نصرالله: مشکل آمریکا با ایران هسته ای نیست/ایران نقشه آمریکا و سعودی در منطقه را ناکام کرد

سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان گفت: مشکل آمریکا با ایران هسته ای نیست بلکه مشکل اصلی این است که ایران نقشه آمریکا و عربستان سعودی در منطقه را ناکام کرد. وی این سخنان را عصر یکشنبه در مراسم بزرگداشت شهادت «علی هادی العاشق» و «محمد حسن ناصرالدین» از فرماندهان و مجاهدان مقاومت که در […]

سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان گفت: مشکل آمریکا با ایران هسته ای نیست بلکه مشکل اصلی این است که ایران نقشه آمریکا و عربستان سعودی در منطقه را ناکام کرد. وی این سخنان را عصر یکشنبه در مراسم بزرگداشت شهادت «علی هادی العاشق» و «محمد حسن ناصرالدین» از فرماندهان و مجاهدان مقاومت که در منطقه البقاع لبنان برگزار شد، مطرح کرد.این دو عضو مقاومت هفته پیش در سوریه به شهادت رسیدند.

**نباید داعش را به حال خود رها کرد

نصرالله تاکید کرد که باید جنگ با داعش یکسره شود چون باقی ماندن داعش خطری برای عراق و سوریه و لبنان است.وی هشدار داد که داعش نقشه بازگشت به منطقه القلمون غربی و ارتفاعات عرسال و بازگشت به لبنان را در سر دارد.نیروهای مقاومت با همکاری ارتش لبنان حدود دوماه پیش موفق شدند مناطق شرقی لبنان را که سه سال در اشغال گروه های تروریستی جبهه النصره و داعش بود، آزاد کنند.دبیرکل حزب الله از رفتار آمریکا در قبال داعش انتقاد کرد و گفت: آمریکایی ها نابودی داعش را به تاخیر انداختند و کارشکنی کردند تا کار داعش یکسره نشود.وی افزود: نباید داعش را به حال خود رها کرد چون داعش، سرطانی است که باید ریشه کن شود وگرنه به جاهای دیگر سرایت می کند.

**شکست پروژه آمریکا و سعودی

نصرالله در ادامه سخنرانی خود به شکست نقشه های آمریکا و عربستان در منطقه اشاره کرد و گفت: این نقشه ها در عراق و سوریه و لبنان شکست خورده و در یمن هم نشانه های شکست آن روشن شده است.وی تاکید کرد که ایران باعث شکستن نقشه های پروژه آمریکایی سعودی در منطقه شد.به گفته نصرالله مشکل اصلی آمریکا با ایران این است که ایران عامل اصلی شکست نقشه های آمریکا و عربستان در منطقه است برای همین نیز مساله پرونده هسته ای را پیش کشیده اند. مشکل در پرونده هسته ای نیست چون ایران اساسا به دنبال ساخت بمب اتمی نبوده و نیست.وی افزود: حزب الله هم این افتخار را دارد که در ناکام گذاشتن نقشه های آمریکا و عربستان نقش داشته و این شهیدان شاهد این مساله هستند.دبیرکل حزب الله تاکید کرد که آمریکایی ها می خواهند از کسانی که باعث شکست نقشه هایشان شدند انتقام بگیرند.

**تحریم های آمریکا موضع حزب الله را تغییر نخواهد داد

دبیرکل حزب الله لبنان در بخش دیگر سخنانش به تصویب تحریم های جدید در آمریکا علیه حزب الله اشاره کرد و گفت: بعضی ها نگران این هستند که تحریم های مالی آمریکا علیه حزب الله بر اوضاع اقتصادی لبنان تاثیر منفی بگذارد، اما باید گفت که این قانون جدید نیست.وی تاکید کرد که قانون تحریم های آمریکا نخواهد توانست موضع حزب الله در جهت مقابله با هیمنه آمریکا در منطقه را تغییر دهد.به گفته دبیرکل حزب الله کسی که آمادگی تقدیم جان و خون خود را دارد با موضوع تحریم های مالی عقب نشینی نمی کند.نصرالله در عین حال گفت که از رویکرد مسئولان لبنان در تلاش برای عدم تاثیر پذیری اوضاع داخلی لبنان از این تحریم ها حمایت می کند.

**صلح در منطقه در گرو دخالت نکردن آمریکا در منطقه است

دبیرکل حزب الله موضع اخیر «ثامر السبهان» وزیر مشاور در امور کشورهای خلیج فارس در عربستان سعودی را که خواستار شکل گیری ائتلاف علیه حزب الله شده بود، اعتراف ضمنی او به این دانست که حزب الله یک قدرت منطقه ای است.وی تاکید کرد که امنیت و صلح منطقه ای زمانی به دست می آید که عربستان و آمریکا در منطقه دخالت نکنند.نصرالله یادآور شد که عربستان امروز جنگ را به کشور یمن تحمیل کرده و به بحرین نیرو می فرستد و مانع گفت و گو می شود.به گفته وی امنیت و صلح در منطقه وقتی حاصل می شود که عربستان خود را کنار بکشد و دست از حمایت از گروه های تروریستی بردارد.دبیرکل حزب الله لبنان عربستان را در کنار رژیم صهیونیستی خطری علیه امنیت و صلح منطقه ای دانست و تاکید کرد که این سخن را از روی دلیل و مدرک می گوید.

نصرالله در عین حال حزب الله را یکی از مهمترین عوامل تحقق امنیت واقعی برای ملت های منطقه خواند.وی تصریح کرد: ما در زمانی قرار داریم که هم خون بر شمشیر پیروز می شود و هم شمشیر بر شمشیر! ما به این نبرد ایمان داریم و جبهه ما امروز قوی تر از گذشته است. نه تحریم های آمریکا و نه تهدیدهای اسرائیل و نه هراس افکنی های سعودی نمی تواند بر ما اثر بگذارد.

**میشل عون یک رهبر مستقل است

نصرالله در ادامه به تحولات لبنان اشاره کرد و با اشاره به مواضع «میشل عون» رئیس جمهوری این کشور گفت: چیزی که باعث ناراحتی آمریکا از میشل عون شده این است که آنها رئیس جمهوری در لبنان می خواستند که وابسته و مزدور آنها باشد در حالی که عون اینطور نیست. میشل عون یک رهبر مستقل است که به چیزی که عقیده و باور دارد عمل می کند.دبیرکل حزب الله میشل عون را «ضمانت واقعی» در لبنان دانست و گفت: برخی سخنان مطرح شده درباره او هیچ تاثیری در واقع امر نخواهد داشت.

دبیرکل حزب الله با تاکید بر اینکه این حزب خواستار ثبات و امنیت در لبنان است گفت: می خواهیم انتخابات برگزار شود و لبنانی ها گفت و گوهای خود را ادامه دهند و دولت کار خود را ادامه دهد و قانون حقوق و مزایا اجرا شود.نصرالله افزود: ما دستی را که به سمت این کشور دراز شود از هر طرف که باشد قطع خواهیم کرد و کسانی که علیه این کشور توطئه می کنند سرنوشتی جز شکست نخواهند داشت.

**جایگاه دو شهید حزب الله

دبیرکل حزب الله در بخش نخست سخنانش ضمن تجلیل از دو شهید حزب الله، به تشریح نقش و جایگاه آنها در مقاومت و نبرد با گروه های تروریستی در سوریه پرداخت.وی درباره شهید علی هادی احمد العاشق معروف به حاج عباس که از فرماندهان ارشد حزب الله بود گفت: او از ابتدا به مقاومت حزب الله پیوست. از اهالی روستای العین در منطقه بقاع شمالی بود. از سال ۱۹۸۲ تا سال ۲۰۰۰ بعضی ها می گفتند آزادسازی جنوب لبنان مسئولیت اهالی جنوب است و مثلا به اهالی بقاع ارتباط پیدا نمی کند. اما شهید حاج عباس اینطور فکر نمی کرد و یکی از فرماندهان میدانی آزادسازی جنوب لبنان بود. وی همچنین از فرماندهان میدانی جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ بود.

وی افزود: حاج عباس در همه میدان های رویارویی با تروریسم تکفیری از القصیر یا نبرد ارتفاعات عرسال و القلمون حضور پیدا کرد و از فرماندهان میدانی در آزادسازی دوم لبنان یعنی آزادسازی مناطق مرزی شرق لبنان به شمار می آید.به گفته نصرالله در کنار اخلاق و منش والا و ادب و رفتار ملایم و صلابت و صبر و حکمت حاج عباس، یکی از مهمترین ویژگی های وی حضور مستمر در خط مقدم جبهه ها بود.نصرالله با اشاره به اینکه شهید ناصرالدین تنها فرزند خانواده اش بود گفت: ده ها جوان مانند این جوانان که تنها پسر خانواده شان هستند در حزب الله وجود دارند. من به برادران توصیه کردم تک فرزندها را جز با اجازه کتبی پدر و مادرشان به جبهه نفرستند. بعدا تصمیم گرفتیم حتی با اجازه پدر و مادر نیز تک فرزندها را به میدان نبرند. اما بعضی خانواده ها با اصرار و التماس از ما می خواستند این فرصت را از فرزندانشان نگیریم.

نصرالله گفت که بیشتر فرماندهان شهید حزب الله در خط مقدم جبهه به شهادت رسیدند. به استثنای برخی از آنها که در پشت جبهه مورد سوء قصد و ترور قرار گرفتند.وی تاکید کرد که امروز این خون ها پیروزی را رقم زده و این پیروزی ها همچنان ادامه دارد.دبیرکل حزب الله گفت: حضور در این جنگ که برادران ما در آن به شهادت رسیدند تا نابودی کامل داعش لازم بود و هست. داعش تلاش کرد با فرستادن عناصر انتحاری خود به عمق مناطقی که پس گرفته شده زمام امور را یک بار دیگر به دست بگیرد. اگر ایثارگری های رزمندگان نبود و این خون ها تقدیم نمی شد ممکن بود اوضاع مسیر دیگری پیدا کند.