ابراز امیدواری روسیه نسبت به تنظیم بخشی از توافق نهایی هسته ای در نشست وین

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد هسته ای این کشور در گروه 1+5 روز سه شنبه گفت: امیدواریم در نشست وین نمایندگان ایران و گروه 1+5 بخش هایی از توافقنامه نهایی هسته ای ایران را تنظیم کنند.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، وی در […]

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد هسته ای این کشور در گروه 1+5 روز سه شنبه گفت: امیدواریم در نشست وین نمایندگان ایران و گروه 1+5 بخش هایی از توافقنامه نهایی هسته ای ایران را تنظیم کنند.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، وی در جمع خبرنگاران گفت: امیدواریم با توجه به تلاش های کارشناسان، در این دور از مذاکرات ایران و 1+5 هیچ گونه عقب نشینی در مسایل صورت نگیرد.

9302x23x0x46984

هیات جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و نمایندگان گروه 1+5 در سطح مدیران سیاسی وزارت امور خارجه کشورهای عضو این گروه روز سه شنبه نشست چهار روزه خود برای تنظیم بخش هایی از موافقت نامه نهایی در مورد مساله هسته ای ایران را در وین آغاز می کنند.

مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه گفت: روسیه از طریق نمایندگان خود در پایتخت های کشورهای عضو 1+5 و ایران و نیز هیات اصلی مذاکره کننده تلاش کرد تا در نشست چهار روزه وین متن توافقنامه هسته ای ایران تنظیم شود.ریابکوف گفت: البته وضعیت به این صورت نیست که روز جمعه در پایان نشست وین با متن کامل توافقنامه نشست را ترک کنیم و هیچکس چنین انتظاری از هیات های مذاکره کننده ندارد و این امر غیرواقعی است.

وی اضافه کرد: اما اگر بتوانیم در جریان چهار روز بخش هایی از توافقنامه را تنظیم کنیم، حتی با وجود موارد اختلاف، نتیجه خوبی خواهد بود.مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه با بیان اینکه «مسکو از عملکرد کارشناسان در مذاکرات در مورد مساله هسته ای ایران رضایت دارد»، گفت: کارشناسان کار بسیار دشوار و پرزحمتی را انجام می دهند که بدون آن موفقیت در مذاکرات ناممکن است.

وی اضافه کرد: از کار کارشناسان در نشست نیویورک رضایت داریم و این تلاش ها حاکی از آن است که در مذاکرات در مورد مساله ایران هیچ گونه رکودی نخواهد بود و طرف های مذاکره کننده از مواضع خود عقب نشینی نمی کنند.ریابکوف افزود: امیدواریم در دور کنونی مذاکرات بتوانیم در مساله راکتور اراک و شفافیت برنامه هسته ای ایران پیشرفت هایی داشته باشیم.

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: در مرحله نخست این مسایل به غنی سازی اورانیوم در ایران و راستی آزمایی مسایل هسته ای و سرنوشت راکتور اراک مربوط می شود.مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه گفت: امیدواریم هیات ایرانی شرکت کننده در نشست وین از دستورالعمل لازم برخوردار باشد که امکان پیشرفت در مذاکرات را فراهم آورد.وی افزود: امیدواریم مساله اوکراین بر روند مذاکرات هسته ای ایران و گفت و گوهای کنونی ایران و گروه 1+5 تاثیری نداشته باشد.ریابکوف گفت: اطمینان دارم دستیابی به تفاهم متقابل در مساله برنامه هسته ای ایران و یافتن راه حل و فرمول نهایی برای حل مسایل هسته ای این کشور در راستای منافع همه شرکت کنندگان در این مذاکرات است.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و مذاکره کننده ارشد هسته ای روز سه شنبه تهران را به مقصد وین پایتخت اتریش ترک کرد تا حساس ترین دور مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 را در 10 سال گذشته رقم بزند.سید عباس عراقچی معاون حقوقی و امور بین الملل، مجید تخت روانچی معاون اروپا و امریکای وزارت امور خارجه، امیر حسین زمانی نیا مشاور حقوقی وزیر خارجه و حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی وزارت امور خارجه ایران از اعضای تیم مذاکره کننده هستند.ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان در پایان سومین دور مذاکرات خود در وین اعلام کردند که طرفین در دور چهارم گفت و گوها از 23 تا 26 اردیبهشت ماه وارد تدوین پیش نویس سند توافق نهایی خواهند شد.تحلیلگران و صاحبنظران سیاسی از توافق نهایی ایران و غرب به عنوان توافق قرن یاد کرده اند.

عراقچی معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه که دستکم در سه تیم متفاوت مذاکره کننده هسته ای ایران از یک دهه گذشته تاکنون حضور داشته، در باره احتمال توافق نهایی با 1+5 می گوید: تا جایی که به ما مربوط است، امیدواریم. اگر طرف مقابل جدیت و حسن نیت ما را پاسخ دهد، امیدواریم به نتیجه برسیم. اما هر اتفاقی می تواند روی دهد.تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه که از سال 1368 تا 1388 همواره در مهمترین و پرچالش ترین مذاکرات مربوط به روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران، از قطعنامه 598 تا مذاکرات هسته ای حضور داشته، در باره توافق نهایی معتقد است: بدبین نیستم. ما تمام تلاش خود را انجام می دهیم. اگر قرار است به توافقی برسیم، باید تمامی تحریم ها برداشته شود و این برعهده امریکایی ها و اروپایی هاست که کار خود را انجام دهند.