موگرینی: اتحادیه اروپا برای حفظ برجام متحد است

فدریکا موگرینی روز دوشنبه در پایان نشست شورای وزیران اروپایی تاکید کرد: اجرای کامل توافق هسته ای ایران برای اتحادیه اروپا از اهمیتی استراتژیک برخوردار است و ما در زمینه حفظ این توافق متحد هستیم.موگرینی در کنفرانس خبری عصر دوشنبه در پایان نشست شورای امور خارجی اروپا در بروکسل با بیان این مطلب افزود: اتحادیه […]

فدریکا موگرینی روز دوشنبه در پایان نشست شورای وزیران اروپایی تاکید کرد: اجرای کامل توافق هسته ای ایران برای اتحادیه اروپا از اهمیتی استراتژیک برخوردار است و ما در زمینه حفظ این توافق متحد هستیم.موگرینی در کنفرانس خبری عصر دوشنبه در پایان نشست شورای امور خارجی اروپا در بروکسل با بیان این مطلب افزود: اتحادیه اروپا همچنین خواستار پرداختن به موضوعات دیگر همانند موضوع موشک بالستیک و مسائل منطقه ای از طریق گفت وگو (با ایران) اما خارج از چارچوب برجام است.

وی در هشداری ضمنی به آمریکا ، تصریح کرد: ما در حال آماده شدن هستیم تا در صورت نیاز از منافع خودمان محافظت کنیم.موگرینی گفت: در جلسه امروز بار دیگر موضوع ایران را مطرح کردیم و بار دیگر حمایت کامل خود را از اجرای کامل توافق هسته ای با ایران بیان کردیم. جمعه گذشته ما ریاست جلسه کمیسیون مشترک برجام را بر عهده داشتیم که در آن همه طرفها تعهد خود را به اجرای کامل برجام بیان کردند.وی افزود: در جلسه امروز نیز بار دیگر با ۲۸ وزیر امور خارجه اروپایی به این ارزیابی رسیدیم که اجرای کامل توافق هسته ای توسط همه طرفها برای ما از اهمیت استراتژیک برخوردار است و برای ما یک مساله امنیتی برای اروپا و برای بقیه جهان به شمار می رود.موگرینی گفت: البته مسائل دیگری هم مانند سوریه و یمن وجود دارد که ما در ارتباط با اقدامات ایران درباره این مسائل دیدگاهی انتقادی داریم اما مصمم هستیم که این موضوعات را خارج از توافق هسته ای مورد رسیدگی قرار دهیم . بنابراین ما هم درباره لزوم حفظ برجام و هم لزوم پرداختن به مسائل منطقه ای از طریق گفت و گو با ایران ، متحد هستیم. همانطور که می دانید ما تحریمهایی درباره مسائل غیرهسته ای داریم اما مساله امروز ما بحث درباره موضوع تحریم نبود. بحث امروز ما بیان دوباره اتحادمان برای اجرای تعهدات همه طرفهای برجام بود.

** ما بر اساس ضرب الاجل های خودمان عمل می کنیم

موگرینی در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره ضرب الاجل رئیس جمهوری آمریکا (۱۲ مه برای رفع نواقص ادعایی برجام) و اختلاف احتمالی در اتحادیه اروپا به علت مواضع فرانسه گفت: اینجا اتحادیه اروپاست و ما با ضرب الاجل ها و اولویت های خودمان کار می کنیم. اولویت ما ادامه اجرای خوب توافقی است که اژانس بین المللی انرژی اتمی ۱۰ بار پایبندی ایران به آن را تائید کرده است و روز جمعه در کمیسیون مشترک برجام همه از جمله دوستان آمریکایی به این مساله اذعان کردند.وی افزود: شما ممکن است لحن های مختلفی بشنوید ؛ تنوع و تکثر یکی از غناهای اروپا است اما مساله مهم این است که ما مواضع، اقدامات مشترک و وحدت هدف داشته باشیم. داشتن مواضع و بیانیه های مختلف مشکلی نیست بلکه یکی از ابزارهای ماست ؛ ما با صداهای مختلف یک آواز را سر می دهیم. ما امروز چنانکه گفتم تحریم بیشتر را مورد بحث قرار ندادیم بلکه بحث ما این بود که لازم است همه طرفها به اجرای کامل توافق ادامه دهند.

وی افزود: هدف ما این است که ایران به همه تعهدات خود در برجام متعهد باشد و همچنین دوستان آمریکایی ما نیز بطور کامل به این توافق متعهد باشند. همچنین ما بسیار مایل هستیم که به مسائل دیگری نیز که در چارچوب برجام نیستند و بخصوص مسائل سوریه و یمن بطور جداگانه بپردازیم.موگرینی تصریح کرد: ما در حال آماده شدن هستیم تا در صورت نیاز و چنانچه تصمیمات دیگری در جاهای دیگر گرفته شود ، از منافع خودمان محافظت کنیم.موگرینی در کنفرانس خبری عصر دوشنبه اعلام کرد که جلسه امروز شورای امور خارجی جلسه بسیار فشرده ای بود و حدود ۸ ساعت به طول انجامید و وزیران خارجه اروپایی در ابتدای این جلسه همبستگی خود را با انگلستان در موضوع مورد مناقشه با روسیه اعلام کردند. وی افزود: در جلسه امروز موضوع اوکراین را بررسی کردیم و موضع اتحادیه اروپا در خصوص عدم به رسمیت شناختن انضمام شبه جزیره کریمه به روسیه را مورد تاکید قرار دادیم. همچنین با حضور وزیر امور خارجه کره جنوبی درباره دورنمای مذاکرات با کره شمالی بحث کردیم.وی صبح دوشنبه پیش از آغاز نشست شورای امور خارجی اروپا نیز با بیان اینکه ‘در نشست امروز راههای ادامه اجرای کامل برجام را بررسی می کنیم’، تاکید کرد: هیچ پیشنهادی درباره تحریم جدید ایران مطرح نشده است.