به نظر می آید که دیگر نیازی به رفتن به تهران نیست/حضور «برنز» و «سالیوان» در گفتگوها با مقامات ایران، منطقی است

آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا حضور ویلیام برنز و جیک سالیوان در مذاکرات با تیم هسته ای ایران امری عادی تلقی کرده و می گوید: ممکن است نیازی به رفتن به ایران نباشد.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما،سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا حضور ویلیام برنز و جیک سالیوان در مذاکرات […]

آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا حضور ویلیام برنز و جیک سالیوان در مذاکرات با تیم هسته ای ایران امری عادی تلقی کرده و می گوید: ممکن است نیازی به رفتن به ایران نباشد.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما،سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا حضور ویلیام برنز و جیک سالیوان در مذاکرات با تیم هسته ای ایران امری عادی تلقی کرده و می گوید: ممکن است نیازی به رفتن به ایران نباشد.

65554_206

آلن ایر در گفتگو با «انتخاب» سفر کشیش آمریکایی به ایران که از او به عنوان مشاور معنوی اوباما یاد شده بود را سفری غیردولتی دانست و گفت: این تلاشی توسط چهره های مذهبی آمریکا در راستای ترویج گفتگو بین ادیان با علمای برجستۀ ایران بود.متن گفتگوی سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در زیر می آید:

س:چرا مجددا از جیک سالیوان و ویلیام برنز در مذاکرات استفاده شده است؟ آیا استفاده از این دو که به گمان رسانه های غربی ابزار بی نظیر آقای اوباما در گفتگوهای محرمانه هستند می تواند راهگشای مسائل پیش آمده در مسیر مذاکرات هسته ای باشد؟

آلن ایر: با استناد به سابقه شان در مذاکرات با مقامات ایرانی ، مشارکت این آقایان در این ملاقات امر طبیعی است.  همآنطور که قبلاً عرض شد، در حال حاضر در این مذاکرات جامع و نهایی، تمام موضوعات مورد بحث از عناصر برنامۀ اقدام مشترک هستند، از این قرار حضور آنها منطقی است.
س:با توجه به اخبار برخی از رسانه ها مبنی بر اینکه خانم شرمن در حال تغییر است و بزودی جایگزین ویلیام برنز می شود، چه اتفاقی برای تیم هسته ای امریکا می افتد؟ آیا این یک تغییر راهبردی و حساب شده است؟

آلن ایر: شما در اشتباه هستید، چراکه جایگزین آقای برنز کماکان اعلام نشده است.

س:آقای عراقچی عنوان کرده اند که احتمالا اعضای اروپایی 1+5 بزودی به تهران خواهند امد، چرا تیم آمریکا در این بین نیست؟

آلن آیر: از اینکه همین امروز(روز دوشنبه) در شهر ژنو با تیم مذاکره کننده ایران ملاقات می کنیم، مثل اینکه نیازی به رفتن به تهران نیست.

س:کشیشی که العربیه از او به عنوان مشاور معنوی آقای اوباما یاد کرده و اخیرا به ایران سفر داشته در گفتگو با رادیو لیبرتی گفته است که با پرزیدنت اوباما در این مورد دیدار و گفتگو خواهد داشت. لطفا در این مورد توضیحی دهید.

آلن ایر:ما آگاه هستیم که این هئیت در اخر ماه می به ایران سفر کرده است. این تلاشی توسط چهره های مذهبی آمریکا در راستای ترویج گفتگو بین ادیان با علمای برجستۀ ایران بود.  از چنین تلاش ها در جهت افزایش آزادی دینی و تعامل بین ادیان استقبال می کنیم. این دیدار مستقل از دولت آمریکا طرح ریزی و انجام شد و برای جزییات بیشتر در مورد آن ، شما را به آنهایی که این سفر را تنظیم کردند ارجاع می دهم.