موگرینی: اتحادیه اروپا به برجام پایبند است

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله پس از اعلام رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از برجام با ابراز تاسف از بیانیه دونالد ترامپ تاکید کرد که اتحادیه اروپا به توافق هسته ای با ایران پایبند است.موگرینی روز سه شنبه افزود: اتحادیه اروپا همچنان به برجام پایبند و مصمم به حفظ آن است […]

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله پس از اعلام رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از برجام با ابراز تاسف از بیانیه دونالد ترامپ تاکید کرد که اتحادیه اروپا به توافق هسته ای با ایران پایبند است.موگرینی روز سه شنبه افزود: اتحادیه اروپا همچنان به برجام پایبند و مصمم به حفظ آن است و بر اساس منافع خودش عمل می کند.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ایران خواست که به تعهدات خود پایبند بماند و گفت: توافق هسته‌ای با ایران نتیجه ۱۲ سال دیپلماسی و متعلق به همه جهان است. ما در کنار سایر اعضای جامعه بین المللی این توافق را حفظ خواهیم کرد.

موگرینی با بیان اینکه برجام همچنان کار می کند و این اطمینان وجود دارد که ایران به سمت تولید سلاح هسته ای نخواهد رفت، گفت: از دیگر طرف های برجام و جامعه جهانی انتظار داریم بعد از خروج آمریکا از برجام، به اجرای این توافق ادامه دهند.موگرینی که در شهر رم سخن می گفت، افزود: اتحادیه اروپا از بیانیه رئیس جمهوری آمریکا متاسف است. توافق هسته ای برای امنیت منطقه، اروپا و کل جهان حیاتی است. اتحادیه اروپا مصمم است که مطابق با منافع امنیتی خود عمل کند و از سرمایه گذاری های خود محافظت کند. ما این توافق را حفظ خواهیم کرد.موگرینی خطاب به مردم و مقامات ایران گفت: اجازه ندهید کسی این توافق را نابود کند. این یکی از بزرگترین دستاوردهایی است که دیپلماسی تاکنون داشته است. ما این توافق را با هم ساختیم و این توافق اثبات این مساله است که امکان راه حل های برد-برد از طریق گفت وگو ، تعامل و مداومت وجود دارد. امکان پیدا کردن زمینه مشترک حتی با تفاوت منافع و مواضع وجود دارد.

به گزارش ایرنا، پیش از این نیز ‘مایا کاسیانچیچ’ سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد این اتحادیه با خروج آمریکا از برجام طرح هایی برای حمایت از شرکت های این اتحادیه دارد.دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با تکرار اتهام زنی علیه ایران و ضعف های ادعایی توافق هسته ای ایران اعلام کرد این کشور دیگر در برجام نخواهد ماند.این در حالی است که همه کشورهای مشارکت کننده در برجام و همچنین اتحادیه اروپا نسبت به چنین اقدامی در بی توجهی به توافق های معتبر بین المللی هشدار داده بودند .