عراقچی: با یازده کشور در حوزه کشت فراسرزمینی توافق امضا کرده ایم

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: در بخش کشت فراسرزمینی با یازده کشور توافق امضا کرده ایم که به دلیل ناهماهنگی نهادها هیچ کدام از این توافقات به بهره برداری نرسیده است. سید عباس عراقچی در همایش ملی دیپلماسی آب و فرصت های هیدروپلتیک در غرب آسیا با تشریح اقدامات وزارت امورخارجه اظهارداشت: در بخشی […]

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: در بخش کشت فراسرزمینی با یازده کشور توافق امضا کرده ایم که به دلیل ناهماهنگی نهادها هیچ کدام از این توافقات به بهره برداری نرسیده است. سید عباس عراقچی در همایش ملی دیپلماسی آب و فرصت های هیدروپلتیک در غرب آسیا با تشریح اقدامات وزارت امورخارجه اظهارداشت: در بخشی کشت فرا سرزمینی با یازده کشور توافق امضا کرده ایم و وزارت امور خارجه زمین های زیادی را در اختیار گرفت ولی متاسفانه هیچ کدام از اینها به بهره برداری نرسید.وی افزود: این موضوع ناشی از مشکلاتی بوده که نهادهایی که این زمین ها را در اختیار گرفتند نتوانستند از آن استفاده کنند

با اشاره به بحران آب در کشور گفت به دلیل تغییرات اقلیمی نزولات جوی در سالهای اخیر حدودی درصد کاهش یافته و در مقابل میزان مصرف افزایش یافته است. در کشور ما این مساله به صورت روشن باعث بروز مشکلاتی شده است .ما برای تامین منابع بیشتر به سمت استفاده از دخایر زیر زمینی رفته ایم و نیامدیم در بخش مدیریت مصرف سرمایه گذاری کنیم.معاون سیاسی وزیر امور خارجه ادامه داد: ما شرایط را به جایی رسانده ایم که ذخایر زیر زمینی رو به کاهش است و با معضلاتی مثل فرونشست زمین مواجه هستیم.عراقچی اصافه کرد: هنوز هم به تامین آب فکر می کنیم و به فکر این هستیم که وزارت امور خارجه آب بیاورد در حالی که باید دنبال مدیریت مصرف آب باشیم.معاون وزیر امور خارجه با اشاره به تجربیات کشورهای دیگر درخصوص مدیریت مصرف آب گفت در شهر توکیو گفت :در این شهر توانسته اند در حدود ده سال هدف، مصرف آب را از ۳۰ درصد به دو درصد برسانند.

وی ادامه داد : در شهری مثل تهران آب مورد نیاز حدود ۶ میلیون نفر به هدر می رود و این آبی است که برای آن هزینه شده است.معاون وزیر امور خارجه یادآور شد: ما باید در گام اول تکلیف آمایش سرزمین را مشخص کنیم و ببنیم که بحران آب چقدر به دیپلماسی آب و چقدر به بحث صرفه جویی مربوط می شود و چقدر کارخانجات باید جابجا شوند.عراقچی ادامه داد: در حال حاضر میزان مصرف در بخش آب شرب ۱۰ درصد است و ۹۰ درصد آب شیرین کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود که میزان هدر رفت آن به خاطر الگوهای کشت غرقابی بسیار وحشتناک است در حالی که با الگوهای جدید آبیاری می توان میزان مصرف را ده ها برابر کاهش داد.وی ادامه داد: بنابراین باید در یک بررسی کلان مشخص کنیم که برای مقابله با بحران آب هر کدام از بخش ها چه کارهایی باید انجام دهند.

معاون سیاسی وزیر خارجه اظهار داشت: سیستان و بلوچستان در حال حاضر با کمبود شدید آب مواجه است و به دلیل سیاست های غلط در حوزه سدسازی و تالاب ها مشکلاتی بروز کرده است و همه این ها تبعات سنگینی داشته که از جمله آن می توان به از بین رفتن کشاورزی و اشتغال و مهاجرت داخل کشور اشاره کرد.عراقچی بحثهای امنیتی را از دیگر تبعات بحران آب در کشور عنوان کرد افزود: استان سیستان بلوچستان با کمبود آب مواجه است. آسانترین کار این است که چرا افغانستان آب نمی دهد و یا وزارت امور خارجه چه کار می کند. در حالی که باید سبک زندگی را عوض کرد. می توان زندگی کشاورزی را به صنعتی و یا تجاری تغییر داد و منابع درآمدی مردم را عوض کرد.وی با بیان اینکه باید در این مسائل سهم دیپلماسی آب را مشخص کرد، اظهارداشت: در حال حاضر حدود ده تا یازده میلیارد متر معکب آب از کشور خارج می شود. در مقابل حدود ۹ میلیارد متر معکب آب هم به کشور وارد می شود . نکته دیگر این است که از ۴۰۰ میلیمتر نذورات آسمانی حدود سه چهارم آب تبخیر می شود و اگر بتوانیم جلو تبخیر آب را بگیریم می توانیم نگرانیهای زیادی را در این حوززه رفع کنیم.

این دیپلمات علیرتبه کشورمان گفت: آنچه تا کنون درباره دیپلماسی آب گفته شده است امروز تحت عنوان دیپلماسی ابهای فرامرزی شناخته می شود و دیپلماسی آب فراتر و گسترده تر شده است.عراقچی حوزه های آبی مشترک با همسایگان و نحوه بهره برداری از آنها را از موضوعات دیپلماسی آب های فرامرزی عنوان کرد و اظهار داشت: آب ظرفیت بالایی برای رسیدن به منازعه دارد و باید از رسیدن این مسائل به سطح منازعه جلوگیری کنیم.معاون سیاسی وزیرامور خارجه در عین حال گفت تاریخ نشان می دهد موضوع آب بیش از اینکه موضوع منازعه باشد موضوع همکاری بوده است و توافقات چند جانبه کشورها گواهی است که این کشورها بعد از یک دوره مناقشه منازعه را مدیریت کنند.
ادامه دارد