ظریف : روی اعمال هیچ محدودیتی برتوانایی دفاعی خود توافق نکرده‌ایم

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌ وگو با نشریه نیوزویک آمریکا که روزجمعه منتشر شد، با بیان اینکه ما روی اعمال هیچ محدودیتی برتوانایی دفاعی خود توافق نکرده‌ایم، گفت: موشک‌های بالستیک ایران برای حمل کلاهک هسته‌ای ساخته نشده است.وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص فعالیت‌های موشکی ایران گفت: […]

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌ وگو با نشریه نیوزویک آمریکا که روزجمعه منتشر شد، با بیان اینکه ما روی اعمال هیچ محدودیتی برتوانایی دفاعی خود توافق نکرده‌ایم، گفت: موشک‌های بالستیک ایران برای حمل کلاهک هسته‌ای ساخته نشده است.وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص فعالیت‌های موشکی ایران گفت: این‌ها جنبه دفاعی دارد. موشک‌های بالستیک ایران برای حمل کلاهک هسته‌ای ساخته نشده است. ما تنها به این دلیل به آزمایش موشک‌ها ادامه می‌دهیم که خواستار افزایش دقت آن‌ها هستیم.

وی ادامه داد: اگر موشکی برای حمل تسلیحات هسته‌ای ساخته شده باشد، نیازی به دقت ندارد. در این صورت تنها برد موشک حائز اهمیت است چرا که به هر کجا که برخورد کند، بازدارندگی لازم را ایجاد خواهد کرد.او افزود: ما روی اعمال هیچ محدودیتی بر توانایی دفاعی خود توافق نکرده‌ایم؛ به همان دلیلی که آمریکا تسلیحات بسیاری را به منطقه ما ارسال می‌کند.

×× ایران برای حفظ دمشق از افتادن به دست داعش بود که به درگیری‌های سوریه وارد شد

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش گفت : این همان دلیلی است که ما به کمک اربیل در اقلیم کردستان عراق شتافتیم. این همه درباره انگیزه‌های فرقه‌ای یاوه‌سرایی می‌کنند، ولی به اربیل نگاه کنید؛ چنین انگیزه‌هایی اصلا وجود دارد؟ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی حمایت از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه ادامه داد: سیاست ثابت ایران مقابله با افراطی‌گرایی در هر نقطه جهان بوده است. ما خواستار ایجاد ثبات در منطقه هستیم و از اشخاص حمایت نمی‌کنیم.وی افزود: اما متاسفانه برخی کشورها از گروه‌های افراطی‌گرا حمایت‌های مالی و تسلیحاتی کردند. اکنون شاهد اتهام‌هایی هستید که متوجه کشورهای جنوب خلیج فارس شده است؛ آن‌ها که زمانی هم‌پیمان به شمار می‌رفتند، اکنون یکدیگر را به حمایت از گروه‌های افراطی متهم می‌کنند. هر یک به دیگری می‌گوید که در طرف اشتباه جنگ یمن ایستاده است.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: نفوذ ایران در منطقه در حال افزایش است، چرا که ما هیچ‌گاه در جهت اشتباه مداخله نکردیم.ظریف در خصوص آینده سیاسی سوریه گفت: این موضوع نه به من و نه به هیچ‌کس دیگری جز مردم سوریه ارتباط ندارد. ما از همان اول همین را می‌گفتیم که نباید بر اساس شخصیت‌ها خط قرمز ترسیم کرد. طرح سیاسی ما شامل آتش‌بس، وجود دولتی فراگیر به همراه اصلاحات قانون اساسی و برگزاری انتخابات است.ظریف ادامه داد: معتقدم که ما پاسخ سرمایه‌گذاری خود در سوریه را دریافت کردیم. ما توانستیم داعش را شکست دهیم و این دستاورد بزرگی به شمار می‌رود.وی افزود: ایران به درخواست دولت سوریه در این کشور حضور دارد. زمانی که دیگر حضور ما را پذیرا نباشند، در سوریه نخواهیم ماند. عراق هم به همین صورت است. سیاست ما برخلاف آمریکا و برخی دیگر دولت‌ها، حضور بدون دعوت در دیگر کشورها نیست.

** مخالف اشاعه تسلیحات هسته‌ای هستیم

ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص موضع ایران در قبال فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی گفت: موضع ما کاملا مشخص است و ما به طور کلی مخالف اشاعه تسلیحات هسته‌ای هستیم. معتقدیم که هدف جامعه جهانی باید خلع سلاح هسته‌ای باشد و رفتن به سمت این تسلیحات به نفع امنیت هیچ‌کس نیست.وی در این رابطه ادامه داد: معتقدیم که وضعیت بد شبه جزیره کره نباید بیش از این تشدید شود و تنش‌ها افزایش یابد. به همین علت بر این باوریم که این مسئله باید از طریق دیپلماتیک و پای میز مذاکره حل وفصل شود.ظریف افزود: روابط ما با ژاپن و کره‌جنوبی بسیار بیشتر از روابط با کره شمالی است. با این حال کره شمالی در طول جنگ تحمیل شده از جانب عراق برای تامین تسلیحات دفاعی به کمک ما آمد و ما حافظه کوتاهی نداریم.

** ایران برای هیچ‌کسی تهدید نیست

ظریف در ادامه صحبت‌های خود، در پاسخ به سوالی در رابطه با مواضع ایران در قبال رژیم صهیونیستی گفت: ایران برای هیچ‌کسی تهدید نیست. معتقدم تهدیدی که متوجه اسرائیل است، در نتیجه اقدامات خودش است. اسرائیل از ایران به عنوان دستاویزی برای حرکت به سمت تسلیحات هسته‌ای استفاده کرده است. آن‌ها تنها صاحبان این نوع تسلیحات در منطقه هستند.وی ادامه داد: ایران مشکل نیست. ایران برای دفاع از خود هیچ گاه تهدید به اقدام نظامی علیه هیچ کسی نکرده است.اما اگر کسی جرئت حمله به ما را داشته باشد، پاسخ سهمگینی دریافت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با حمایت از حزب‌الله لبنان که از دید آمریکا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود، گفت: ما هیچ‌گاه از افراطی‌گرایی حمایت نکردیم. هیچ گاه از داعش، النصره، القاعده و طالبان حمایت نکردیم. از حزب‌الله سخن می‌گویید ولی از اشغال خاک لبنان به دست اسرائیل چشم‌پوشی می‌کنید؟ برای نخستین بار در تاریخ لبنان و کشورهای عربی، اسرائیل (در نتیجه مقاومت حزب‌‌الله) ناچار به عقب‌نشینی از یک منطقه عربی و اسلامی شد.وی ادامه داد: مقاومت در برابر اشغالگری و تهاجم خارجی به مثابه عاملی برای برهم‌زدن (منطقه) است یا اشغالگری، تهاجم و غصب زمین‌های دیگران؟ تعریف آن‌ها از بی‌ثباتی اینگونه است.

** آمریکا از تعریف حقایق موازی و جایگزین دست بردارد

ظریف در بخشی از صحبت‌های خود در خصوص اظهارات رئیس جمهوری آمریکا که خود را فردی خبره در عرصه مذاکره خوانده بود، گفت: شاید معاملات املاک کار مفرحی باشد و بتوان آن را به عنوان یک سرگرمی در نظرگرفت ، اما مذاکرات بین‌المللی اینگونه نیست و بسیار پیچیده‌تر از آن است. امیدوارم رئیس جمهوری امریکا این موضوع را از طریق سختش یاد نگیرد.وی تاکید کرد که چنانچه آمریکا از برجام کناره بگیرد، ایران گزینه‌هایی را در اختیار دارد که در زمان مناسب از آن‌ها استفاده خواهد کرد.ظریف ادامه داد: آمریکا از تعریف حقایق موازی وجایگزین در خصوص منطقه و اتخاذ سیاست‌های خود بر این مبنا هیچ منفعتی ندیده است.وی افزود: گاهی از حقایق جایگزین و موازی به عنوان یک ترفند تبلیغاتی استفاده می‌شود که خوب نیست، ولی قابل درک است. در چنین شرایطی شما اسیر دروغ‌های خود می‌شوید و این خطرناک است.