آلمان:وین 4 سازنده و مفید بود، امکان توافق جامع تا پایان مهلت 6 ماهه وجود دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان،چهارمین دور از مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 به میزبانی پایتخت اتریش موسوم به وین 4 را سازنده و مفید ارزیابی کرد و گفت: ما همچنان معتقدیم که دستیابی به توافق جامع در پایان مهلت 6 ماهه تعیین شده در توافق ژنو( 20 جولای / 30 تیر)امکان پذیر است. […]

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان،چهارمین دور از مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 به میزبانی پایتخت اتریش موسوم به وین 4 را سازنده و مفید ارزیابی کرد و گفت: ما همچنان معتقدیم که دستیابی به توافق جامع در پایان مهلت 6 ماهه تعیین شده در توافق ژنو( 20 جولای / 30 تیر)امکان پذیر است.

9302x30x0x39560

ˈمارتین شفرˈ روز دوشنبه در نشست خبری سخنگویان دولت آلمان با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درمورد مذاکرات وین 4 و اینکه چرا در این مرحله از مذاکرات هسته ای پیشرفت محسوسی حاصل نشده است؟، گفت: فکر می کنم هیچکدام از طرفین مذاکره کننده این انتظار را نداشتند که در این مرحله از گفت و گو ها به نتیجه مشخصی دست یابیم و مذاکرات با پیشرفت همراه باشد زیرا مذاکرات رسمی سخت و فشرده تازه آغاز شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان تاکید کرد: در این مرحله از گفت و گو ها که دور اول آن هفته گذشته برگزار شد، هدف این است که به طور مشخص وارد مذاکره رسمی درمورد دستیابی به یک توافق جامع شویم.شفر یادآورشد: ما هنوز دو ماه دیگر تا پایان فرصت تعیین شده در توافق موقت ژنو برای دستیابی به توافق جامع فرصت داریم و باید از این زمان باقی مانده به بهترین نحو استفاده کنیم تا به نتیجه مطلوب و مورد نظر دست یابیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان به عنوان یکی از کشورهای عضو گروه 1+5 مذاکره کننده به ایران،یادآورشد: روندی که ما در 4 ماه اخیر در مذاکرات هسته ای و بویژه مذاکرات وین 4 داشتیم،سازنده، محتوایی و فشرده بوده است و ما همین روند را برای دستیابی به هدف در ماه های آینده ادامه خواهیم داد.

شفر با بیان اینکه طرفین مذاکره کننده از مواضع طرف مقابل آگاه هستند،گفت: مذاکره کنندگان نسبت به اینکه چه موانع و مشکلاتی هنوز وجود دارد و باید از سر راه برداشته شود، آگاهی دارند.وی اظهار داشت:ما هفته گذشته در مرحله پایانی مذاکرات نبودیم و در این مرحله نمی توان انتظار دستیابی به نتایج مشخص از مذاکرات را داشت اما باید بگویم که ما در مسیر دستیابی به توافق حرکت می کنیم و هنوز بر این موضع هستیم که دستیابی به توافق جامع با ایران تا تاریخ 20 جولای و براساس توافق موقت ژنو امکان پذیر است.

چهارمین دور از مذاکرات هسته ای ایران و پروه 1+5 موسوم به وین 4 در روزهای سه شنبه تا جمعه 23 تا 26 اردیبهشت ماه در وین برگزار شد و دور بعدی این مذاکرات قرار است در روزهای 26 تا 30 خرداد ماه در این شهر برگزار شود.

سید عباس عراقچی سخنگوی گروه مذاکره کننده ایران در پایان مذاکرات هسته ای وین 4 در گفت و گو با خبرنگاران،گفت:همانطوری که قابل انتظار بود در اولین دور از مذاکرات رسمی که بسیار فشرده و سخت بود، پیشرفت محسوسی در مسیر تدوین پیش نویس متن توافق جامع نداشتیم اما مذاکرات درماه خرداد همچنان ادامه خواهد داشت.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز دو روز بعد از پایان بدون پیشرفت ملموس مذاکرات وین ۴ در صفحه توئیتر خود نوشت: توافق جامع هسته ای هنوز ممکن است اما توهمات باید از بین برود.