در فرایند صلح خاورمیانه غزه را بخش جدایی ناپذیر دولت آینده فلسطین دانست و از همه طرف ها خواست تا از طرح ابتکاری مصر درباره آن حمایت کنند.نیکلای ملادینف روز سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع خاورمیانه و مساله فلسطین برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.وی درباره اجرای قطعنامه ۲۳۳۴ این شورا افزود: گسترش مداوم شهرک های اسرائیلی در تمامی جنبه های آن ، تحت قوانین بین المللی غیرقانونی است و اعتماد میان طرف ها را برای راه حل دو دولت تضعیف می کند.

هماهنگ کننده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در فرایند صلح خاورمیانه ادامه داد: برنامه ریزی و اجرای شهرک سازی ها در سال ۲۰۱۸ هم ادامه داشت اما در مقایسه با سال ۲۰۱۷ کمتر شده است.ملادینف توضیح داد: در شهرک های منطقه C، برنامه ها برای حدود چهار هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی پیشرفت یا تایید شده اند که این رقم در سال ۲۰۱۷ نزدیک به هفت هزار واحد بود. مناقصه های اعلام شده نیز برای ۲ هزار و ۹۰۰ واحد نسبت به سه هزار و ۱۰۰ واحد در سال گذشته بوده است.وی افزود: برنامه برای شهرک سازی در عمق کرانه باختری هم در سال ۲۰۱۸ ادامه داشته است.این مقام سازمان ملل متحد با بیان اینکه خشونت در غزه نیز در سال ۲۰۱۸ ادامه داشته است، تصریح کرد: غزه بی ثبات بود و خطر انفجار در کرانه باختری نیز افزایش یافته است. من از وقایع اخیر و افزایش تنش در کرانه باختری از جمله قدس شرقی، نگران هستم.

ملادینف به حملات با چاقو و کشته شدن برخی صهیونیست ها و همچنین کشته شدن یک زن فلسطینی اشاره کرد و گفت: ما برای این اقدامات تروریستی وحشیانه هیچ توجیهی نداریم و از همه می خواهم آن را محکوم کنند. این کارها بی اعتمادی و نفرت را می پرورانند.وی به ورود غیرقانونی مهاجمان صهیونیست از جمله سربازان آنها به مناطق اشغالی که باعث افزایش درگیری می شود، انتقاد کرد و افزود: این حادثه منجر به مرگ دو فلسطینی شده است. اسرائیل باید تعهد خود را به حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی و تحقیق و پاسخگو کردن عاملان این حملات را انجام دهد.هماهنگ کننده فرایند صلح خاورمیانه از طرفین خواست تا درگیری های لفظی خود را که محرک درگیری های عمومی است، کاهش دهند و اظهار کرد: در زمینه توافق های مربوط به آب، انرژی و مخابرات هم متاسفانه پیشرفتی جدی در اجرای توافق وجود نداشته است.

ملادینف با بیان اینکه پیشرفتی در آشتی گروه های فلسطینی مشاهده نشده است خواستار حمایت از ابتکار مصر شد و آن را حیاتی و بسیار مهم توصیف کرد.وی تاکید کرد: سازمان ملل مصرانه از طرح مصر برای بازگشت دولت مشروع به غزه حمایت می کند و از همه طرف ها هم می خواهد با جدیت از آن پشتیبانی کنند.این مقام سازمان ملل تصریح کرد: غزه بخش جدایی ناپذیر از دولت آینده فلسطینی به عنوان قسمتی از راه حل دو دولت است و خواهد بود.