مسعود بارزانی قدرت را به برادر زاده اش واگذار کرد

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق روز چهارشنبه با کناره گیری از سمت خود، عملا ماموریت آشتی با دولت مرکزی، کشورهای همسایه و احزاب کرد رقیب را در پی شکست همه پرسی، به نیچروان بارزانی برادر زاده اش واگذار کرد.به گزارش خبرگزاری رویترز، مسئولان کردستان عراق گفتند که نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان از […]

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق روز چهارشنبه با کناره گیری از سمت خود، عملا ماموریت آشتی با دولت مرکزی، کشورهای همسایه و احزاب کرد رقیب را در پی شکست همه پرسی، به نیچروان بارزانی برادر زاده اش واگذار کرد.به گزارش خبرگزاری رویترز، مسئولان کردستان عراق گفتند که نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان از هم اکنون به شخصیت اصلی برای اداره اقلیم کردستان تبدیل خواهد شد.

هوشیار زیباری وزیر خارجه سابق عراق نیز که در حال حاضر مشاور دولت اقلیم کردستان و عضو برجسته حزب دمکرات به عنوان حزب حاکم بر این اقلیم است، گفت که در دوره انتقالی نخست وزیر شخصیت اصلی خواهد بود.مسعود بارزانی (۷۱ ساله) که اداره اقلیم کردستان را از سال ۲۰۰۵ بر عهده داشته است، یکشنبه گذشته استعفای خود را اعلام کرد و قرار شد از اول نوامبر(۱۰ آبان) به مرحله اجرا درآید. برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان در تاریخ ۲۵ سپتامبر (۳مهر) نتایج معکوس در پی داشت و دولت مرکزی را ناگزیر به اعزام نیرو برای پس گرفتن اراضی مورد مناقشه تحت کنترل اقلیم کردستان کرد.

این گزارش می افزاید که برگزاری همه پرسی و اکنش دولت نسبت به آن و همچنین اختلافات شدید میان کردها را نشان داد. بارزانی در سخنانی هنگام اعلام استعفا، رقبای خود را بخاطر اینکه مناطق تحت کنترل شان را بدون جنگ و درگیری به دولت مرکزی تحویل داده اند، به خیانت متهم کرد.نیچروان بارزانی (۵۱ ساله) که از سال ۲۰۰۶ به جز یک دوره سه ساله همواره به عنوان نخست وزیر فعالیت داشته است، نسبت به عموی خود روابط بسیار دوستانه تری با دیگر احزاب کرد دارد.

وی همچنین روابط خوبی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دارد که از هنگام برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان از بغداد در اختلافش با مقام های کرد حمایت کرده است.پارلمان اقلیم کردستان عراق روز یکشنبه با تقسیم اختیارات بارزانی بین پارلمان، قوه قضائیه و دولت تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست اقلیم موافقت کرد. قرار بود انتخابات اول ماه نوامبر برگزار شود اما ماه گذشته اعلام شد که برگزاری آن به سال آینده موکول شده است.مقام های دولتی می گویند با وجود اینکه مسعود بارزانی از ریاست اقلیم کردستان کناره گیری کرده است اما به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

وی در سخنانی که روز یکشنبه از تلویزیون پخش شد با اعلام پایان ریاست خود بر اقلیم کردستان در عین حال گفت که همچنان به عنوان پیشمرگه باقی خواهد ماند و به مبارزه برای تحقق آرمان کردها ادامه خواهد داد.برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق، موجب واکنش ها و مخالفت های جدی در داخل و خارج از عراق شد و تاکنون هیچ مرجعی به جز رژیم اشغالگر صهیونیستی از آن حمایت نکرده است.